Gå til innhold

Er det noen som har vært borti en geværkoble som en kan montere dlsr på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett geværkolbe-løsningen, men det finnes en del blogger/nettsider som tar opp denne problemstillingen.

Noe som så smart ut var å bruke en Gorillapod (http://www.photographybay.com/2009/04/13/gorillapod-slr-zoom-review/) som grep, samt en kablet eller trådløs fjernutløser. Det finnes også fjernutløsere som kan trigges med munnen (http://conceptusinc.com).

Noen lenker ang. dette:

http://www.photographybay.com/2009/12/26/how-to-shoot-with-your-left-hand-only/

http://rollingfstop.blogspot.com/

Lenke til kommentar

Som et lite offtopic apropos så vil jeg tenke meg at det kan være noen utfordringer ved å bruke utstyr som ligner for mye på våpen for folk, særlig på litt avstand og i tettbebygde strøk.. Så andre stabiliseringsløsninger kan være smart hvis han har tenkt seg på fototur rundt slottet og andre steder som det.

Lenke til kommentar

Flerr har nevn tutstyr beregnet for video. Fotovideo selger denne, kan være verdt å sjekke ut. Ser ut som den har en del justeringsmuligheter, men den er beregnet for å se LCD-skjermen i utgangspunktet, men mulig den lar seg justere slik at søkeren kan brukes også.

Lenke til kommentar

Jeg fotograferer endel ved å bruke venstre arm/hånd til å holde og løse ut kamera, jeg bruker ett Nikon D2x og når jeg er tvunget til kun å holde kamera med venstre hånd, så legger jeg kamera i håndflaten eller over venstre håndbak(slik at tommel og tommelrot støtter kamera i forkant og bruker utløseren med venstre pekefinger. i tillegg kan det jo brukes ett ettbenstativ til ekstra støtte ved vanlig fotografering.

Det som er litt vesentlig her er jo å finne ett kamera som passer og som kan programmeres til hans behov med tanke på knapper osv.

på nikon er det jo hjul for justeringer også på vertikalgrepet (sikkert på canon også men jeg kjenner ikke til dette), så med litt trening fungerer det.

Jeg pleier i tillegg å surre kamerastroppen ganske stramt om håndleddet på den hånda jeg bruker kamera med, da har jeg en sikkerhet mot at kamera mistes og det gir litt ekstra støtte.

problemet hans er sikkert ikke det å holde kamera, men utløser og innstillinger.... og hvis han da kjøper ett kamera som kan programmere knappekombinasjoner, så vil han kunne legge hurtiginnstillinger på disse i tillegg til hjulene på vertikalgrepet.

Eneste jeg finner problematisk (er litt kort i fingra) er å bruke dybdeskarphetskontrollen og eksponeringslåsen...

Jeg har også en gang sett ett hoftestativ for kamera (uten stabeliseringer for film) men klarer ikke finne det igjen nå... husker det så litt "stivt" ut å bære rundt på.

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Det er nok slik som StoltHD nevner mest om og gjøre og finne noe som passer og som ikke blir liggende hjemme når en er på tur. Tror han går for et Pentax k5 som jeg har og som han syntes var passe lett. Til turbruk går han nok for et enda lettere kompakt. Hadde vært greit om det hadde vært linkskamera..

Lenke til kommentar

det er jo rimelig enkelt å lage ett håndtak for linksbruk, alt som trengs er ett passende håndtak, en av disse tilbehørsskinnene som festes i stativfestet og en trådutløser som festes der det passer, men det vil jo da være problemer med innstillinger osv.

det er mulig å lage utstyr med flere innstillingsmuligheter men det koster endel penger.... en kamerat og jeg driver å sysler med noe som kunne vært halvveis til hjelp, men det ligger en stund frem i tid før det er ferdig (har ikke så mye penger at det gjør noe).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg var innom foto og video her om dagen, og de hadde faktisk noen skulderstativ varianter som på en enkel måte vil kunne brukes med litt modifikasjon mht utløser osv...

der var alt fra små lette til store stabiliserende, men absolutt verdt en titt... de er nok egentlig myntet på video, men jeg så klare muligheter for stillfoto også....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...