Gå til innhold

Hvilken gassgrill?

Anbefalte innlegg

Jeg er neppe den eneste på forumet som har eller skal gå til innkjøp av gassgrill i år. Mange av dere har nok undersøkt hva som er bra kjøp for tida og da spør jeg like godt dere, hvilken modell kom dere frem til?

Bruksområde: Vanlig hjemmegrilling for maks 6 voksne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva du tenker å grille. Jeg ville ha en liten og nett grill og valgte da Weber Q200 (uten tralle) på balkongen min. Grillflata er middels stor og helt ok når vi er en 3-5 personer som griller. Ulempen er at det kun er 1 brenner og du har dermed ikke muligheten for indirekte varme hvis du bl.a. skal grille kylling og fisk (hvis jeg ikke tar feil). Jeg er kjempefornøyd med grillen min og foreldra mine har en Weber Q-modell de også som er en 7-8 år og den fungerer fortsatt og med et trekk over på vinterstid, så holder de seg utrolig godt i forhold til visse andre merker som velger langt dårligere materiale.

Selger noe grill der jeg jobber og en kollega har Futur Trio Deluxe som vant vel fjorårets test. God grill det også, men langt dårligere byggekvalitet enn Weber. (nå skal jeg ikke si at de rimeligste større modellene fra Weber er bedre, men de jeg har å sammenlikne med har det vært stor forskjell på)

Lenke til kommentar

Merkemessig er forskjellen her større enn de aller, aller fleste andre produktgrupper. Og ikke overraskende er Weber helt overlegne, ikke minst når det kommer til kvalitet.

Så spørsmålet er egentlig "hvilken Weber-grill bør du gå for"?

Svaret på dette avhenger egentlig litt av hvor god plass du har! Ser at Q-serien blir flittig nevnt her, og det med god grunn, den er størrelsesmessig veldig bra. Om plassen ikke er en begrensende faktor ville jeg valgt en grill i E3-serien til Weber.

Felles for alle griller i E3-serien er tre brennere, som gjør det mye enklere å grille med indirekte varme (veldig viktig, google det). Personlig ville jeg gått for E-320 Classic (http:///http://www.prisjakt.no/product.php?p=555297), som har både skap og sidebrenner. Sidebrenner betyr at du slipper å springe inn på kjøkkenet for å lage saus, intet must- men veldig lettvindt.

Endret av CorporalClegg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lest litt og kikket litt på gassgriller i dag. Det jeg kommer frem til er at uansett prisklasse så har Weber færre brennere enn konkurrentene. I tillegg har alle Webergrillene E210, E310 og E320 grillrist i smijern, ikke støpejern. Jeg får bedre kvalitetsinntrykk av støpejernsrister. Webergrillene hadde også noe mer vaklete brytere enn de andre jeg så på. Jeg fant noen andre som fristet mer. De hadde alle solide støpejernsrister og flere brennere og/eller lavere pris:

Broil King 340

Broil King 440

Axley 4 brennere

Axley 6 brennere

Har noen av dere erfaring med disse? Særlig om rengjøring og eventuell rust.

Lenke til kommentar

Det med brennere er riktig, men... hvor mange brennere trenger man, egentlig?

Vil også nevne at jeg ikke har noen som helst problemer med å rengjøre smijernsristen i min Weber. Lar grillen stå i 4-5 min etter grilling med full styrke, og skraper matrester lett av med en stålbørste etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg lest litt og kikket litt på gassgriller i dag. Det jeg kommer frem til er at uansett prisklasse så har Weber færre brennere enn konkurrentene. I tillegg har alle Webergrillene E210, E310 og E320 grillrist i smijern, ikke støpejern. Jeg får bedre kvalitetsinntrykk av støpejernsrister. Webergrillene hadde også noe mer vaklete brytere enn de andre jeg så på. Jeg fant noen andre som fristet mer. De hadde alle solide støpejernsrister og flere brennere og/eller lavere pris:

Broil King 340

Broil King 440

Axley 4 brennere

Axley 6 brennere

Har noen av dere erfaring med disse? Særlig om rengjøring og eventuell rust.

Weber er dyrere fordi kvaliteten er overlegen, simple as that.

Broil King plasserer seg midt mellom jallagrillene fra kina og Weber, så kvaliteten er forholdsvis god!

Axley har jeg ingen kjennskap til, men ut ifra det jeg finner på nett+ pris er jeg meget skeptisk. Og hva i alle dager skal du med 6 brennere?!

Ift antall brennere: Grunnen til å ha mer enn en brenner er å balansere mellom direkte og indirekte varme. Det går helt fint med to, jeg personlig synes det er lettere og mer fleksibelt med 3. Noe mer enn det er ikke nødvendig.

EDIT: Mange brennere, type 4-6 kan være greit om du skal grille til store grupper ala 10-15 mennesker. Men da må grillflaten være tilsvarende større.

Endret av CorporalClegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke modeller er det du prater om når du klassifiserer de ulike merkene i forhold til hverandre? At du i det ene øyeblikket klassifiserer kvaliteten på Axley og det andre ikke vet noe om merket vekker ikke tillit.

Siden grillrista og brytene på Weber etterlater seg dårlig kvalitetsinntrykk, hvilke kvaliteter mener du Weber er bedre på? Og ikke minst, hvilke modeller sammenligner du da?

Når det gjelder antall brennere kan det godt hende jeg ikke trenger så mange som 6, men da frister det jo desto mer med den til 1500 kr. Forøvrig tenker jeg at det er greit med minst 2 på grillflata (og at flere bare gir jevnere varmefordeling), mens det sikkert kan være lurt med en sidebrenner. Den infrarøde brenneren på venstre side av Axley-en til 4000 vet jeg ikke hvordan man bruker, men det skader sikkert ikke å ha den der.

Angående kinavarer så produseres vel det aller meste i Kina for tiden. Om ikke sluttmonteringen av grillene så i hvert fall delene de er bygget opp av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ingenting annet av det jeg har sett eller prøvd når helt opp til Weber. Til syvende og sist må du bare velge den grillen du er mest fornøyd med.

Uansett: Jeg er på mitt 4. år med den samme Weberen allerede, og den har ikke en eneste liten rustflekk. Naboen - som kjøper sine griller billigere (type 1500-2000 kr) er på sin andre grill på 3 år allerede. I fjor måtte han bytte, da festene til grillrista og en av brennerne hadde rustet bort. Både min og hans står ute på vinteren, men begge under vanntett trekk.

Jeg har forøvrig en Q220, men vurderer å skaffe meg en Q300 eller Q320 i løpet av sommeren. Greit med mer plass på risten når vi har blitt flere i familien.

Lykke til med valget, uansett hva du havner på! ;)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Hvilke modeller er det du prater om når du klassifiserer de ulike merkene i forhold til hverandre? At du i det ene øyeblikket klassifiserer kvaliteten på Axley og det andre ikke vet noe om merket vekker ikke tillit.

Siden grillrista og brytene på Weber etterlater seg dårlig kvalitetsinntrykk, hvilke kvaliteter mener du Weber er bedre på? Og ikke minst, hvilke modeller sammenligner du da?

Når det gjelder antall brennere kan det godt hende jeg ikke trenger så mange som 6, men da frister det jo desto mer med den til 1500 kr. Forøvrig tenker jeg at det er greit med minst 2 på grillflata (og at flere bare gir jevnere varmefordeling), mens det sikkert kan være lurt med en sidebrenner. Den infrarøde brenneren på venstre side av Axley-en til 4000 vet jeg ikke hvordan man bruker, men det skader sikkert ikke å ha den der.

Angående kinavarer så produseres vel det aller meste i Kina for tiden. Om ikke sluttmonteringen av grillene så i hvert fall delene de er bygget opp av.

Grillprodusentene bruker stort sett samme komponenter jevnt over i hele rangen sin. Feks er brennerne i E210 akkurat de samme som sitter i Genesis-serien. Kvaliteten på Weber-grillene er i hovedsak ganske lik fra billigste til dyreste modell. Weber har garantiprogram på 10år for brennere, 25 år på alt som er formstøpt aluminium. At jeg så uten forbehold auser Weber opp i skyene nå skyldes at jeg har jobbet i en kjede som solgte griller, Weber var det jevnt over utrolig lite feil på. Det merket vi også på delebestillingene, hvor en del andre griller måtte bytte rister, varmefordelere etc etter 5-7år, mens vi sjeldent hadde delebestillinger til Weber.

Jeg mener Broil King har noe lignende ift garant, i alle fall på hjemmemarkedet sitt (canada). Broil King har en spesiell brenner-patent (super 8) som de bruker i stort sett alle modeller.

Axley-påstanden min begrunnes i neste avsnitt.

Man får det man betaler for, så enkelt er det. Axley er så mye billigere enn konkurrentene at det må ha vært spart inn noen steder, og siden spec er overveldende må det være i kvalitet. Selvfølgelig kan det hende at jeg tar fullstendig feil, og at Axley tilbyr griller av superkvalitet til "gi-bort pris", men det tviler jeg ærlig talt veldig på. Påstanden min forsterkes av at Jula er eneste forhandler i norge.

Har ikke vært borti infrarød brenner i en så rimelig grill før, vanligvis er ikke dette noe man finner før i prisklassen godt over 10 000kr (blant de kjente merkene, vel og merke).

Poenget med en slik brenner er at temperaturen blir høyere, og den varmes opp raskere. Altså brukes den på samme måte som "searing station" i en Weber grill - til å feks brune av kjøttet før man flytter det til et område på grillen med indirekte varme.

I forhold til varmefordeling er det ikke antall brennere som avgjør hvor bra den er. Det er varmefordelerne ( "trekant-stengene" som ligger under rista hos Weber). Tidligere var det veldig vanlig å bruke lavasten, men da fett etc drypper ned på disse setter det igjen smak i matvarene og bør styres unna.

Her brukte jeg kinavarer som et uttrykk for kvalitet og kvalitetskontroll, ikke fordi opprinnelseslandet nødvendigvis sier noe om kvaliteten. Typisk for disse "kina"-grillene er tidlige rustskader og dermed kort levetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg har vært innom ennå en butikk og kikket på griller. Jeg klarer fortsatt ikke å like de fra weber. Jeg har derimot slått fra meg de to Axley-modellene og vurderer heller

Nordic Season Ohio

Nordic Season Pasadena

Jeg tenkte jeg skulle kikke på noen fra Futur også før jeg bestemmer meg.

Er det noen som har erfaringer eller meninger om disse?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er du ikke liker med Weber, men hver sin smak!

Ift kvalitet blir du sikkert klokere av denne videoen:

Nordic season er et merke jeg har mye erfaring med gjennom jobb, men da gjerne low-end modellene deres. De to du ser på nå er gode griller, for all del -og Pasadena er jo en råkul modell.

En del rustproblemer på Nordic Season, erfaringsmessig, men du har jo 5års reklamasjon i norge - så du har den i alle fall i 5 år.

Endret av CorporalClegg
Lenke til kommentar

De weberne jeg har sett er vaklete, har løse brytere, tynnt blikk på sidebrettene og bare emaljert rist. En dyr og "tøff" blank modell hadde riktignok mye mer solid byggekvalitet, men så kostet den også urimelig mye og hadde et harry/jålete utseende og fortsatt bare emaljert rist.

"- så du har den i alle fall i 5 år." Har du så lave forventninger til alt annet enn Weber? Hvorfor er du så innmari opphengt i å pense meg inn på det merket hele tiden? De kan umulig være enerådende på griller med god kvalitet. Jeg føler meg som et byttedyr i en elektrokjede med pågåede selgere som vet akkurat hvilken modell de skal pense meg inn på for å få størst margin i kassa. Det er en dårlig følelse som ikke akkurat får lommeboka til å åpne seg. For å si det sånn, det er en grunn til at jeg forsøker å gjøre forundersøkelser på nett og ikke går naivt rett i gapet til rovdyrene hos elektrokjedene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...