Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-47230-0-14107000-1380966988_thumb.png

 

Begynner å komme seg. Kom meg igjennom stresstest på 4,5 med 1,298 volt. Fine temperaturer. Skal prøve å jobbe meg ned mot et akseptabelt nivå på volten.

 

Leste en plass at Prime95 ikke var særlig gunstig på adaptiv volt, forsøker derfor heller med Asus sin Realbench og Aida64 i stedet for på stresstest.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig fått tak på noe nyere teknologi (gikk fra i7 920 til 3930k), og skaffet meg like så godt et Asus Rampage IV Extreme når jeg først var i gang.

En initial test hvor waterchilleren var i halvåpen/halvferdig konfigurasjon ga ok resultater. Har ikke noe særlig erdaring med å klokke nyere systemer, men kan vel ikke si meg missfornøyd med å kunne spille BF3 på 5,2 GHz og på en tilfeldige 1.55V.

Sleit dog litt med å få CPUen stabilt på prime95 over 5-5,1GHz(1.45v-1,5V da jeg ikke har funnet sweetspot), da den klokket seg ned ved 84grader. Er nemmelig en eller to kjerne som er nesten 20 grader varmere enn de andre. :S

Lett over alt i BIOS etter en funksjon som kan gjøre noe slikt. Så til slutt i går kveld så fant jeg en funksjon i Asus sitt OC-Program som visstnok skal advare meg ved 84grader. Usikker på om det gjorde noe når jeg økte grensen til 94grader, da jeg ikke får testet før i kveld/morgen. Noen tanker? :-)

Neste blir selvsagt å sette opp waterchilleren skikkelig, (hadde "bare" 1-7 grader vanntemp) og kanskje skaffe seg ny vannblokk (swiftech GTZen måtte få et strøk silikon for ikke å lekke som en sil. :-P). Ellers er det vel en tanke med noe skikkelig fancy termisk-"pasta".

Foreløpig er det kun den ene GPUen og CPU i loopen. (Av datadeler)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig fått tak på noe nyere teknologi (gikk fra i7 920 til 3930k), og skaffet meg like så godt et Asus Rampage IV Extreme når jeg først var i gang.

 

En initial test hvor waterchilleren var i halvåpen/halvferdig konfigurasjon ga ok resultater. Har ikke noe særlig erdaring med å klokke nyere systemer, men kan vel ikke si meg missfornøyd med å kunne spille BF3 på 5,2 GHz og på en tilfeldige 1.55V.

 

Sleit dog litt med å få CPUen stabilt på prime95 over 5-5,1GHz(1.45v-1,5V da jeg ikke har funnet sweetspot), da den klokket seg ned ved 84grader. Er nemmelig en eller to kjerne som er nesten 20 grader varmere enn de andre. :S

 

Lett over alt i BIOS etter en funksjon som kan gjøre noe slikt. Så til slutt i går kveld så fant jeg en funksjon i Asus sitt OC-Program som visstnok skal advare meg ved 84grader. Usikker på om det gjorde noe når jeg økte grensen til 94grader, da jeg ikke får testet før i kveld/morgen. Noen tanker? :-)

 

Neste blir selvsagt å sette opp waterchilleren skikkelig, (hadde "bare" 1-7 grader vanntemp) og kanskje skaffe seg ny vannblokk (swiftech GTZen måtte få et strøk silikon for ikke å lekke som en sil. :-P). Ellers er det vel en tanke med noe skikkelig fancy termisk-"pasta".

 

Foreløpig er det kun den ene GPUen og CPU i loopen. (Av datadeler)

Hva med noen bilder av riggen og chillern??

Lenke til kommentar

@Andrull

Kjører du prime95 small fft eller custom blend med mye rambruk? Sandy-brigde e har som kjent ikke særlig god IMC, kan du teste om din cpu er stabil på 5ghz med prime95 custom blend og ca 90% rambruk? Da får du testa hvor god IMC til chipen din er. Og jeg får tatt en sammenligning med min 3970x(sucky IMC).

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Kjører av vane kun large FFT, da jeg ikke bryr meg om å overklokke minnet eller teste stabiliteten til det.
Men som du sier, så vil det kanskje være lurt å teste etterhvert (kanskje en god blanding, custom blend?) for å få stabilt system på en naturlig-høy belastning. :)

Hva er det man bør huske på justere i BIOS for å gjøre IMC mest mulig stabil? :)

Med min forrige i7 920 så var jo dette aldri noe problem. :wee:

 

Men om jeg får 3930Ken til å bli nogenlunde stabil (trenger ikke være rock-solid, bare gaming og noe tyngre arbeid-stabil) på 5,2 GHz så er jeg i hvert fall fornøyd med et "ekstrem ytelse profil". 62,5 % OC ville da vært like bra OC som jeg fikk til på min gamle 920 chip, :w00t:

 

Samt ha en "Normal OC" på noe rundt 4,6 GHz for mer 24/7 med deaktivert waterchiller (vannet kjølt ned av ambient luft for svært stillegående operasjon).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Cpu vtt kan du regulere når du skal overklokke med mye minne og høy minnefrekvens. Jeg sliter veldig med 2133mhz når jeg nærmer meg 4.8ghz-5ghz. Og med 8 minnebrikker kan jeg bare glemme. Må nappe ut 4 stykker. Small fft er rimelig snill sammenlignet med custom blend med mye rambruk har jeg funnet ut. Men jeg tror hvis en maskin klarer small fft, så er den gaming stabil. Ingen spill som tar i bruk 30gb ram.

 

Det er trygt å bruke opptil 1.25v, men man bør ikke bruke det over lang tid. Kun til benching egentlig. Ellers blir det fort degradering av cpu'en. Særlig de nyere sandy e cpu'ene er sårbar mot høy vtt spenning. Den lar jeg være på 1.1v, skrur den opp når jeg skal gire over 5ghz.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Cpu vtt kan du regulere når du skal overklokke med mye minne og høy minnefrekvens. Jeg sliter veldig med 2133mhz når jeg nærmer meg 4.8ghz-5ghz. Og med 8 minnebrikker kan jeg bare glemme. Må nappe ut 4 stykker. Small fft er rimelig snill sammenlignet med custom blend med mye rambruk har jeg funnet ut. Men jeg tror hvis en maskin klarer small fft, så er den gaming stabil. Ingen spill som tar i bruk 30gb ram.

Skjønner. Hva kjører du på Vtt da? Satte min til 1.15V i går, da det var en del anbefalinger om at det var farlig (CPUens levetid faller ekstremt) ved å øke denne over 1.25V-1.35v elns

 

Har bare 4stykk 1600MHz minnebrikker (16GB totalt), så forventer egentlig ikke stort på minnesiden. Fikk de gratis av kingston.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skjønner. :)

Min største overraskelse var egentlig hvor sinnsvakt mange justeringsmuligheter man hadde på Asus Rampage IV Extreme. Utrolig spennende å se at man kan endre alt mulig av MOSFET-spenninger, switchefrekvens, virkelig ALT av spenninger og litt rundt regulatoren. Og dette i tillegg til alle målepunktene osv... :D UEFI var digg det også. ^^

Kort sagt: Skikkelig gøy å holde på med et skikkelig HK. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. :)

 

Min største overraskelse var egentlig hvor sinnsvakt mange justeringsmuligheter man hadde på Asus Rampage IV Extreme. Utrolig spennende å se at man kan endre alt mulig av MOSFET-spenninger, switchefrekvens, virkelig ALT av spenninger og litt rundt regulatoren. Og dette i tillegg til alle målepunktene osv... :D UEFI var digg det også. ^^

 

Kort sagt: Skikkelig gøy å holde på med et skikkelig HK. :)

 

 

Told ya :D

Lenke til kommentar

Skjønner. :)

 

Min største overraskelse var egentlig hvor sinnsvakt mange justeringsmuligheter man hadde på Asus Rampage IV Extreme. Utrolig spennende å se at man kan endre alt mulig av MOSFET-spenninger, switchefrekvens, virkelig ALT av spenninger og litt rundt regulatoren. Og dette i tillegg til alle målepunktene osv... :D UEFI var digg det også. ^^

 

Kort sagt: Skikkelig gøy å holde på med et skikkelig HK. :)

 

Har du prøvd et nyere mid-high-end ASUS-kort de siste åra eller? Dette kan jeg også gjøre på et P8Z68-V PRO, bortsett fra målepunkter da :hm:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...