Gå til innhold

Hvordan vet jeg hvor mange watt anlegget mitt trekker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på hvordan jeg finner ut hvor mange watt PA anlegget mitt trekker?

Jeg har 2 stk Topper 700W RMS i 4 Ohm.

2 stk Subber 1000W RMS i 4 Ohm.

2 stk 4 Ohm: 2 x 1650W forsterkere.

RMS Power: 700W

Peak Power: 2800W

Aner ikke hva RMS eller Peak power betyr, kan noen forklare meg det?

Finner man ut det med denne informasjonen?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Enkelt og greit: http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/Pr362897000

Det er bare ved meget høy lyd med tungdrevne høytallere at man nærmer seg watten som er oppgitt.

hvis du kikker på høytallerene dine sine spesifikasjoner så står det som regel hvor tungdrevne de er, normalt oppgitt i hvor mange dB de kan spille med 1 Watt. normalt mellom 85 db til 95 db. Dette målt 1 meter i fra høytaller. Mener å huske at 3 dB opp krever 10 ganger mer watt eller slikt.. Hjemmekino bladet hadde en fin liste for dette.

Lenke til kommentar

Husker ikke eksakt, men noe i den duren.

Husk at 3 dB faktisk er dobbelt så høyt, men at menneskeøret ikke oppfatter dobbelt så høyt før man har passert 10 dB økning. dB skalaen er ikke symetrisk. Normalt prate nivå er rundt 60 dB, og en rocke konsert kan i verstefall komme opp i 120 dB. Normalt så ville man trodd det var en dobbling av volumet, siden 60+60=120. Men i praksis ville ingen sagt det, i dB skalaen så er det 20 ganger høyere (20x3=60)

Lenke til kommentar

Men trådstarter spør om hvor mye effekt anlegget TREKKER.

Det har, som regel, lite med avgitt effekt (utgangseffekt) å gjøre. For her kommer faktorer som virkningsgrad på både omformere og forsterkere inn i bildet.

Du finner rett & slett ikke ut av dette ved å kikke på diverse, oppgitte utgangseffekter.

Derimot skal alle godkjente (sertifiserte) apparater som kobles til strøm-nettet, ha et merke (stempel, klistermerke, preging) som angir nettopp hvor stor effekt som maximum trekkes fra nettet.

Da er det bare å summere :)

_____

GAu

Lenke til kommentar

Derimot skal alle godkjente (sertifiserte) apparater som kobles til strøm-nettet, ha et merke (stempel, klistermerke, preging) som angir nettopp hvor stor effekt som maximum trekkes fra nettet.

Det er faktisk ikke helt rett. Pioneer oppgir faktisk på sine forsterkere en gjennomsnitts trekk, ikke maksimum. Mulig en del andre også gjør dette. Men det skal legges til at det er utrolig sjeldent forsterkere trekker maksimum.

Eneste mulighet å faktisk vite hva anlegget bruker er å måle det, med f.eks. den jeg linket til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...