Gå til innhold

Noen som kan, eller vil lære seg Hebraisk?

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråd her om det hebraiske språket, så da tenkte jeg det ville vært nyttig å lage en. hvis det allerede er en slik tråd som vil jeg bli glad om noen informerer meg om det.

Her kan dere som kan Hebraisk eller har noen tips til hvordan man lærer det, hjelpe sånne som meg, som har lyst til å lære mere om dette språket.

Det kan jo ikke være bare meg som vil lære hebraisk?

Noen som vet om det for eksempel er lurt å lære seg å skrive på hebraisk med latinske bokstaver før man begynner å tulle med et annet alfabet, eller er det bedre å lære seg bokstavene først?

Årsaken til at jeg er interessert i å lære hebraisk er naturligvis fordi jeg er veldig interessert i religion, og jeg vet at flesteparten (om ikke alle) av de Hellige skriftene oprinnelig skrevet på Hebraisk, blandt annet Bibelen, toraen (håper det er det den heter :-/) og koranen.

Tusen takk på forhånd for alle svar, og jeg håper denne tråden også kan bli til hjelp for flere enn bare meg. :)

EDIT: (for de som også er interessert.)

Etter det jeg har lært hittil så tror jeg det er en fordel å lære seg å lese/skrive og kunne uttale bokstavene før man begynner å lære seg språket.

Legg merke til at alfabetet kunn består av konsonanter, ettersom vokaler blir skrevet med prikker og streker under bokstavene.

En guide til å lære seg Alfabetet, med lesing og uttale:

http://njop.org/reso...twebrew-school/

Alfabetet: hadde vært fint hvis noen forklarte meg hvordan jeg legge dette i en "spioler tekst" :)

hebrewc.gif

Bildet er hentet fra: http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/alephbet.html

Endret av CrazyCopyright
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke jeg tar feil så har det hebraiske alfabetet rundt 22 bokstaver? I så fall synes jeg så absolutt du bare skal lære det med en gang. Jeg lærte meg begge de japanske alfabetene på 47 bokstaver før jeg begynte å lære meg språket. Det synes jeg var en god måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Lukke til! Eg tok eitt år med hebraisk på vidaregåande og naut kvar time! Eit språk som på mange måtar er heilt ulikt norsk sjølv om setningsoppbygginga liknar. Eg syntest det var kjempeinteressant!

Edit: Såg no kor gamalt desse innlegga var. Var ikkje meininga å rive opp i gamle trådar!

Endret av Ulvar
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei,

jeg vet dette er litt random, men jeg har kjempe lyst å ta en tatovering på hebraisk. Jeg fant denne på nettet, jeg tror jeg vet hva som står, men er det noen her som kan oversette det for sikkerhets skyld? :)

Tusen takk på forhånd...

post-309893-0-54217900-1372336824_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...