Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l

Anbefalte innlegg

Hvor mye vil jeg kunne hente på å overklokke min i5-3570k? Jeg spiller en del. Har et ASUS Radeon 7850 2 GB, og det er vel heller dette enn prosessoren som blir flaskehalsen i spill?

Vet uansett ikke om jeg gidder å overklokke med det første. Da må jeg installere en ny kjøler og hele pakka :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her og leker meg litt med min AMD 1090T Black Edition (3.2 Ghz) med en Corsair H80 kjøler på et Asus Crosshair IV Formula.

Resultatene jeg har kommet frem til så langt:

3,8 Ghz (19x200 ca 1,5 Vcore/auto i bios) Alle cores aktivert. <- tror denne var stabil. Testet ikke med Prime95, men noen timer Skyrim.

3,9 GHz (19,5x200 ca 1,5 Vcore/auto i bios) med core #3 deaktivert.

4.0 Ghz (20x200 like under 1.6 Vcore) med core #3 og #4 deaktivert.

4.1 Ghz (20,5x200 like under 1,6 Vcore) med core #3, #4 og #5 deaktivert. <- Virker stabilt nok.

4.2 Ghz (21x200 bikker 1,6 Vcore) med core #3, #4 og #5 deaktivert <- Core #1 begynner å vise feilmeldinger (jeg tror ikke den kan deaktiveres) og windows blir ustabilt + at jeg tør ikke å øke Vcore noe mer.

Har noen spørsmål til dere mer erfarne overklokkere:

Hva ville dere mer erfarne overklokkere gått for, MHz eller cores? Skal sies at maskinen brukes en del til spill.

3,8 Ghz og 6 cores

eller

4,0 Ghz og 4 cores.

eller

4,1 Ghz og 3 cores.

Er det verdt et forsøk å klokke opp FSB og eventuelt litt ned med multiplayer? Er det mye å hente i forhold til å bare øke multiplayern?

RAMen min er bare 1333mhz så den må vel eventuelt reduseres om FSB skal opp.

Edit:

Tester nå 3.75 GHz (15*250FSB) 1.5 Vcore (auto Vcore) og alle cores aktivert

2500 MHz CPU/NB (auto volt)

HT Link 2000 (forstått det slik at den bør være på 2000MHz?)

Edit #2:

Kjører nå samme som i forrige Edit, bare med CPU/NB økt til 3000 MHz ved å øke CPU/NB til 1.375v eller 1.4v (litt usikker). Virker stabilt så langt.

Prøvde også å deaktivere CPU og PCI-E Spread Spectrum i BIOS, men 3.75GHz ser ut som det høyeste jeg kan kjøre med 6 cores aktivert.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Det blir i såfall ikke mye om du har dårlig chip, gutt. Alt er avhengig om chipen din er god eller "dårlig" og hvor mye volt den trenger for oppnå en fin og stabil klokk. Dersom du kjører stock nå på 3,4 og har en fin temperatur mens du spiller så klarer du sikkert å bikke 3,5-3,8 (+-) GHz før varmeproblemene begynner å oppstå.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Om noen er ute etter billig, overklokkbart minne kan jeg anbefale Crucial BallistiX Tactical 1600 mhz C8, både 8 og 16 GB kitet. Her er 8GB settet med 1.65v spenning:

NXYrcFFF.jpeg

Primet også siden 10 i morges, men Prime var lukket når jeg skulle poste da dette er testbenken vår :)

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Nå koster andre merker med 2133mhz ram fra 800 til 1000kr for 16gb ram. Disse kan sikkert også klokkes litt og tune litt med timings. Så evig billig er ikkje de Crucial brikkene. Er ganske mulig at det er samme brikkene i mange av de rambrikkene, selv om den ene er 1600mhz cl8 og den andre kanskje er 2133 cl11

Lenke til kommentar

Nå koster andre merker med 2133mhz ram fra 800 til 1000kr for 16gb ram. Disse kan sikkert også klokkes litt og tune litt med timings. Så evig billig er ikkje de Crucial brikkene. Er ganske mulig at det er samme brikkene i mange av de rambrikkene, selv om den ene er 1600mhz cl8 og den andre kanskje er 2133 cl11

Sannsynligvis ja. Er Micron i disse selvsagt. Men de kjører bedre timings enn mine GSkill :)

Lenke til kommentar

Det blir i såfall ikke mye om du har dårlig chip, gutt. Alt er avhengig om chipen din er god eller "dårlig" og hvor mye volt den trenger for oppnå en fin og stabil klokk. Dersom du kjører stock nå på 3,4 og har en fin temperatur mens du spiller så klarer du sikkert å bikke 3,5-3,8 (+-) GHz før varmeproblemene begynner å oppstå.

Kjører stock på 3,4GHz og den booster til 3,8GHz når det er nødvendig. Temperatur har aldri vært et problem, så tror jeg skal kunne få den opp litt. Lurte bare på om noen hadde erfaring med overklokking med stock-vifte.
Lenke til kommentar

Kjører stock på 3,4GHz og den booster til 3,8GHz når det er nødvendig. Temperatur har aldri vært et problem, så tror jeg skal kunne få den opp litt. Lurte bare på om noen hadde erfaring med overklokking med stock-vifte.

Jeg testet en 3770K med stock kjøler på benchebordet. Klarte 4.2ghz før Battlefield 3 stoppa og maskinen skrudde seg av pga varmen. 3570k blir ikkje like varm, fordi den har ikkje HT. Så jeg ville tippe at du klarer ca 4200mhz greitt. Test med volt satt til 1.2, så kan du jo se hvor langt du klarer å overklokke :) . Sett 1.2v på vcore og multiplayer til 42. Så er det bare å spille litt for å se om det er stabilt eller ei.

Coretemp eller hwinfo kan du sjekke temperaturen med. Alt under 80 grader er helt fint :)

Lenke til kommentar

Jeg testet en 3770K med stock kjøler på benchebordet. Klarte 4.2ghz før Battlefield 3 stoppa og maskinen skrudde seg av pga varmen. 3570k blir ikkje like varm, fordi den har ikkje HT. Så jeg ville tippe at du klarer ca 4200mhz greitt. Test med volt satt til 1.2, så kan du jo se hvor langt du klarer å overklokke :) . Sett 1.2v på vcore og multiplayer til 42. Så er det bare å spille litt for å se om det er stabilt eller ei.

Coretemp eller hwinfo kan du sjekke temperaturen med. Alt under 80 grader er helt fint :)

Takk for tips. Skal se hva jeg får til når jeg kommer hjem :)
Lenke til kommentar

Jeg har aldri overklokket før, så jeg brukte bare en preset i BIOS. PC-en har nå stått og kjørt en Prime95 Blend test i en halvtime. CPU-en ligger på rundt 72-75 C, og det høyeste er 78 C. Ser dette greit ut?

post-303805-0-16704400-1376173160_thumb.pngpost-303805-0-76602400-1376173156_thumb.png

Jeg ser Speedfan måler litt annerledes :hmm:

post-303805-0-59289100-1376175409_thumb.png

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar

Jeg har aldri overklokket før, så jeg brukte bare en preset i BIOS. PC-en har nå stått og kjørt en Prime95 Blend test i en halvtime. CPU-en ligger på rundt 72-75 C, og det høyeste er 78 C. Ser dette greit ut?

Jeg ser Speedfan måler litt annerledes :hmm:

Det ser bra ut ja.

Speedfan er ubrukelig for dagens prosessorer dessverre.

Lenke til kommentar

Noen her som har 4770K og Corsair H100? Bestilte meg nettopp nytt HK og CPU. Lurer på hvor mye den klarer og overklokkes med en H100. :)
Vet det har mye og si om hva hovedkortet takler også. Det ble Asus Z87-DELUXE. Håper den er bra nok til litt overklokking.

Ser også at biosen har forandret seg veldig iforhold til den jeg er vant til.

Gleder meg til å bytte ut min gammle og trofaste i7 920. :D

Lenke til kommentar

Noen her som har 4770K og Corsair H100? Bestilte meg nettopp nytt HK og CPU. Lurer på hvor mye den klarer og overklokkes med en H100. :)

Vet det har mye og si om hva hovedkortet takler også. Det ble Asus Z87-DELUXE. Håper den er bra nok til litt overklokking.

Ser også at biosen har forandret seg veldig iforhold til den jeg er vant til.

Gleder meg til å bytte ut min gammle og trofaste i7 920. :D

Hovedkortet har ikke så særlig mye å si for hvor god (høy) overklokk du får lenger. Selv billighovedkort gir bra overclocks for de nyeste generasjonene.

Referanse:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Win 8 er helt jævelig.

Til dere som har H100(i)

Tak av viftene og la på nye.

Vips så kan jeg ha lysene på pumpa på nivå 3 uten at lyden går opp :dremel:

Syk forskjell!

Men er ikke vitsen med å ha "lysene" på nivå 3 nettopp det at viftene kan gå fortere slik at kjølinga blir bedre? Eller styrer de pumpa også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...