krizkriz Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Jeg har en kompis som har kommet i en litt lei situasjon. Etter et onenightstand ble dama han lå med gravid, og ca 9 mnd etter fødte hun. Hun var skråsikker på at kompisen min var barnefaren, selv om hun både har kjæreste og ligger mye rundt. Hvertfall, kompisen min møtte opp for å ta en test hos legen, eller på helsestasjonen. Men det jeg synes er litt rart er at han aldi fikk tilbakemelding fra legen/helsestasjonen, men av dama selv, som påstod at testen var positiv og at han var barnefaren. Jeg synes det skurrer litt her. Er det ikke normalt at han hadde fått vite dette av legen? Eller i det minste ha fått et brev i posten? Han var hvertfall med på å skrive under på at han var barnefaren uten å sjekke ut noe mer, så han er vel fucked uansett. Er det noe han kan gjøre i det hele tatt? Hu dama er klin gal, er ute hver helg og ligger rundt og putter i seg diverse piller og stoffer. Hun er bare ute etter penger, det er helt klart. Så er det noe kompisen min kan gjøre, eller er det helt ute å kjøre? Endret 29. mai 2012 av krizkriz Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) tja det blir jo gjort via en dna test så han kan vel spørre legen om det? om den var positivt så ligger vel resultatet i et register et sted Endret 29. mai 2012 av Xprez 1 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Det virker rart ja. Ville tro at han skulle få brev i fra legen uansett resultat. Han har krav på bevis, om ikke hun eller lege kan fremskaffe det så er faktisk ikke papiret han skrev under på verdt fem flate øre. Be han om kreve dokumentasjon for at det er han som er barnefaren. Om han viser seg å ikke være faren så blir papiret han evt. skrev under på ganske ugyldig vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
pakini Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 For ta en dna test, må han få papirer fra Nav om at det ligger krav om farskap, om han da motsetter deg dette, vil de kalle inn til en dna test! Han kan og gå til Nav å kreve dna test! Så hun dama lyver så det renner... http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2003/Farskap-og-foreldreansvar.html?id=88027 http://www.farskap.no/no/lover-og-regler/lover-og-regler/ 1 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Var det blodprøve han gjorde på helsestasjonen. Med blodprøve mener jeg farskapsprøve basert på blodtype. Vet ikke om de fortsatt gjør dette. En blodgruppebestemmelse kan, såvidt jeg husker, bare utelukke slektskap, men ikke bekrefte det. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg kan ikke skjønne han skrev under på det der. Men uansett, hvis dama lyver og han ikke er faren vil jeg tro det kan være grunnlag for at kontrakten ugyldigjøres. (feilinformert). Men jeg vet ikke, kan nok være lurt å ta saken med advokat, penger koster det, men ikke på langt nær så mye som et barn. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Testen ble tatt med en bomullspinne lignende sak, i munnen. Så det er vel dna test det er snakk om. Jeg aner ikke hvorfor kompisen min skrev under uten å sjekke det ut engang. Jeg ville hvertfall gjort meg helt sikker først. Det er hvertfall pain å sitte på sidelinjen og prøve å gi råd, som ikke blir fulgt... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvis det er sånn at kompisen din virkelig er riktig barnefar - og jenta ikke ivaretar fosteret på en god måte, bør han kanskje allerede nå begynne å signalisere inn til NAV/BV sine bekymringer. Det kan ha veldig mye å si for ansvarsfordelingen etterpå, og ikke minst ivaretakelsen av den absolutt svakeste parten her. Er man far, så er man det, og barnet er i utgangspunktet "perfekt". Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Har du pratet med han i etterkant og sagt at han kan kreve å få tatt en test som en upartisk tredjepart har tatt? Jeg syns også at det høres rart ut å IKKE få noe svar.. Hvis han ikke hører på deg da så er han så dum at han fortjener å være far til en unge i x antall år for så å få vite at det ikke er hans alikevel. 1 Lenke til kommentar
Caissa Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Begge parter i saken skal få brev i posten om resultatet. Han burde ringe den om utførte prøven og høre. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Er det babyens mormor som tar ansvaret mens mora er ute og fester? Enig i at han bør ringe den som utførte prøven, og spørre hvor han kan få vite resultatet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 (endret) I Norge fastsettes farskap ved at faren erkjenner det. Så hvis hun har lurt ham til å gjøre dette, har han en kjekk jobb foran seg. D Dersom det oppstår tvil om et farskap som følger av ekteskap eller som er erkjent, kan barnet, moren, faren eller en tredjemann som mener han er far til barnet reise sak for domstolen om endring av farskapet. Er farskapet tidligere fastsatt ved dom, uten at DNA analyse forelå, kan saken kreves gjenopptatt. http://www.nav.no/Fa...+foreldreansvar Det er vel fortsatt en mulighet for at han faktisk er faren, så han bør begynne med å få se testresultatet med egne øyne. Endret 2. juli 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå