RamGuy Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Sommeren nærmer seg, flere vil vell si at den allerede er her med sydentemperaturer og klima i Mai måned! Men det er ingen skikkelig sommer uten en liten utflukt for å komme seg bort fra den helt vanlige (dog ikke nødvendigvis så alt for kjedelige) hverdagen. Ifjor slo jeg og kjæresten virkelig på stortromma og tok vår første skikkelig utenlandsreise (med unntak av turer til Sverige..) og smelte til med en tur til Tokyo, Japan som var reisemålet som sto øverst på vår liste. Etter mye usikkerhet i forkant av reise med jordskjelvkatastrofer, etterfulgt av potensielle atomkatastrofer og alt mulig rart så dro vi som planlagt i Juli 2011 og hadde et fantastisk 10-dagers opphold som vi aldri vil glemme! I år derimot, med konkurs på jobb (for min del), vesentlig smalere økonomi som et resultat av det og det faktum at vi slo såpass på stortromma ifjor så tenkte vi ikke noe fult så vannvittig i år, vi sparer sakte men sikkert opp til en Hong Kong ferie engang de nærmeste årene, trolig lagt til bryllupsreisen og inntil da så blir det nok kun snakk om mindre turer rundt om i Europa. Det mest vellykkede og minneverdige fra turen til Tokyo, Japan var utrolig nok de to dagene vi tilbragte i Tokyo Disney Resort / Tokyo Disneyland, vi tilbragte en hel dag i den tradisjonelle Disneyland Parken og en dag i Tokyo DisneySea Parken som er mer rettet mot et eldre publikum og vi stortrivdes i begge parkene! Dag nr1 i Disneyland Parken gikk mer til utforsking, bilder og opplevelse selv om vi riktignok fikk prøvd samtlige attraksjoner som var åpne, mens dag nr2 var vi langt mer slitne i beina etter gåing fra 09:00 til 23:00 dagen før på en god kombinasjon av betong og asfalt i steikende sol med unaturlig høy luftfuktighet som det er i Japan med bøttevis av folk. Så dag nr2 så var det attraksjonene som sto i fokus, og det ble knapt noe særlig med bilder. Konklusjonen var at det ble en kjempe suksess og i år så tenkte vi at en weekend, eventuelt en uke et eller annet sted i Europa i nærheten av en god fornøyelsespark kunne vært en god idé for en litt rimeligere ferietur i år. Personlig har jeg aldri vært den største fanen av fornøyelsesparker, jeg har aldri vært spesielt glad i karuseller (trodde jeg) inntil kjæresten dro med opp i hva det skulle være i Tokyo ifjor. Det er fremdeles endel attraksjoner jeg ikke er noen større fan av som Tower of Terror hvor jeg følte at både liv og helse sto på spill, men vi endte opp med å ta den 3-4 ganger da kjæresten elsket den og noengang så må liv og helse ofres for å tilfredsstille de vi er glade i. Poenget er at jeg stort sett har vært i kun tre fornøyelsesparker som jeg kommer på i farten, det er Tusenfryd, Legoland (husker ingenting av det, var alt for ung) og Disneyland + DisneySea i Tokyo. Med andre ord så har jeg temmelig lite erfaring og alt jeg kan si utifra min erfaring er at Tusenfryd virker både dyrt og relativt dølt. Det er endel artige attraksjoner for all del, men både Loopen og ThunderCoaster skrangler så voldsomt at det tar bort mye av gleden om du spør meg. Her var jo ikke berg og dalbanene i Disneyland og DisneySea Tokyo noe mer spektakulære, men du satt ikke å fryktet for nakkesleng underveis som gjør totalopplevelsen vesentlig bedre om du spør meg. Det som gjør Tusenfryd dølt i mine øyne er oppbygningen av hele parken, det er ikke stort annet i Tusenfryd annet enn attraksjoner og halvdårlig, men dyr mat. Dette er kanskje veldig vanlig med fornøyelsesparker generelt og jeg at på mange måter har blitt bortskjemt og fått et vrangbilde etter å ha vært i Disneyland og DisneySea Tokyo, men i de to parkene så handler det minst like mye om omgivelser og opplevelse som det handler om actionfylte attraksjoner osv.. Bare det å vandre rundt, stå i kø til attraksjoner osv i seg selv er jo en opplevelse, et godt eksempel må være Splash Mountain i Disneyland Tokyo Parken som egentlig bare har et eneste interessant aspekt ved seg og det er droppet helt på slutten, det tar omlag fem minutter med stort sett "ingenting" frem til selve droppet og vi brukte vell stort sett en 40-50min i kø or hver gang vi skulle ta den men endte likevel opp med å ta den 4-5 ganger rett og slett fordi robotene, atmosfæren og alt rundt og i selve attraksjonen var såpass godt gjennomført, underholderne og ikke minst muntert og morsomt at vi satt å lo og sang igjennom hele greia hver eneste gang. Du finner ikke noe sånt i Tusenfryd hvertfall hvor alt som skjer er at du står i en gørrkjedelig kø, sitter uten at noe som helst skjer i attraksjonene før du faktisk kommer til de interessante aspektene (droppene osv..) og noe som irriterer meg veldig med Tusenfryd er at som et resultat av at det er null og niks bygget rundt selve attraksjonene, ikke noe tema eller noe av noe som helst slag så sitter du plutselig høyt oppe i lufta og ser ut i intet noe som er veldig plagsomt for personer som meg som har høydeskrekk og må konsentrere seg om å se rett frem eller rett opp for å ignorere det faktum at du nå svever metervis oppi lufta og alt som skiller deg og et drop på xx-antall meter rett ned er et par metallrør. Dette er aldri noe problem i Disneyland og DisneySea i Tokyo da 95% av alle attraksjoner at såpass mye underholdning og dilldall bygd rundt seg at du aldri oppleve ting på samme måte som du gjør i blant Tusenfryd. Kort fortalt så handler egentlig en fornøyelsespark like mye om omgivelser, atmosfære rundt hver attraksjon og selve parken som det handler om hvor fartsfylte hver enkelt attraksjon faktisk er. Så er jo det store spørsmålet, hvor i Europa burde vi dra for å oppnå den beste fornøyelsespark opplevelsen og ferien? Alternativer som jeg kommer på i farten er Disneyland Paris, Europa-Park, Efteling, Tivoli Gardens, Liseberg, PortAventura, Gardaland og Alton Towers. Disneyland Parkene seiler jo opp som et soleklart alternativ, men av det jeg har hørt fra andre så skal parkene i Paris være noen av de dårligere og dyreste av dem alle hvor det er kun den "uoffisielle" parken i Hong Kong som blir sett på som dårligere? Spørsmålet er jo om ikke turen til Parkene i Tokyo derfor vil gjøre en tur til Disneyland Parkene i Paris vil føles noe halvveis om de ikke klarer å leve opp til standarden satt av Japanerne? Mange ser ut til å mene at parkene i Tokyo er kanskje de beste fra et rent teknisk standpunkt, men at folk flest foretrekker parkene i California rett og slett fordi det er originalen. Hva tror dere vil være det beste reisemålet? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hold deg unna Liseberg, hvertfall. I mine øyne dårligere enn Tusenfryd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå