Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l

Anbefalte innlegg

Esj. Da ligger jeg bare på 2. plass fåreløbig :p

Men skal være mer å hente tror jeg, må bare gi masse god volt. :) Men jeg må kjøre noen tester på hovedkortet først slik at jeg kan skrive testen selv om jeg skulle klare å ødelegge hovedkortet :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

neida, skal nok gå godt. Det er mer hovedkortet som skal få kjørt seg, men dette har jeg bare fått låne av produsenten uansett, så det er ikke så farlig. Jo harderde kortet blir tynt, jo større er faktisk sjansen for at jeg får beholde det :p

Lenke til kommentar

Gikk fint det, jeg måtte legge meg en FSB over verdenrekorden, så da ligger jeg vell en 7Mhz over eller noe slikt. :D Men det var på hengende håret, vFSB var makset ut på 1.9V og CPU PLL var oppe i 1.84V, over 1.7V annses som "livsfarlig" for cpu'en. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg har blitt oppfordret til å først og fremst publisere resultatene i hovedkortesten (P45) jeg holder på med for hw. Så dere får nesten bare følge med litt på forsiden, tror jeg blir ferdig i løpet av uken. (har fått vite at jeg kommer opp i biologi muntlig eksamen på torsdag, så blir en pause i skrivingen de neste dagene... :dontgetit: )

Men rekorden ble tatt på fasekjøler, så temperaturen var grei, ca 40 minus. :cool:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Hei! Eg stoler ikkje heilt på temperaturane RealTemp viser meg. Originalt (3Ghz) låg min E8400 på 37-39 grader idle, og så overklokka eg den til 3,6 Ghz, og no ligg tempen på 34-35 grader. Dette må jo vere feil.

Lenke til kommentar

Dobbelpost.

Kommer helt ann på hovedkortet. Noen tåler det meste du slenger mot de, andre knekker etter en liten stund.

Hvordan er det med Gigabyte GA-X48-DQ6?

Any idea?

Forresten, hvis ett hovedkort blir ødelagt, blir det automatisk svart og dødt da ?

Eller kan maskina bare å aids egentlig ? : p (altså bli mer eller mindre mongo ><)

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
Forresten, hvis ett hovedkort blir ødelagt, blir det automatisk svart og dødt da ?

Eller kan maskina bare å aids egentlig ? : p (altså bli mer eller mindre mongo ><)

Det kan variere. Det er spørs hvilke kretser evt. komponenter som dør ut. Er du relativt "heldig" kan det hende at du ender opp med et ustabilt system, eller kanskje til og med bare miste noe så lite som lyden. Men det er mer sansynlig at hovedkortet slutter å virke fulstendig.

Selv har jeg hatt et hovedkort som mistet PS/2 portene pga. statisk elektrisitet, ellers så virket kortet slik det skulle uten noen form for ustabiliteter.

Lenke til kommentar

Hm, sitter nemlig med en maskin som er litt... Uvillig...

Så lurer jeg på om det bare er software greier, eller om det kan være hovedkortet.

Jeg har testet både ram og cpu i opptil 12 timer hver, så det tviler jeg på at det kan være.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er man igang med overklokking av en q6600. Er nybegynner, men kom meg fint opp til 3ghz og det virker stabilt så langt. Eneste jeg ikke har helt kontroll over er fsb:dram ratio. Ligger på 5:8 ifølge cpuz. Er vel 1:1 som er optimalt? har ikke helt skjønt det enda, leste litt på det istad men ble ikke så veldig mye klokere.

Noen som kan utdype litt kanskje? :p

screenshots av cpuz:

post-30541-1216235276_thumb.jpg

post-30541-1216235279_thumb.jpg

specs:

hk: ga-x48-ds5

cpu: intel core 2 quad q6600

ram: 4gb corsair dominator ddr2 1066mhz pc2-8500 c5

grafikk: 2x hd4850 CF (disse dumper mye varme i kabinettet, skal kjøpe nye kjølere snart)

Bruker forresten stock cpu vifta akkurat nå, temp ligger på ca 65 under load (30 min prime95). Har investert i en Thermalright ultra 120, så skal vel gå å komme seg opp til 3.4ghz ganske greit :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har en god forklaring på at i bios er alt klokket, og alt som det skal være. Maskina booter riktig osv.

Men når jeg kommer inn i windows, forteller både bios, og CPU-Z at alt er på stock ? Utenom volt og RAM timings.

Hjelp : >

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...