Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l

Anbefalte innlegg

Jeg bruker "Break cleaner" eller Industrirens,begge virker bra. Break cleaner er egentlig utviklet for å fjerne fett og smuss fra nye bremseskiver man setter på bilen sin. Den er bankers. noen bruker acetone også.

Gå og lån litt neglelakkfjerner av morra di hvis du ikke har noe selv :)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....ehhhh, selvfølgelig har du ikke noe selv,gutter må låne sånnt :tease:

7907197[/snapback]

Ja gud bevares... :tease:

EDIT: Yess neglelakk fjerner av god gammel årgang var god knall, GPU'en skinner som aldri før :love:

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

På tide med ny update! Har til nå loddet ferdig kortet og renset kjernen. Tenkte jeg skulle teste kortet litt før jeg satte på potensometeret. På dagsorden idag står det igjenn å lage en ny bakplate som skal holde igjen den nye kjøleren, som jeg også brukte på geforce 2 kortet med stor suksess. Tenkte på en avlang pleksiplate eller liknende. Skal også oppgradere patenten på den kjøleren, ledningene som jeg festet den med forrige gang skal bort, tenkte på gode strips eller pop nagler av noe slag..

Legger som vanlig med noen bilder, denne gangen av vmod'en og før / etter bilder av kjernen :cool:

post-84671-1171121019_thumb.jpg

post-84671-1171121048_thumb.jpg

post-84671-1171121079_thumb.jpg

post-84671-1171121112_thumb.jpg

Lenke til kommentar

det er at man setter op noen tall i biosen slik og maskinen får høyere FPS på cpu som gjør cpu en raskere f.eks slik

133(FPS) ganger 21(multi) =2800Mhz som er 2.8Ghz, men der spiller ram og hk mye inn.

På sjermkortet må man bruke et program og der setter man opp Mhz så kjernen eller minne blir raskere.

tar gjerne imot komentarer hvis noe er feil

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar
det er at man setter op noen tall i biosen slik og maskinen får høyere FPS på cpu som gjør cpu en raskere f.eks slik

133(FPS) ganger 21(multi) =2800Mhz som er 2.8Ghz, men der spiller ram og hk mye inn.

På sjermkortet må man bruke et program og der setter man opp Mhz så kjernen eller minne blir raskere.

tar gjerne imot komentarer hvis noe er feil

7931553[/snapback]

Det meste er rett, bortsett fra FPS som heter FSB (Front Side Bus)

Vi sier også at CPU'en har en ytre og en indre frekvens. Den indre frekvensen er FSB, og er den hastigheten CPU'en har i sammarbeid med andre komponenter inne i pc'en, som minne osv. Den ytre frekvensen er FSB ganget med en multiplyer, som gir oss den eksterne frekvensen som prosessore jobber med foreks. Matematiske oppgaver med.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har lyst til å lage en liten vmod "ordbok" for meg? Jeg kan de mest grunnleggende vmodsene, men mange av navnene går i surr for meg.. blant annet er det mange betegnelser for RAM mod's, som Vmem og Vdimm osv.. Hadde noen giddet å lage en oversikt over alle begrepsnavnene hadde det vert kjempeflott.. Sikkert mange som kan ha nytte av det.

Lenke til kommentar

Er litt noob på vmods, men her er nokon begreper. Aspstein får komme å fylle på eller rette meg etterpå :tease:

Vmod= Fellesbegrep for voltmodder

Vmem= Voltmod til minnet, enten systemminne eller grafikkminne

Vcore= Spenning til cpu kjenen/ene

Vgpu= Spenning til kjernen på grafikkortet

Vmch= Spenning til brikkesettet, Nordbroen

Vdroop= Sånn som eg har skjønt det er det regulering av spenning for å minske dropp/ripple under load ?

Vfsb=Spenning til bussen mellom prossesor, minnet og brikkesettet ?

Lenke til kommentar

Nei var ikke værst det der Jon-t

Ser at mange prøver å skille det slik som dette

Vdimm = minnebrikkene på hovedkortet

Vmem = minnet på GPU

Uten at alle er helt samkjørte på det da, men det er jo ikke så vanskelig å forstå at både Vdimm og Vmem har med minnet av et eller annet slag å gjøre.

Når det kommer til Vfsb så er vel det mellom Northbridge og CPU. Og som regel en veldig vanskelig mod å gjøre i og med at den som oftest må gjøres i selve CPU socketen

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt Dothan "oldskool" benching idag...

Asus P4P800SE + CT479

750M @ 200x14 @ VCore 1.55 (1.52 actual)

2x512MB Crusial Value DDR400 @ DDR400 @ 2.5-3-3-6

Gainward 7600 GT AGP @ 635 / 1600

Edit: Kjøling er Zalman 7000BCu @ idle = 33 @ load = 44 (åpent vindu) :D

3DMark01=32263

3DMark03=15242

SuperPi1M (bildet under):

post-40756-1171562417_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Trodde det med VFSB til LGA775 socketen var VCCA? VCCA skal være 1,5v og VFSB 1,2v standard, men hovedkortprodusenter kjører VCCA og VFSB fra samme 'kurs' og du kan stille VFSB (og VCCA) i BIOS fra 1,2v til 1,55v.

Hipro snakket om å kutte over tilførselen av VFSB til VCCA og få en egen strømtilførsel til VCCA for å kunne kontrollere VCCA uavhengig av VFSB for høyere FSB stabilitet og komme rundt 'FSB walls' :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...