random_user Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hei Jeg har lyst til å kjøpe to SSDer for å sette i Raid 0 i ny maskinen jeg skal kjøpe i juni. Har lest litt og funnet ut at samsung 830, crucial m4, intel 520 og 330 er gode disker. Men hvilken er best egnet til raid? Ser også at noen sier man mister TRIM med raid. Stemmer dette? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 ja, det stemmer og av den grunn blir ikke ytelsen noe særlig raskere når du setter opp SSD i RAID. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) ja, det stemmer og av den grunn blir ikke ytelsen noe særlig raskere når du setter opp SSD i RAID. Feil.. Prøv igjen Sekvensiell les og skriv får som oftest nesten en dobling av ytelse ved raid-0 Også random ytelse ved høy kø blir en god del høyere. En ting som ikkje blir høyere er random les og skriv ved lav kø. Altså f.eks random les og skriv av 4k filer. Det er fordi dette er begrenset av forsinkelsen til ssden. Nyere ssder har såpass bra Garbagecollection, at nesten ikkje er nødvendig. Dermet kan man ha ssder i raid uten å miste merkbar ytelse. Helt genialt! Så vil man ha høyere sekvensiell skriv og lesehastighet, så er raid-0 tingen! Dog skal det sies at ikkje alle vil merke forskjellen mellom 500 og 1000MB/s les og skriv hvis man ikkje overfører mye store filer. Dette f.eks installerer programmer med mye store filer i, eller driver med lyt bilde og video. Jeg har mange array med ssd i raid-0 og crucial M4 er et av dem som fungerer svært godt. Det beste arrayet jeg har nå er 4x plextor M3p i raid-0. Raid er gøy og kan varmt anbefales for de som har lyst og/eller har brukt for det Endret 26. juni 2012 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå