Delvis Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Nå går det filleveien med søppel, cruisereiser og jeg vet ikke hva, fordi de har disse streikene i Norge. Men det ser ut til å være de ressurssterke org. som streiker med råflotte krav hver gang. Nå bør det bli slutt på dette tullet. Her har hele Europa masse problemer, arbeidsledighet og børsen går dårlig, og driver disse tullingene i Norge og streiker for noen lusne kroner fra eller til på luksuslønningene sine? Jeg vil si det sånn at de har det alt for godt her i landet og har nørt for lite. De får lære seg litt skammevett og nøysomhet. Greit at rike næringstopper går foran med pekefingern, men det er en sak man får ta for seg. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Når fikk sykepleiere, renholdere, søppeltømmere og lærere luksuslønninger? Når ble det et luksuskrav å få samme prosentvis lønnsøkning som industrien? Endret 29. mai 2012 av Reg2000 5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Du skriver, som du "har vett til"! Uten kamp fra organiserte arbeidere og streikevåpnet, hadde vi fremdeles hatt adel og kun arbeidere i Norge! Men, du er kanskje en av eierene! Og da hadde det vært fordel, med ENNÅ større forskjell, mellom eiere og ansatte. Og annsatte hadde da vært uten rettigheter. Det er ikke alle streiker jeg heller er enig i, men dette er et legalt "middel" i en arbeidskonflikt. Du nevner søppel. Tja, for noen få ti-år siden, fantes det ikke søppelkasser! Og søppelinsamling fra husholdningene, er heller ikke så gammel. Folk får bruke hodet, ta vare på eget søppel og ikke slenge det fra seg. Når søplekassene er fulle, så ta med søpla hjem. Å kaste søppel på bakken/gata, vitner om umodne drittunger, uten oppdragelse! Har du ikke fått med deg, at andre nationer også benytter streik! De er ikke bare i Norge, at slikt brukes. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Enig med TS. Hele greia med streik er jo at arbeidsgiver skal tape penger. Derfor er det en helt ypperlig metode på fabrikker. Fabrikkene stenges, ingenting produseres, og arbeidsgiver lider et økonomisk tap. Men når det streikes i offentlig sektor, går det utelukkende utover en uskyldig tredjepart. Foreldre må ta fri fra jobb fordi barnehagene stenges, elever i VGS får ikke tatt eksamen, og eldre får dårligere kår fordi de som skal passe på dem ikke er der. Og det verste av alt, er at kommunen ikke taper noe som helst. De sparer penger, fordi de slipper å betale ut lønninger for de dagene det streikes. Streik i Norge er egoistisk. Man får heller finne alternative måter å straffe øvrigheten på. Når fikk sykepleiere søppeltømmere og lærere luksuslønninger? Når ble det et luksuskrav å få samme prosentvis lønnsøkning som industrien? I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. Unskyld meg. Men er du dum! Sammenligner du levekostnader i Norge, med utviklingsland? 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. Unskyld meg. Men er du dum! Sammenligner du levekostnader i Norge, med utviklingsland? Unnskyld meg. Du er den dumme. Det har seg nemlig slik at reallønna i Norge er verdens høyeste. Det vil si at vi ikke bare tjener mest i verden i kroner og øre, vi tjener også mest i forhold til hva det koster å leve. Bare søk litt rundt på diverse indekser. EDIT: Og utviklingsland? Bare se på I-landet Estland. En nordmann som lever på fattigdomsgrensa i Norge, ville vært øvre middelklasse i Estland. Og dette er korrigert for utgifter. Ifølge IMF er det bare i Luxembourg, Qatar og Singapore at man har råd til mer enn i Norge, etter skatt og korrigert for utgifter. http://www.imf.org/external/index.htm Nordmenn driter penger, men er allikevel under det inntrykk at de har dårlig råd. Endret 29. mai 2012 av Hanske 3 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Alle bør selvsagt ha rett til å streike. Til gjengjeld bør arbeidsgiver ha rett til å ansette nye til å ta over for de som nekter å jobbe. Hvis arbeidsgiver kan finne arbeidsledige som er like dyktige som deg og som er villige til å jobbe for like mye eller mindre enn deg har du ingen ting å sutre over. Lønna du får er tydeligvis helt rettferdig. Arbeidskrafts-kartellene (fagforeningene) bør ikke ha rett til å presse penger av arbeidsgivere ved å nekte å jobbe og bruke vold/staten til å nekte arbeidsledige å jobbe. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. Det gjelder alle i Norge så det er helt irrelevant. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. Unskyld meg. Men er du dum! Sammenligner du levekostnader i Norge, med utviklingsland? Unnskyld meg. Du er den dumme. Det har seg nemlig slik at reallønna i Norge er verdens høyeste. Det vil si at vi ikke bare tjener mest i verden i kroner og øre, vi tjener også mest i forhold til hva det koster å leve. Bare søk litt rundt på diverse indekser. Begynn ikke å "prat" om reallønn i Norge! Hvis du skal "prate om noen reallønn, får du gjøre det når det gjelder nevnte yrker og i forhold til andre yrker i Norge! Det er vel det diskusjonen dreier seg om! Og det er derfor de streiker! En renholder i Norge, tjener omtrent det samme, som betraktes som "fattigdomsgrensen i Europa. Og da er det vel ikke så bra. Og i Norge tjener de dårlig, i forhld til andre yrker her i landet. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Les det jeg har lagt til. Problemet er også at de som streiker nå er lærere, lektorer. Mennesker som tjener rundt snittet i landet, og en del faktisk over. Gjennomsnittsnordmannen tjener 450K i året. En lektor kan fint tjene nærmere 600K. Allikevel er det flere lektorer rundt om i landet som streiker. Pinlig. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Uten kamp fra organiserte arbeidere og streikevåpnet, hadde vi fremdeles hatt adel og kun arbeidere i Norge! Tøv. Arbeiderne får bedre lønn og betingelser når et land/område blir mer velstående. Folk i land og bransjer med svake fagforeninger får fremdeles gode lønninger hvis området er rikt. I den grad fagforeningene faktisk lykkes med å presse opp prisen på arbeidskraft så er det ved å holde mindre heldige ute av arbeidsmarkedet ved hjelp av lover og voldsbruk. Dette skader både arbeidsledige og landets økonomi som helhet. 1 Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Problemet er vell politikken som føres? Vi har jo et helt vilt antall folk ansatt i offentlig sektor. Jo mer de får betalt jo færre kan vi ha i offentlig sektor, og jo flere burde sparkes? Eller? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Alle bør selvsagt ha rett til å streike. Til gjengjeld bør arbeidsgiver ha rett til å ansette nye til å ta over for de som nekter å jobbe. Hvis arbeidsgiver kan finne arbeidsledige som er like dyktige som deg og som er villige til å jobbe for like mye eller mindre enn deg har du ingen ting å sutre over. Lønna du får er tydeligvis helt rettferdig. Arbeidskrafts-kartellene (fagforeningene) bør ikke ha rett til å presse penger av arbeidsgivere ved å nekte å jobbe og bruke vold/staten til å nekte arbeidsledige å jobbe. Det du skriver, er brudd på inngåtte avtaler, mellom arbeidstager organisasjonene og arbeidsgiver organisasjonene. Begge parter, er forpliktet til å oveholde inngåtte avtakler! Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Les det jeg har lagt til. Problemet er også at de som streiker nå er lærere, lektorer. Mennesker som tjener rundt snittet i landet, og en del faktisk over. Gjennomsnittsnordmannen tjener 450K i året. En lektor kan fint tjene nærmere 600K. Allikevel er det flere lektorer rundt om i landet som streiker. Pinlig. Gjennomsnittslektoren tjener 450k og det er lite i forhold til utdannelse. Makslønn etter 16 års ansiennitet ligger på ca 520k for lektor med opprykk og det er fortsatt lite i forhold til utdannelse. Trekk fra ca 100k for en vanlig lærer. Det er blant annet derfor så mange slutter å jobbe som lærere. Forøvrig er vel mange av lektorene i akademikerne som ikke streiker. Endret 29. mai 2012 av Reg2000 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Uten kamp fra organiserte arbeidere og streikevåpnet, hadde vi fremdeles hatt adel og kun arbeidere i Norge! Tøv. Arbeiderne får bedre lønn og betingelser når et land/område blir mer velstående. Folk i land og bransjer med svake fagforeninger får fremdeles gode lønninger hvis området er rikt. I den grad fagforeningene faktisk lykkes med å presse opp prisen på arbeidskraft så er det ved å holde mindre heldige ute av arbeidsmarkedet ved hjelp av lover og voldsbruk. Dette skader både arbeidsledige og landets økonomi som helhet. Forstår du kjenner historien! Når Tranemel avholdt streikemøte i Drammen, ble de angrepet av soldater. Tror 8 stk. ble drept, mange skadet og veldig mange ble fengslet for flere måneder! Det var ikke bare fra slutten av 30-åra, det har vært ført arbeidskamp her i Norge. At bedriftseiere tjener penger, betyr ikke nødvedigvis at levestandarden går opp. Ikke uten arbeidskamp, forhandlinger og om nødvendig streik! Virker ikke som om du og noen andre her, forstår historien og hva arbeidskap har ført med seg, for den generelle levestandarden. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Vet ikke lærere, sykepleiere, førskolelærere og andre "lavlønnede" omtrent hva de ligger på før de begynner å studere? Jeg har visst fra jeg var 7-8 år gammel at lærere ikke tjener best i landet. Når det kommer til prosenter og lønnsforhøyelse, så skjønner jeg dem reagerer. Industrien ligger vel typisk minst 1 % over, og lønnsgapet blir større for hvert år som går. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Vet ikke lærere, sykepleiere, førskolelærere og andre "lavlønnede" omtrent hva de ligger på før de begynner å studere? Jeg har visst fra jeg var 7-8 år gammel at lærere ikke tjener best i landet. Når det kommer til prosenter og lønnsforhøyelse, så skjønner jeg dem reagerer. Industrien ligger vel typisk minst 1 % over, og lønnsgapet blir større for hvert år som går. Bare 1 % over! Tror nok det er mer, men gidder ikke å sjekke. Og problemet med lønnsforskjeller vil bare øke, så lenge vi benytter et prosent tilegg. Vi bør gå tilbake til "kronetilegg" og justere forskjellene! Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Alle bør selvsagt ha rett til å streike. Til gjengjeld bør arbeidsgiver ha rett til å ansette nye til å ta over for de som nekter å jobbe. Hvis arbeidsgiver kan finne arbeidsledige som er like dyktige som deg og som er villige til å jobbe for like mye eller mindre enn deg har du ingen ting å sutre over. Lønna du får er tydeligvis helt rettferdig. Arbeidskrafts-kartellene (fagforeningene) bør ikke ha rett til å presse penger av arbeidsgivere ved å nekte å jobbe og bruke vold/staten til å nekte arbeidsledige å jobbe. Det du skriver, er brudd på inngåtte avtaler, mellom arbeidstager organisasjonene og arbeidsgiver organisasjonene. Begge parter, er forpliktet til å oveholde inngåtte avtakler! Folk får avtale hva de vil. Og ja, avtaler skal holdes. Jeg har ikke sagt noe om å bryte frivillig inngåtte avtaler. Problemet oppstår når fagforeningene bruker vold/staten til å skaffe seg privilegier. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Det er helt irrelevant hvorvidt det er krise i enkelte europeiske land eller om en statlig ansatt i Norge tjener tre ganger mer enn en i Spania; Norge har sin egen økonomi, og den befinner seg i særstilling selv sammenlignet med de europeiske statene som går best. Poenget er at hvis staten ikke kan tilby noenlunde samme arbeidsbetingelser som private firma vil det private kapre all den mest attraktive arbeidskraften mens staten vil fylles opp med alle som ikke fikk jobb i privat sektor. Dette er til en viss grad allerede et problem, det behøver ikke bli verre. Hensikten med streiken er at gapet - som uansett vil være der - ikke blir for stort. Hvis man ønsker å ha en stor offentlig sektor - noe det er absolutt flertall for i Norge, hvor selv det mest høyreorienterte partiet på Stortinget stiller seg bak velfedsstaten - må man også være villig til å betale at den skal holde en viss kvalitet. Det er tross alt snakk om helt grunnleggende samfunnsinstitusjoner som man er avhengig av at fungerer optimalt. Man ønsker ikke at det hele skal forvaltes av mennesker som såvidt bestod artium bare fordi de er de eneste som vil jobbe for lønna. Forstår du kjenner historien! Når Tranemel avholdt streikemøte i Drammen, ble de angrepet av soldater. Tror 8 stk. ble drept, mange skadet og veldig mange ble fengslet for flere måneder! Det var ikke bare fra slutten av 30-åra, det har vært ført arbeidskamp her i Norge. At bedriftseiere tjener penger, betyr ikke nødvedigvis at levestandarden går opp. Ikke uten arbeidskamp, forhandlinger og om nødvendig streik! Dette er et godt poeng; fagforeninger har vist seg å være et enormt konkurransefortrinn. Det er flere stater som har en like stor oljerikdom som Norge, om ikke større, og et tilsvarende innbyggertall, men der dette allikevel ikke kommer flertallet til gode. Det er ingen som gir bort penger for ingenting; man må kjempe for det man vil ha, med de pressmidlene man har. Og før noen kaller meg kommunist kan jeg opplyse om at det blir en borgerlig stemme fra meg i 2013. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 I forhold til alle andre land i hele verden har sykepleiere og søppeltømmere luksuslønninger. Unskyld meg. Men er du dum! Sammenligner du levekostnader i Norge, med utviklingsland? EDIT: Og utviklingsland? Bare se på I-landet Estland. En nordmann som lever på fattigdomsgrensa i Norge, ville vært øvre middelklasse i Estland. Og dette er korrigert for utgifter. Ifølge IMF er det bare i Luxembourg, Qatar og Singapore at man har råd til mer enn i Norge, etter skatt og korrigert for utgifter. http://www.imf.org/external/index.htm Nordmenn driter penger, men er allikevel under det inntrykk at de har dårlig råd. En nordmann på fattigdomsgrensa, er på fattigdomsgrensa og lever i Norge og ikke i Estland! Å bruke slike sammenligninger forteller bare hvor naiv du er! Så etter den IMF tråden, du henviste til, men fant den ikke. Ville se hvilke nordmen som var med i beregningen og hvilke forutsettninger, som var lagt til grunn. Men jeg har til dags dato, aldri sett en stattesikk som beregner dette på en riktig måte. Skyldes i første rekke at vi i Norge har høye indirekte skatter, som aldri kommer med i slike beregninger. Og noen er også så naive, at de bruker en inntekt i et land og overfører det til et annet land, med andre levekostnader. Selv ikke i forholdet Norge - Sverige kan det brukes! Og at gjennomsnittet i Norge er høyt, er urelevandt! I steden for å diskutere på tvers av landegrenser (med de feilmarginer, det kan gi), bør vi diskutere forskjellene her i landet! Det blir mer reelt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå