Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hei. Toyota Carina 1.6 96mod, om det har noe å si. Bilen har stått i garasjen i ca 6mnd nå. Ladet opp batteriet og startet bilen idag. Men jeg fikk bilen så vidt ut av garasjen. Forhjulene rullet som vanlig mens bakhjulene rullet ikke men ble slept fremover, tydelig å se det på garasje gulvet. Brekket var nede. Så jeg prøvde å kjøre litt til og da løste det seg opp og bilen kjørte som vanlig. Men det kommer lyd som om bakhjulet på førerens side bort i noe ved hver omdreining. Jo fortere jeg kjører jo oftere kommer den. Har ikke kjørt i over 30km/t enda. Bilen har ikke bremseskiver/klosser bak, kun tromler. Jekket opp bilen idag og fant ut at høyre bakhjul går rundt som vanlig, mens venstre bakhjul(førerens side) går ikke rundt i det hele tatt med mindre jeg bruker litt krefter, rundt en omdreining er det noen steder hvor det er mer motstand. Håper noen kan hjelpe, har veldig dårlig tid. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Sjekk om hjulet har dødgang i sidene når du jekker opp bilen. Om det ikke er håndbrekket som har låst seg, kanskje det er hjullageret som er defekt? Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Sjekk om hjulet har dødgang i sidene når du jekker opp bilen. Om det ikke er håndbrekket som har låst seg, kanskje det er hjullageret som er defekt? Sikkert veldig dumt spørsmål. Dødgang på rattet vet jeg hvordan jeg sjekker.Men hva mener du med dødgang på bakhjulet? Hvordan sjekker jeg det? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Rett og slett om du kan bevege hjulet i noen retninger som det ikke skal være mulig å bevege det i. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Rett og slett om du kan bevege hjulet i noen retninger som det ikke skal være mulig å bevege det i. Rimelig sikker på at det ikke er noe dødgang på hjulet da... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hvordan vet du det om du ikke har sett etter? Det er ikke akkurat noe man merker under kjøring, annet enn ulyd fra det aktuelle hjulet. Ved dødgang er det svært sannsynlig et skjært hjullager, og dersom du parkerte med håndbrekket på er det trolig at det kan ha låst seg. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Hvordan vet du det om du ikke har sett etter? Det er ikke akkurat noe man merker under kjøring, annet enn ulyd fra det aktuelle hjulet. Ved dødgang er det svært sannsynlig et skjært hjullager, og dersom du parkerte med håndbrekket på er det trolig at det kan ha låst seg. Den stod parkert med håndbrekket på i 6mnd.. Får jekke den opp igjen imorgen og ta en titt til, men jeg prøvde å se om hjulet satt godt fast ved å prøve å dytte på og vri den i alle retninger da jeg jekket den opp idag. Sjekket ikke bevisst dødgang for å si det sånn. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hvordan vet du det om du ikke har sett etter? Det er ikke akkurat noe man merker under kjøring, annet enn ulyd fra det aktuelle hjulet. Ved dødgang er det svært sannsynlig et skjært hjullager, og dersom du parkerte med håndbrekket på er det trolig at det kan ha låst seg. Den stod parkert med håndbrekket på i 6mnd.. Får jekke den opp igjen imorgen og ta en titt til, men jeg prøvde å se om hjulet satt godt fast ved å prøve å dytte på og vri den i alle retninger da jeg jekket den opp idag. Sjekket ikke bevisst dødgang for å si det sånn. Med håndbrekket på så lenge har det trolig kilt seg fast på grunn av rust. På så gamle biler er det veldig lite som skal til. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Det er det jeg mistenker.. Det første som skjedde da jeg tok ned brekket og prøvde å kjøre ut av garasjen var at bilen stod helt stille selv om jeg gasset på. Prøvde så å rygge før jeg endelig kom meg ut av garasjen. Da kunne jeg se merker på bakken som tydet på at bakhjulene var låst fast. Nå kan jeg kjøre men kommer den lyden fra det ene bakhjulet. Når jeg rygger så kommer ikke den lyden. Men brekket går vel kun til den ene hjulet? Hvis det er fortsatt den som har kilt seg litt fast hva kan jeg gjøre for å løse det? Har fått tips fra bilforumet om at jeg bør kanskje ha håndbrekket litt på mens jeg kjører i 10-15 sek. Noen andre ting jeg kan prøve ut? Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Brekket går på begge hjul. Er nok bremsebanda som har hengt seg opp på den ene sida, løser seg som oftest når du rygger litt Det du og kan prøve er på slå på trommlen med en solid hammer og se om de løsner, har du stålfelg kan du og prøve å slå litt mot senter på den Pass på å ikke skade evt. bolthull eller hjulbolter Selv om trommlen skule løse seg, er det ikke nødvendigvis i orden inne i trommlen på noen av sidene! Ville spandert på meg en sjekk av bakbremsene Lenke til kommentar
darket Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 se også om du får rikket på håndbrekk kabelen, sist jeg hadde heng bak så banket jeg på trommel med hammer og rikket på kabelen fra utsiden, og da slapp det Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Hjertelig takk for tipsene. Skal teste ut alt. Hvis lyden ikke forsvinner blir det tur innom verksted. Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Lyd eller ei, en sjekk om at du FAKTISK fremdeles har bremser når du trenger det er ikke så dumt.. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Lyd eller ei, en sjekk om at du FAKTISK fremdeles har bremser når du trenger det er ikke så dumt.. Hva mener du?Om jeg kan bremse ned bilen når jeg kjører? Da lurer jeg på følgende. Bilen min har bremseskiver og bremseklosser foran(ganske nye) og bare tromler bak. Om bremsebånd eller noen andre deler som sitter bak trommelen ryker mens jeg kjører vil ikke da bremsene fortsatt funke? Eventuelt hvis bremsebånd eller annet ryker ved bakhjulet hvilken konsekvenser kan det få under kjøring? Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Tyder på at bremsene har rustet fast bak, røsking og banking for å få det løs kan ende med at bremsebelegget løsner. Du vil nok ikke merke noe mer enn lavere pedal, og at bremseeffekten bak er elendig. Om så det kiler seg totalt og bremsesylinderen blir ødelagt vil jo det og sannsynligvis gå godt pga to-krets bremsesystem. Bremsene foran vil jo ha samme bremseeffekt, noe lavere pedal men. Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg fulgte tipset jeg fikk på bilforumet og kjørte bilen i 10-15sek med brekket halvveis på. Lyden ble borte. Skal jekke opp imorgen og se om hjulet går rundt uten motstand. Hvis den gjør det så er vel alt greit? Skal uansett bytte tromler og bremsebånd ved første anledning. Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ta en sjekk snarest mulig du. Tromlene trenge du nok ikke bytte, vanligvis pusses bare rustkanten bort slik at du får entret tromla greit med nye band. Husk å sjekk bremsesylinderne for lekkasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå