Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

"Oy yeah baby!"...

Min første CPU som klarer 5Ghz.. riktignok en "celly".. :D

Vcore måtte nå opp på 1.4875 for å få det stabilt.

Kjørt 3DMark's.. SuperPi1M.. og skal nå teste Orthos (stabilitet) før jeg bestemmer hva som skal være 24/7 klokk/volts..

post-40756-1174488177_thumb.jpg

post-40756-1174488196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
neste mål 5.5ghz?

har selv celeron og dse er gode klokere har jeg hørt, gruner lurer jeg litt på, om det er høy multi eler?

8203457[/snapback]

Fornøyd nå... er Orthos-stabil på nåværende settings, men opp mot 60 grader load med vannkjøling er litt vel mye. Mulig jeg setter ned til noe over 4.6Ghz og 1.4VCore.

Dersom du har Celeron ("prescott-kjerne" formoder jeg) og klokker vet du vel hvilke multe CPU'en din har? :)

Står jo også i screenshot av CPU-Z (347 har multi=23).

Det er jo også lett å regne ut... Mhz/FSB..

3060Mhz/133=23 i dette eksemplet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S....så gøy, de CedarMill klokker sykt bra :cool:

....men du, på screen din ser jeg IE7 :yucky: ....lol... Trodde du var opera8xx mann jeg.

8203739[/snapback]

he-he... :!:

Default browser er IE.. for å poste scores på hwbot.. IE... ellers foretrekkes Opera.

Ja, disse billige CedarMill "celly'ene" imponerer meg..

Det er jo ikke rare resultatene i forhold til hva Core 2 Duo "skjemmer oss bort med", men denne 347'n slår alt jeg har hatt av A64.. *og* Dothan's i f.eks. "render-test 1CPU" i Cinebench2003. Ja.. tom. i SuperPi1M er den klart bedre enn noen A64 jeg har hatt (og det er en del etterhvert). Litt spent på hva min siste X2 (AM2) kjøpt inn på "supersalget" til Nethsop i helgen vil klare.. Håper på over 3Ghz.. Da blir det posting av scores på hwbot.. (skal testes ut i ett spennende mAtx for Abit - NF-M2 nView)

I 3D-bench er og blir den (Celeron) fremdeles.. til tross for 5Ghz og 512kb L2-cache..treeeeeeig.. :)

Lenke til kommentar

Nå som det er snakk om Cedar Mill her.

Hva sytnes dere om DENNE CPUen? Jeg vet lite om den, utenom at det er Cedar Mill kjerne og at det er denne CPUen (Intel P4 631) som har WR i OC, med en klokk på 8 Ghz :D Lurte på om jeg skulle kjøpe en slik for å se hva jeg klarer med den på mimin middels gode vannkjøling :)

Noen som vet om disse er generellt gode, evt. hvilken steppinger som er gode?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Stort sett alt av Cedar Mill varianter (som du nå får "kastet etter deg" fra Intel) klokker vesentlig bedre enn sine forgjengere.. særlig single core varianter.

Ihvertfall utifra det jeg har sett/lest samt egen erfaring.

Kommer selv til å kjøpe en 631.. eller helst en 641 pga. litt mindre krav til hk'et(FSB), parret med at jeg ikke kommer til å bruke mye kroner på hk'et..

Dvs.. ett "avdanket" hk (gjerne demovare) med i945 eller l955..

Har meget god erfaring med Asus hk i så måte..

De overvolter noe(bra ved OC).. er generelt av god kvalitet som demo.. og fåes til en "slik og ingenting" fra PS-Data/Komplett.

Kunne vært gøy å sammenlikne "bencher" mellom min 347 og f.eks. en 641 (på samme klokk). I 3D-bench'er vil 2Mb L2 cahce versus 512Kb gi en del.. i P4'ens favør.

Det er allerede noen som har gjort den øvelsen på xs.org.. "Freecableguy" har testet en rekke utgaver av Cedar Mill.. Celeron, 6n1 samt 9nn D. Bare å søke i Intel-delen av forumet.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har et spørsmål til dere:

Jeg skal handle inn en billig LGA775-spu for å teste hva av min hw som fungerer og sånn. Tenkte jeg likegodt kunne kjøpe en son klokker bra. Har dere noen anbefalinger? (Celly?)

8301908[/snapback]

Du klarer å se litt oppover i tråden? På samme side? :D

Den billigste Celeron "Cedar Mill" 347 gjør opp mot og over 5Ghz i mange tilfelle, inkludert den jeg pt har "tuklet med".

(Har satt den til 4.6 @ 1.4VCore til daglig bruk).

Den har hatt *klart* høyest score av mine single core CPU'er (minus Core 2 Duo selvsagt) i Cinebench render test (1 CPU) og nest høyest score i SuperPi (kun Dothan som har slått den). Av de CPU'er jeg har klokket da (og det er da noen etterhvert).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Her stod det ja :whistle: Får prøve å få tak i en sånn 347 da ;)

Kanskje noen her har en til overs?

Mens jeg er igang her: Jeg har ikke peiling, så jeg bare spør. Hvordan er denne i forhold til 347?

8301993[/snapback]

Du får tak i 347 både hos Netshop og PS Data m/flere.

352 er "nummeret over" - MP=24 og koster 100-lappen mer.

Da begynner det å "farlig" nærme seg prisen for en P4 631 eller 641 "Cedar Mill" som yter vesentlig bedre enn Celeron'en. Har i tillegg HT som gir en viss boost og bedre respons ved multitasking.l

(Tror jeg skal ha en sånn "i samlingen"). :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er "CPU termination Voltage"? Har denne i bios... tror kansje det ville vært en ide å stille på denne iom at jeg får BSOD hver gang jer stresstester CPU. Det er den eneste av Volt instillingene jeg ikke har rørt fordi jeg ikke liker "termination":p

Og jo:

Når jeg klokker så stiller jeg volten lit opp samtidig som jeg øker FSB? Er det ikke ca. slik det fungerer? :hmm:

For jeg klarer å få opp FSB osv slik:

FSB: 325mhz

CPU volt: 0.875v

Dram v: 0.250v

MCH: 0.200v

fra original fsb som er 266mhz. Jeg klarer fint å boote og komme inn i windows, men når jeg stresstester så får jeg som sakt BSOD.

Når jeg setter den så høyt så går CPU fra 2.4ghz til 2.9ghz (C2D E6600), og så vidt jeg har hørt burde dette ikke være noe problem egentlig?

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
Leker litt med PCmark04 om dagen og driver å tester noen småting.

Hva er sjangsen for å få akuratt denne summen da?

11111poeng i PCmark04

8208000[/snapback]

Sjansen for å få akkurat den scoren er vel akkurat like stor som å få en hvilken som helst annen score ;) (Hvis man ser bortifra at man må bruke din Software og Hardawre til å kjøre testen med :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...