Gå til innhold

Min harddisk`s tragiske historie

Anbefalte innlegg

Min harddisk`s tragiske historie

Jeg hadde hatt konfirmasjon og for pengene bestilte jeg meg en pc som jeg hadde ønsket meg lenge. Jeg hadde fått det jeg hadde bestilt fra komplett.no og ventet bare på pakken fra Databutikken.com med de resterende komponente i.

Helvete begynte den dagen jeg fikk pakken i posten fra Databutikken.com som egentlig skulle innholde prossesor mm + en IDE Seagate 7200.7 rpm 160gb harddisk, isteden fikk jeg en Seagate S-ATA 7200.7 rpm 160gb hdd. Etter at jeg hadde sendt den feilsendte S-ATA hddn tilbake til Databutikken.com tok det 3 måneder før jeg etter minst 10 mailer klarte å presse den riktige harddisken ut av dem.

Jeg fikk harddisken etter denne etterlengtede kommentaren fra dem; Ersättningsdisk skickas till kund. -Erstattning for hva? 3 måneder uten hdd og dermed ubrukbar pc? :-?

Etter at jeg hadde fått den korrekte, savnede harddisken trodde jeg kunne lene meg bak i godstolen og bare nyte den nye harddisken. Men der tok jeg feil.. Det startet med da jeg skulle partisjonere harddisken med Partition Magic 8. Da kom det følgende beskjed opp; "ERROR: #BAD argument - wrong parameter..."

Jeg brydde ikke meg så mye om det og installerte Windows XP på de 127gigabytene som var siden jeg ikke fikk utnytte all kapasiteten.

Da jeg hadde installert all nødvendig software begynte jeg med å installere spill. Counter Strike og Warcraft 3 sto da som første valg.

Det hadde gått ca en uke med CS og WC3 før det jeg liker å kalle "Blue screen h******" begynte.

Jeg hadde tatt en god slurk av cola koppen da CS plutselig hengte seg, samtidig som colan hengte seg i halsen. Plutselig ble den hakkete lyden opphørt av en blå skjerm med følgende beskjed; "kernal_error" elns. (beskjeden sitter ikke siden så friskt i minne siden jeg ikke har spilt cs eller wc3 på en stund.. for å si det sånn. )

Jeg tenkte da på å formatere og legge inn windows + samtlige spill på nytt. Etter en restart og litt tenketid kom jeg til at formatering ville vært det beste. Og da hadde jeg også muligheten til å prøve Partition Magic 8 på nytt.

Jeg satte i PM8 siden og prøvde å formatere, for da og trykke på apply. Men som til min store forskrekkelse kom det da, som før: "ERROR: #BAD argument - wrong parameter..."

Jeg svelget klumpen i halsen og tørket tårene, for så å glemme hendelsen og installere Windows på nytt.

Etter at jeg hadde installert windows + software og spill skjedde det samme som hadde skjedd før, den eneste forskjellen var vell at en slurk fanta hadde funnet tilholdssted i vranghalsen denne gang.

Jeg restartet maskinen og lot som ingenting, dagene gikk og jeg spilte cs og wc3 de minuttene det var mulig før "blå skjerm h******" slo til igjen.

Etter for mange minutt med restarting og ergresjon som hadde pågått ca en uke bestemte jeg meg for å prøve lykken på nytt, formatere og partisjonere med PM8 sto for dør.

Jeg satte inn PM8 cd`en og valgte formatering, og deretter apply.

Jeg kunne ikke tro mine egne øyner da jeg så hva det sto, svart på hvitt;

- application completed.

Jeg utnyttet da mulighetene og partisjonerte harddisken og la inn windows.

Da jeg så at harddisken min hadde blomstret seg fra en enkel 127gb`s partisjon, til to selvstendige harddisker på til sammen 150 gigabyte, skjønte jeg at jeg hadde oppnådd det jeg ville og at alle månedene med blod, svette og blåskjerm h****** var over.

Jeg installerte software og spill som om det var siste gang. Og jeg levde i lykkerus i flere dager etterpå.

Men som alle andre hendelser med denne harddisken gikk ting galt -igjen.

For igår hengte cs seg igjen, følelsen av deja vu strømmet gjennom kroppen på en uhyggelig måte. Blå skjermen har heldigvis ikke dukket opp enda, heller ikke så rart siden jeg restarter med en gang cs eller andre spill henger seg.

Så nå spør jeg Norges befolkning om hjelp, tilbakemeldinger, synspunkt og tips som kan hjelpe meg i å få fikset dette problemet. Slik at jeg kan få en pc, fri for problemer sånn at jeg kan formatere og installere Windows en gang for alle.

Hardware:

Hovedkort - EPoX 8rda+

CPU - AMD Barton XP 2500+

RAM: dual Twinmos 512 ddr PC3200 m/ winbond.

På forhånd takk!

mvh Sigbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:evil: Hadde Det vært meg som måtte vente tre mnd for at Databutikken.com skulle sende en harddisk, hadde jeg klikka! :x

Og som jeg vet så var den vell noe klikk med den når den kom ?

BTW: dette er for dårlig Databutikken.com !!! :o gi gutten en harddisk til =/

Cya@LAN Sigge =)

Lenke til kommentar

Denne historien synes jeg var trist for din del, meget uheldig med andre ord. Dette synes jeg er en sak som burde få litt mer oppmerksomhet, send en klage til forbrukerrådet, eller ta kontakt med tv2 hjelperdeg/fbi @ nrk. Kostander osv. for feilprodukt eller lignende skal IKKE belastes av kjøperen.

Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å fikse den selv kan du like godt kjøpe deg en ny HD på komplett mpx eller psdata. databutikken tar iallefall et par måner på å skaffe ny viss de gjør det i det hele tatt. Det er stor sjangs for at de kun installerer windows og sender den tilbake uten å teste etter feilbeskkrivelse(hvor du selvsagt skriver at disken tidvis bryter sammen).

Mitt tips til deg er at du lærer av dine feil og skjekker webshop erfaringer neste gang du blir fristet til å handle hos en billig butikk.

Men men, det kan jo hende de gjør et unntak og yter service men da er du "ekstremt" heldig.

Lykke til forresten.

Lenke til kommentar

Bare en opplysning: Man bruker ikke apostrof før genetiv-s på norsk, det er bare på engelsk.

eks:

Min harddisks

Eneste gangen man bruker apostrof er når ordet slutter på z, x, c eller s (tror det er de bokstavene)

Marius' bok

</norsktime>

Lenke til kommentar

Kondolerer, men et lite sidespørsmål:

Hvorfor beholt du ikke S-ATA disken du fikk tilsendt? Å heller bruke de 500,- som er cirka prisforskjellen på en 160 Gb IDE og en 160 Gb S-ATA på en S-ATA kontroller? Da hadde kanskje situasjonen vært litt annerledes.

Lenke til kommentar

hehe..

Jeg tenkte jeg skulle være hyggelig med Databutikken.com, og overbevise meg selv med at "ærlighet værer lengst".

Jeg skulle hverken ha vært hyggelig eller prøvd å overbevist meg selv... :wink:

Mariux: thx for opplysningen, men dette er da ingen norsk stil... :yes:

Lenke til kommentar

Men er det virkelig harddisken i seg selv som skaper problemer? Det kan godt være noe i resten av systemet som forårsaker problemene med å partisjonere disken samt kjøring av spill m.m. som skaper bluescreens.

Jeg trodde en gang at det var harddisken som var ødelagt en gang, helt til jeg fant ut at en jumper på disken var stilt feil. Situasjonen var den at harddisken stod alene på flatkabelen, og jeg hadde satt den til master. Problemet var imidlertid det at den skulle ha stått som master single. Det fungerte tilsynelatende greit, men likevel hadde jeg stabilitetsproblemer som bare det.

Ta en gjennomgang av systemet ditt er mitt tips :)

Lenke til kommentar

DU!!! jeg vil bare si det at det kanskje kunne være lurt å koble alt av kort i fra hverandre og koble opp igjen med et system som du kan godt huske og deretter feilsøke. jeg hadde det derre Kernel is missing J****skapet.

det fikset jeg ved å formatere ved hjelp av en annen maskin som bruker Win XP PRO og lagde partisjoner i diskmanager. Det funket helt fint.

Og det om Kernel J****skapet så betyr det at selve driver fila for at windows skal initaliseres(no sånt da) og den mangler og ingen bootup av windows.. (det fik jeg vite av PROCON) :shrug:

Jeg tror du finner det ut bare du setter av litt ekstra tid på dette!!..

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg takke for alle tilbakemeldingene jeg har fått så langt. :)

Jeg skal selvfølgelig ta det dere har skrevet så langt til etterretning, men først vil jeg komme med en oppdatering på emne.

For natt til idag skjedde det som jeg hadde unngått med å restarte pcn etter at spill hadde klikket, og før det kom opp, nemlig "blå skjerm h******".

Følgende hendelse tok plass natt til 29.08.03

-Jeg var fornøyd med dagen så langt og fornøyd med de tilbakemeldingene jeg hadde fått. Jeg trykte på "start" -> "slå av datamaskinen" -> "slå av". Jeg var på vei til å legge meg da jeg la merke til at pcn enda sto på. Jeg snudde meg for å se hva det var, og der så jeg en ufrivillig gammel kjenning, nemlig blåskjermen.

Oppsummert sto dette på skjermbildet:

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på disken.

KERNAL_DATA_INPAGE_ERROR

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du maskinen på nytt.

"Kontroller all ny maskinvare..."

Teknisk Informasjon:

STOP: 0x0000007A (0xE15BFE68, 0xc000000E, 0xBF96038B, 0x1DE8E86D)

Win3k.sys -adress BF96038B base at BF800000, Datestamp 3b7de698

Starter dumping av fysisk minne

Dette var altså det som sto på blåskjermen, hvis noen kjenner igjen eller har sett/hørt noe av det samme så vær så snill og si ifra.

Det jeg håper er at disse opplysningene kan bidra med til at det blir lettere å finne ut hva problemet er, og hvordan det kan løses siden dere nå har blitt litt mer informert med symptomene av problemet.

Så nok engang... -På forhånd takk!

mvh Sigbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...