Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare lurer på enn ting.

Kan grunnen til at jeg ikke klarer å få CPUen (E8400) stabil på mer enn 160mhz overklokk har noe med at jeg er veeldig forsiktig med voltage ? Jeg mener, jeg ser folk som er oppe på 1.2v mens jeg er for øyeblikket (ikke klokka atm) 1.12v.

 

Noen ideer?

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på en liten ting ang Gigabyte GA-EP35-DS4. Jeg synes at det er for lite valgmuligheter på minnedivideren. For å passere 4ghz så må jeg ha ganske bra klokk på brikkene og jeg tipper de ikke vil klare det. Er det noen justeringsmulighet på dette, noe jeg overser osv? På det gamle asus kortet som tok kvelden var det langt flere dividere på minnet, slik at det ikke var noen hindring.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Bare lurer på enn ting.

Kan grunnen til at jeg ikke klarer å få CPUen (E8400) stabil på mer enn 160mhz overklokk har noe med at jeg er veeldig forsiktig med voltage ? Jeg mener, jeg ser folk som er oppe på 1.2v mens jeg er for øyeblikket (ikke klokka atm) 1.12v.

 

Noen ideer?

 

Ja, du har vært VELDIG forsiktig med volten din. Du kan du har garantien inntakt selv om du øker volten til 1.25V. Men også opp til 1.35V kan annses for trygt.

 

Selv har jeg kjørt min E8400@4,6Ghz på 1.6V med kraftig luftkjøler, men dette var bare for å teste, og det var heller ikke stabilt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hey, jeg vet at hvis jeg setter opp FSBen så for å clocke cpu så clocker jeg også ram. Men jeg vet også jeg kan velge at RAMen ikke skal følge FSB økningen i bios. MEN så lurer jeg på, vil overclock av FSB påvirke noe annet? Som pci-e speeds osv? Er det altså noe annet jeg må ta forbehold om at vil få endringer når jeg egentlig bare skal clocke CPUen?

 

btw grunnen til at jeg spør er at en dude snakket til meg om at jeg måtte locke pcie frekvensen på 100Mhz, men må jeg det eller vil den alltid bli på 100mhz uansett hvor mye jeg clocker fsb?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Du må stille den til 100mhz manuelt. Hvis ikke vil du komme til å klokke den opp sammen med cpuen, noe du kan risikere å ødelegge skjermkotene dine med.

Altså, hvis den står på [Auto] vil den økes samtidig som du øker FSB. Hvis du stiller den inn til noe manuelt(du skal stille til 100hmz), så vil den ikke bli påvirket av FSB.

 

 

Tror forresten ikke du kan klokke kun cpu. RAMen vil følge med. Du kan jo derrimot endre multiplieren til RAMen.

 

Utenom RAM og PCI er det ingenting som klokkes sammen med cpu.

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

ok takk

men angående rammen så kan jeg fint med min 680i velge "unlinked" og dermed bare clocke CPUen mens rammen holder seg på stock

 

edit: btw jeg har ikke sett noe auto eller manuelt på pcie frekvensen, men det står de er på 100mhz og at jeg kan endre det oppover hvis jeg vil, men ikke til noe auto, og jeg har prøvd å klokke og den har stått på 100mhz så jeg antar at det bare er manuelt

Endret av sureup
Lenke til kommentar

PCI-E står på 100mhz i biosen din, fordi den skal holde nettopp 100mhz, så der virker alt riktig. For å unngå å klokke rammen endrer du bare forholdet til FSB noe du gjør ved å velge unlinked. Dermed velges forskjellige dividers etterhvert som FSB økes, og cpu klokken økes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...