TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hei, skal melde meg opp til privatisteksamen til jul i fagene naturfag, samf, geo og muligens engelsk skriftlig og muntlig. Skal da da disse mens jeg går vg2 fordi jeg må forberede karakterene litt. Det jeg lurer på er når jeg burde begynne å lese. Må nok lese mest på naturfag og geo, litt mindre på samf og engelsk kommer jeg bare til å øve på grammatik og forsette å lese engelske bøker sånn som jeg gjør nå. Noen tips? Er viktig at jeg får 6 i alle bortsett fra engelsk, der kan jeg nøye meg med 5. Vil det holde med 3 måneder før? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hvorfor vente når du kan starte nå? Når det er en uke igjen til eksamen, så kommer du til å forbanne deg over at du ikke starta forrige jul Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Sant nok, men vil jo glem e fort, så jeg må jo evt lese bøkene 10 ganger, er jo 7 måneder til. Skal se på finn.no om jeg finner noen billige bøker. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hvis du glemmer fort så har du feil studieteknikk. Det er noe som er viktig å få inn når man tar flere fag. Det store tipset er å oppsummere hvert delkapittel med dine egne ord. I KORT forstand. Jeg oppsummerte et 210-siders kompendium på under en uke, og brukte resten av tiden til å gå gjennom min egen oppsummering, og hvis jeg så noe jeg hadde glemt, så tok jeg opp boka for å oppfriske, eller brukte en annen ressurs (Google). Husk: Når man repeterer noe, så har man MYE større sjans for at stoffet sitter. Repeterer du flere ganger, så stiger mengden av stoff som sitter eksponensielt. Når du finner noe du ikke helt skjønner, oppsøk noen som kan det. Dette forumet funker fint. Selv har jeg alltid hatt A i engelsk, og er ikke dårlig i naturfag eller geografi heller, så jeg kommer til å svare der jeg kan. Hintet er å diskutere det. Ikke vær redd for å spørre. Hvis noen forklarer det på en seig måte, spør mer. Ikke si "ja, jeg skjønner" hvis du ikke gjør det. Det er ingen som respekterer deg mer for at du forsto det på første forsøk. Det er heller ingen som respekterer deg mindre hvis du spør ofte. Jeg selv har stor respekt for de som spør masse. Det viser at de er villige til å gå ut på planken for å virkelig forstå stoffet. Den kvaliteten er viktig. Stå på! 2 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Veldig enig med Aleks855! Du bør starte nå, eller eventuelt i sommerferien. Jeg prøvde meg på to ekstrafag utover valgfagene og de obligatoriske kun for interessens skyld til jul i fjor, og begynte tre måneder før, og det var alt for kort tid. Endte opp med at jeg droppet eksamenene, da jeg ikke var klar for det i det hele tatt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Takk for gode svar, da tror jeg at jeg satser på å begynne i sommerferien. Hvor mye tror dere jeg burde ta om gangen? 1 kapittel i uken,i alle tre fagene, lage gode sammendrag og viktige stikkord som kan memoreres rett før jeg skal inn? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Et kapittel i uken er greit, men det spørs på kapittelet. Noen kapittel er lange og tunge, og da er det viktig å ta seg god tid. Nettsidene til de forskjellige bøkene kan også gi deg litt hjelp ved f.eks oppgaver og sammendrag. Lenke til kommentar
emwa Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Jeg skal også ta opp fag neste høst. Geografi, samfunnsfag, matte og sosiologi. Sosiologi og matte er viktigst, i og med at jeg får 4 i sosiologi, 4 i matte, og mest antagelig 3 på matteeksamen. Hvis jeg ikke får 6 i biologi, må jeg kanskje ta opp det også. Men jeg har lest utrolig mye i dette faget, og kan mange kapitler. Jeg begynner å lese neste uke. Tror jeg må lese hele sommerferien Lykke til! Endret 29. mai 2012 av emwa Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Er du ferdig med vgs i år, eller tar du det opp mens du går på vgs? Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Ja, begynn med å lese allerede nå. En rekke av de fagene du (TS) planlegger å ta er rimelig lette å få 6 på som privatist. Samfunnsfag er nesten mer et dannelsesfag enn noe annet, selv om du selvfølgelig må kunne pensum. Engelsk skriftlig er plankekjøring hvis du bare er normalt god i engelsk og vet hvordan du skal strukturere en tekst. Til engelsk muntlig må du kunne pensum utenat (jeg ble bedt om å fortelle om spredningen av det engelske språket, og trakk inn koloniene osv.) Et godt tips her er å levere en god leseliste innen fristen. Selv om det ikke kreves, så vil det hjelpe deg. Du kan da velge flere tekster fra en lærebok som du skriver ned på leselisten, og dermed slipper du å lese absolutt hele boken. Du må i tillegg lese en roman (tips: les den godt, ikke bare et referat noen andre har skrevet. Jeg ble spurt spørsmål fra romanen jeg aldri hadde kunnet hvis ikke jeg hadde lest hele boka). Naturfag krever litt mer jobbing for å få 6, men som sagt: begynner du allerede nå, så skal du ha en god sjanse til å klare gode karakterer i samtlige av de fagene du nevnte, på ett semester. Kjør hardt kjør stil!! Forresten er det å ha muntlig eksamen en egen sport Vær pen i tøyet, kjem håret ditt litt ekstra den dagen, og ta kontrollen over eksamenen fra første sekund. Vis at du kan alt de kaster mot deg, eliminér enhver tvil. Det vil du få til hvis du begynner å lese nå Endret 29. mai 2012 av Gjest22 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Takk, det var svært oppmuntrende. Har hørt at 6 i disse fagene, ikke skal være så veldig vanskelig ja, skal finne de bøkene jeg trenger på finn og starte i sommerferien. 5-7 måneder med lesing burde holde når jeg samtidig kan mye fra før av. Er det dumt å ta alle sammen i høst semesteret? Tenkte at det ville være lurt så jeg bare trenger å konsetrere meg om avgangsfagene på vårparten. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Takk, det var svært oppmuntrende. Har hørt at 6 i disse fagene, ikke skal være så veldig vanskelig ja, skal finne de bøkene jeg trenger på finn og starte i sommerferien. 5-7 måneder med lesing burde holde når jeg samtidig kan mye fra før av. Er det dumt å ta alle sammen i høst semesteret? Tenkte at det ville være lurt så jeg bare trenger å konsetrere meg om avgangsfagene på vårparten. Det jeg ville gjort er å lese noenlunde kjapt igjennom pensum i de mest krevende fagene, da spesielt naturfag, og kanskje engelsk (spesielt historiebiten + romanen) i løpet av sommeren. Så går du litt mer systematisk til verks. Lag deg din egen timeplan, der du har egne dager for de ulike fagene. MEN: så kommer dagen der du får vite eksamensdatoene. Det er denne dagen du virkelig må begynne å organisere lesingen etter når du skal ha de ulike eksamene. Jeg hadde for eksempel engelsk muntlig i midten av juni, mens jeg hadde flere andre fag i april og mai. Da jeg fikk vite eksamensdatoene i mars måned det året, lot jeg engelskboka ligge helt til jeg hadde gjennomført den siste eksamenen i mai, slik at jeg kunne konsentrere meg kun om engelsk i juni. Hvis du skjønner..? Datoene har mye å si for hvordan du bør lese. Så jeg ville fokusert på overblikk av stoffet + romanen (hvis du skal ta engelsk muntlig) i sommer. Det er en overkommelig arbeidsmengde, men du vil bli jobbende ganske mye (fulltid hvis du vil sikre deg 6ere). På ett semester tok jeg engelsk skriftlig og muntlig, naturfag, samfunnsfag, samfunnsøkonomi og matematikk 1T. Mildt sagt krevende, men overkommelig. Har du motivasjon, så går det helt fint, men den motivasjonen bør være rimelig solid Endret 29. mai 2012 av Gjest22 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Takk for svar, skjønner at det er viktig å time eksamendatoene ja. Slik jeg har forstått det, så er alle privatist eksamner i høstsemesteret tidligst i november. Stemmer det? Kan jeg spørre hvordan du opplevde selve eksamen? Har hørt at sensorer er litt mer soft mot privatister, stemmer det? Hva er grunnen til at du har tatt opp fag? Selv skal jeg gjører det fordi jeg SKAL inn på medisin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå