Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

RAM-hastighet har lite å si på ytelsen i praksis er min opplevelse.

Maks 1.65V på RAM.

 

Senking av PPL skal også kunne senke temp litt. Ikke alltid du trenger "stock" heller for og kjøre en overclock på 4.5Ghz, merk at når du begynner og nærme det 5Ghz så er det ofte at PPL overvoltage hjelper stort.

 

Jeg har skrudd av internal PLL ettersom at jeg renger med at den kun øker temps. Den andre CPU PLLen står på 1.800v. Er det trygt å redusere denne voltagen så mye som jeg kan - så lenge CPUen er stabil?

Internal PLL Overvoltage kan stabilisere en høyere overklokk på lavere spenning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da lar jeg RAM-hastigheten være slik den er og forsøker å redusere timings. Det er også en annen voltage som er knyttet til memory-kontrolleren på CPUen (hvis jeg ikke tar helt feil) så jeg kan også forsøke å redusere den. Det ser ut som om jeg kan redusere CPU PLL en del. Maks temp er nå 73c på 4.5Ghz (i5 3570K). :)

 

Jeg er veldig fornøyd med denne CPUen. Fikk bedre FPS i BF3 og blant annet Tera online på stock - og enda mer med 4.5Ghz! I tillegg så føles alt mye raskere. Jeg kan endelig bruke en annen kontroller en Marvell som jeg brukte på det tidligere hovedkortet. Jeg forventet at den skulle være bedre men ikke en så dramatisk overgang! :thumbup:

 

Litt off topic:

 

Syntes det er litt dumt at 3DMark11 scorer CPUer med HT høyere til tross for at spill generelt ikke bruker HT - gir ingen mening. Dette henviser vel til at CPU scoren i 3DMark11 ikke er troverdig i kontrast med virkelig gaming ytelse?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Ola!

 

Jeg kjørte store deler av gårsdagen med min i5 2500k @ 4.7Ghz men når kvelden kom og jeg skulle spille Diablo 3 begynte problemene og melde seg. Jeg kunne spille i ca 20minutter og så fikk jeg blå skjerm. Noen som har en ide om hva det kan komme av. Kjørte prime 95 i 3 timer på blend uten problemer.

Lenke til kommentar

Ola!

 

Jeg kjørte store deler av gårsdagen med min i5 2500k @ 4.7Ghz men når kvelden kom og jeg skulle spille Diablo 3 begynte problemene og melde seg. Jeg kunne spille i ca 20minutter og så fikk jeg blå skjerm. Noen som har en ide om hva det kan komme av. Kjørte prime 95 i 3 timer på blend uten problemer.

En veldig god idé er å si fra om hvilken BSOD code du fikk.

En enda bedre idé er å google den BSODen du fikk.

 

Prime95 Blend i 3 timer er på ingen måte en god stabilitetstest. Om man kjører FFT 1344 i 20 minutter og FFT 1792 i 20 minutter for så å bruke Blend i 10-50 timer er man langt nærmere.

Lenke til kommentar

Ola!

 

Jeg kjørte store deler av gårsdagen med min i5 2500k @ 4.7Ghz men når kvelden kom og jeg skulle spille Diablo 3 begynte problemene og melde seg. Jeg kunne spille i ca 20minutter og så fikk jeg blå skjerm. Noen som har en ide om hva det kan komme av. Kjørte prime 95 i 3 timer på blend uten problemer.

 

Last ned og kjør memtest:

 

http://www.memtest.org/

 

Dersom du passerer denne testen så er det nok ikke relatert til RAMen. Da burde du forsøke å øke vcore og andre spenninger direkte relatert til CPUen - selve CPUen får nok for lite spenning dersom RAMen din passerer Memtest.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Litt off topic:

 

Syntes det er litt dumt at 3DMark11 scorer CPUer med HT høyere til tross for at spill generelt ikke bruker HT - gir ingen mening. Dette henviser vel til at CPU scoren i 3DMark11 ikke er troverdig i kontrast med virkelig gaming ytelse?

 

3DMark11 er vell ikke ment for og representere noe spill, det er en syntetisk benchmark som gir mer poeng jo flere kjærnere og jo kraftigere data du har. Hadde IMO vært litt teit om en test som er ment for og teste hvor kraftig maskin du har ikke bruker de ressursene du har tilgjengelig. Vi er i 2012 og en test som ikke scaler over 4 kjærner hadde vært tragisk mtp at sikkert 50% av folket har 4C/8T og en god del også sitter på 6C/12T og enda mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3DMark11 er vell ikke ment for og representere noe spill, det er en syntetisk benchmark som gir mer poeng jo flere kjærnere og jo kraftigere data du har. Hadde IMO vært litt teit om en test som er ment for og teste hvor kraftig maskin du har ikke bruker de ressursene du har tilgjengelig. Vi er i 2012 og en test som ikke scaler over 4 kjærner hadde vært tragisk mtp at sikkert 50% av folket har 4C/8T og en god del også sitter på 6C/12T og enda mer.

 

I sammenheng med det du skriver og det faktum at spill ikke utnytter og mest sannsynlig aldri kommer til å utnytte HT så mener jeg at det kan være en god idé å markere en stor 'Hyperthreading' i toppen av scoren slik som med Virtue MVP - eller lage en ny kategori for faktisk spillytelse.

 

Det er greit at 3DMark henviser til den totale kraften til en datamaskin men hvorfor publiseres det ikke benchmarks som faktisk viser til realistisk spillytelse?

 

I tillegg så er ikke alltid flere kjerner bedre. Bulldozer - Nuff' said. Men den arkitekturen var uansett en total fiasko..

 

So much e-peen. :)

Lenke til kommentar

3DMark11 er vell ikke ment for og representere noe spill, det er en syntetisk benchmark som gir mer poeng jo flere kjærnere og jo kraftigere data du har. Hadde IMO vært litt teit om en test som er ment for og teste hvor kraftig maskin du har ikke bruker de ressursene du har tilgjengelig. Vi er i 2012 og en test som ikke scaler over 4 kjærner hadde vært tragisk mtp at sikkert 50% av folket har 4C/8T og en god del også sitter på 6C/12T og enda mer.

 

I sammenheng med det du skriver og det faktum at spill ikke utnytter og mest sannsynlig aldri kommer til å utnytte HT så mener jeg at det kan være en god idé å markere en stor 'Hyperthreading' i toppen av scoren slik som med Virtue MVP - eller lage en ny kategori for faktisk spillytelse.

 

Det er greit at 3DMark henviser til den totale kraften til en datamaskin men hvorfor publiseres det ikke benchmarks som faktisk viser til realistisk spillytelse?

 

I tillegg så er ikke alltid flere kjerner bedre. Bulldozer - Nuff' said. Men den arkitekturen var uansett en total fiasko..

 

So much e-peen. :)

 

Forskjellen med V.MVP og HT er jo at om du går inn på scoren så står det:

 

Physical / logical processors1 / 8

# of cores4

 

Så det kommer tydelig fram at du bruker HT, dette kommer vell ikke fram på samme måte med V.MVP.

 

Og lage en benchmark som ikke tar høyde for all teknologien og "kraft" som vi har i dag er imot meningen til en benchmark.

Lenke til kommentar

Forskjellen med V.MVP og HT er jo at om du går inn på scoren så står det:

 

Physical / logical processors1 / 8

# of cores4

 

Så det kommer tydelig fram at du bruker HT, dette kommer vell ikke fram på samme måte med V.MVP.

 

Og lage en benchmark som ikke tar høyde for all teknologien og "kraft" som vi har i dag er imot meningen til en benchmark.

 

Selvfølgelig så gir det ingen mening at en benchmark ikke skal utnytte all den kraften til en PC som er tilgjengelig. Men hvor går grensen i forhold til virkeligheten? Det kan hende at jeg tar feil men mitt inntrykk av 3DMark er hovedsakelig at den retter seg mot gaming-ytelse hvorav Hyper-Threading da blir meningsløst ettersom at spill ikke utnytter dette. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Hei! Tar sjansen og spør om dette her.

 

Har dette hovedkortet: http://www.komplett....aspx?sku=743925

 

og 2 sett med disse RAM brikkene: http://www.komplett....aspx?sku=585022

 

Og en i7 2600K.

 

Når jeg har bare to brikker satt i kan jeg aktivere XMP i bios, evt sette frekvens manuelt til 1600, (1333 default), og det fungerer fint.

Men når jeg setter fire brikker i, kan ikke XMP aktiveres ("grået ut"), og når jeg setter frekvens til 1600 fungerer det fint helt til jeg skrur av og på igjen maskinen, da blir det satt til 1333 igjen av seg selv.

Hvordan kan jeg få det til å være på 1600 fast med fire brikker? Hvis det i det hele tatt går? Det er sikkert en kjent forklaring , men jeg har ikke så mye peiling på akkurat dette ;)

 

Edit: ser nå på Hovedkortinfo: Support four DDR3 DIMMs 1066/1333/1600/1866*/2000*/2133*/2200*/2400*/2600*/2667*/2800*(OC) DRAM (32GB Max) Så det skal jo støtte det.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Har en i5 760 som jeg har OC til 4,0 GHz.

Noen som har peiling på om jeg klarer å få den høyere? Jeg har prøvd 4,2 GHz men den ender opp med 32 GFlops gjennom Intel Burn Tester v2.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hvorfor blir rammen klokket ned når jeg overklokker CPUen? Jeg kjøpte meg nettopp nye RAM brikker (Corsair 24GB 1600mhz CL9 (6x4gb)

Når jeg overklokket min i7 920 til 4Ghz, ble rammen på 1267mhz eller noe. Har det mye å si at de har så lav hastighet?

 

Hei.

 

Når du overklokker cpu'en øker du bus-speed'en, når denne øker vil også alle andre frekvenser øke/endres(Dette kan justeres med multiplieren til de respektive komponentene i bios). For at minnet ikke skal kjøres med for høy frekvens(>1600) vil multiplieren til rammen senkes og frekvensen vil også senkes. Ved å justere timingsene kan du sikre at ytelsen forblir optimal(Lik ytelse ved lavere frekvenser). Du vil skjelden merke noen forskjell på 1600 og 1267mhz

Lenke til kommentar

Det er noe ulik framgang for hvordan en overklokker ulike prosessorer, så her finnes det ikke én enkelt fasit dessverre.

 

Hvorfor? Er mange ulike årsaker til hvorfor folk overklokker, men grovt sett, så er det for å oppnå høyere ytelse fra CPUen. Nå avgjør ikke CPUen alt hva gjelder hastighet på PCen - da er det mange ulike faktorer.

 

Anbefaler at du leser stickys og googler litt. Det finnes mange gode guider :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...