Gå til innhold

DayZ diskusjonstråd - Teknisk diskusjon i egen tråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme CPU som du, samme clock også ;) så tviler.

 

men over til on-topic igjen^^ altså, dette har begynt i 1.7.5.1 patchen, var ikke slik før, har spilt med stabilt 80fps hele veien men noen ganger kan det droppe ned til 10-15fps og da er det klart at noe er galt.

 

*må visst oppdatere signature*

 

Skjedde med meg også når jeg kjører helikopter inn mot byer, der alle zombiene spawner samtidig, fant ut at det var det. Men varer bare i noen sekunder for meg.

Lenke til kommentar

Et tips: Legg Arma på SSD :) Spillet er ikke som andre spill og laster ikke alt inn i RAM, man kan spesielt merke det på texturer og når man nærmer seg store byer i større hastigheter. Noen ganger vil spillet nærmest streame informasjon fra Harddisk(eller der du har lagret det), en RAMdisk eller SSD kan derfor være å foretrekke. CPU og GPU som klarer å holde følge er så klart en fordel også. Eksempelvis kan man merke dette ved å starte opp et helikopter i editor og kjøre raskt inn mot Elektro. Første gangen du passerer byen (avhengig av hastighet) så kan du (om du ikke har spillet på SSD) merke stuttering og at ikke alle teksturer vises, mens om du snur heli og flyr over engang til - så vil det være i RAM og du får ingen problemer.

 

Grafikk innstillinger

- Sett "interface resolution" og "3D resolution" til det samme. Finn ut hva som er best for din skjerm

- Post processing effects vil gi deg en del eye-candy men også en del effekter du kanskje ikke liker. Test den ut

- Texture detail og Videomemory henger sammen, om du får mye feil i grafikk så forsøk å sette disse til samme verdi

 

EDIT: Gammelt innlegg i spoiler

 

Men.. alikavel. Om du ikke har funnet ut dette enda så kan man jo si at ArmA oppfører seg veldig annerledes enn andre spill. For det første så lastes ikke alt inn i minne som det for eksempel gjør med BF3 og det er en veldig god grunn for dette....ArmA er et PC spill og et veldig stort PC spill mtp Chernarus og alle objektene som er der (les trær) Terrenget og det du ser rundt deg blir lastet til minne fra HDD og enkelte ganger streames det nærmest. Derfor vil en SSD være en god oppgradering for dette spillet, eller eventuellt at du lager en Ram-drive og legger visse filer på den. Nå merkes ikke et så ekstremt godt i Dayz fordi viewdistance er cappet på omkring 1500 m elns og du beveger deg ikke særlig fort ved å løpe.

Du har 1 gb på skjermkortet ditt så du burde velge high(+) på videomem, texturedetail henger delvis sammen med videomem så om du får mye rare grafikk feil så burde du sette texture detail på det samme som videomem. Post processing kan du skru av om du ikke er veldig glad i effekten den gir. Det som tar ressurser nå er lys og skygge og her må du prøve deg litt frem, men husk på at Arma ikke alltid er så veldig "logisk" satt sammen. Å skru alt på low betyr ikke mer FPS nødvendig vis. En anne ting å huske på er å spille på en god server, en server som har gått i la oss si 2 døgn vil vise deg rubber banding og hakking av både spillere og AI's. Jeg ville anbefalt deg en av Norway serverne fordi dem har kyndige admins og driftere.

For å finne den optimale settingen for din bruk ville jeg gått til Armaholic.com og sett under Downloads for å finne en benchmark. Å gjøre innstillinger på grafikken direkte på server og i Dayz (som forøvrig er i Alpha stadiet) vil gi deg for mange variabler. Så test enten med benchmark eller kampanjen eller editor lokalt på din egen maskin. Husk å gjøre testen 2 ganger på samme område, det samme gjelder benchmark. Test nummer 1 vil være den gangen Arma2 laster fra HDD og gang nummer 2 vil være når det du ser er i ram. Eventuellt kan du kjøpe deg et billig physx støttet kort og kjøre det på si. Og en ting til.. det er slett ikke uvanlig å spille Arma på lav FPS.

Her er noen startup parameters som kan hjelpe.

 

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Tror det har noe med zombie spawnsa at FPSen blir så lav i store byer. Snakker om dette i den Standalone videon Rocket kom ut med for et par dager siden. I standalone blir alle zombiene lagt inn med en gang, og man kan tilogmed drepe alle zombiene, så respawner de ved server restart.

 

Hvis dette blir reellt, så blir det som jeg har ønsket det skulle bli hele tiden. Å drepe zombies for øyeblikket er til en viss grad poengløst. Det spawner jo bare nye. Sløsing av ammo per definisjon, og de er bare i veien. De gangen de slår meg, så er det som regel på grunn av en sløv bug eller lignende.

 

Til tross for at zombies er buffet (er blitt farligere) etter oppdateringen, så er de fremdeles latterlig lett å unngå. Jeg forstår ikke sytingen over at man ikke skal kunne kjøre bil inn i en by og kunne sitte der å glo helt til man går ut døren. Og hvorfor folk syter over at bilene blir angrepet (noe som burde vært en selvfølge fra starten av) er også helt utenfor min forståelse. Jeg mener det burde vært mer enn bare vinduene som ble ødelagt. La det bli konsekvenser! Mulig det er folk som mener og tror at DayZ skal være en casual killfrenzy? Jo mer vanskelig spillet er, jo bedre er det etter min mening. Derimot synes jeg selvfølgelig at om det er vanskelig på grunn av absurde bugs og feil, så er det ikke greit. At man nå må tenke seg om før man lander helikopteret midt i Stary Sobor (eller hvilken som helst by) synes jeg derimot er helt fantastisk. Men jeg synes også at om man dreper en zombie, så burde den være død, og ikke respawne etter noen minutter. Dette er en mekanikk i spillet jeg synes er helt blåst. Men det blir kanskje for lett om det blir slik? Hvordan mener dere balansen bør ligge?

Lenke til kommentar

Hvis dette blir reellt, så blir det som jeg har ønsket det skulle bli hele tiden. Å drepe zombies for øyeblikket er til en viss grad poengløst. Det spawner jo bare nye. Sløsing av ammo per definisjon, og de er bare i veien. De gangen de slår meg, så er det som regel på grunn av en sløv bug eller lignende.

 

Til tross for at zombies er buffet (er blitt farligere) etter oppdateringen, så er de fremdeles latterlig lett å unngå. Jeg forstår ikke sytingen over at man ikke skal kunne kjøre bil inn i en by og kunne sitte der å glo helt til man går ut døren. Og hvorfor folk syter over at bilene blir angrepet (noe som burde vært en selvfølge fra starten av) er også helt utenfor min forståelse. Jeg mener det burde vært mer enn bare vinduene som ble ødelagt. La det bli konsekvenser! Mulig det er folk som mener og tror at DayZ skal være en casual killfrenzy? Jo mer vanskelig spillet er, jo bedre er det etter min mening. Derimot synes jeg selvfølgelig at om det er vanskelig på grunn av absurde bugs og feil, så er det ikke greit. At man nå må tenke seg om før man lander helikopteret midt i Stary Sobor (eller hvilken som helst by) synes jeg derimot er helt fantastisk. Men jeg synes også at om man dreper en zombie, så burde den være død, og ikke respawne etter noen minutter. Dette er en mekanikk i spillet jeg synes er helt blåst. Men det blir kanskje for lett om det blir slik? Hvordan mener dere balansen bør ligge?

 

Interessante punkter du bringer opp her, og må si meg enig i det meste. Tror også at produsentene av DayZ er enig i mye av det du nevner. Men du må ikke glemme at DayZ modden er i alpha, og bugs med zombies (og for øvrig alle andre bugs) vil bli fikset i standalone.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de lager standalone er jo pga at DayZ er en Mod og at de ikke kan gjøre det de vil med spillet og derfor er zombiene som de er nå, for de kan ikke gjøre så mye annet med det. Da det er begrenset hva de kan gjøre med en mod.

 

Alt vil bli forandret i Standalone, da får de gjøre akkurat som de vil med spillet og ikke være avhengi av hva Arma2 har å by på.

Lenke til kommentar

Nja det må fortsatt til utrolig mye jobbing med motoren siden det er Take on Helicopters motoren som er bare en branch utav Arma 2 motoren. (Arma 2.5) med noe funksjonalitet fra Arma 3 motoren. Så zombie AI må utvikles fra scratch av. Akkurat nå er zombiene bare satt til follow og skal angripe når dem kommer innen en viss radius, thats it.

 

Det jeg så av DayZ Standalone er skikkelig lovende, men jeg tror dem har latterlig mye å gjøre enda. Jeg tviler sterkt på at vi får dette i år. Dem sier jo at alt av modeller også må lages fra scratch av ...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette med standalone er jeg fullt klar over. Jeg er fullt oppdatert når det kommer til den (pluss litt mer). Jeg poengterte i hovedsak bare hva som gjelder moden, siden det er den vi spiller per dags dato.

 

Mulig jeg var litt utydelig eller formulerte meg feil, men hva jeg mente med mitt siste spørsmål var om hva dere tenker om hvordan spawning av zombies skal fungere. Det er vel ikke blitt spikret at zombies skal spawnes når server startes, og at man skal ha mulighet til å utrydde dem om vi ønsker det. Dette er vel bare en tanke de leker med, og en mulighet som de driver å utforsker, som de gjør med så mye annet. Dette ville jo vært en løsning på de mange "triksene" man bruker på moden for å finne ut om det er spillere i byen, når de logger ut, osv...

 

Hva synes dere er en god løsning på dette? Bør Zombies respawne etterhvert som man dreper de, eller bør de dø, ferdig med det, inntil restart igjen?

Problemet jeg ser med akkurat det er at det kan bli for lett. Zombier bør være en reell trussel, eller så får vi bare følelsen av at de er i veien, som jeg føler de er i moden. Jeg er spent på løsningene på dette blir når den "endelige" versjonen kommer ut.

 

Selv håper jeg at zombiene blir veldig farlige, både med tanke på spredning av sykdom, infisering, at man kan få sår, at man mister mer blod fortere enn nå, osv, slik at risikoen er langt større med å gå inn i byer, samtidig som at ammoen faktisk har noe å si, at den faktisk teller når det gjelder å skyte på zombiene. Dør det (tidligere) individet, så mener jeg det skal dø, så får heller zombiene være langt farligere på mange forskjellige måter, eventuelt at å utrydde en by faktisk får andre utfordringer som f.eks giftig luft osv.

 

Avean:

 

En utgivelse kommer garantert i år, tror jeg. Dette er vel også så og si blitt garantert av Rocket. Det blir forøvrig ikke en endelige versjonen. Om det blir beta eller alpha er jeg usikker på, men noe "ferdig" versjon kommer det til å ta lang tid før vi får se. De har vel tenkt å gjøre som Minecraft, å selge det underveis som de utvikler det.

Lenke til kommentar

Nja det må fortsatt til utrolig mye jobbing med motoren siden det er Take on Helicopters motoren som er bare en branch utav Arma 2 motoren. (Arma 2.5) med noe funksjonalitet fra Arma 3 motoren. Så zombie AI må utvikles fra scratch av. Akkurat nå er zombiene bare satt til follow og skal angripe når dem kommer innen en viss radius, thats it.

 

Det jeg så av DayZ Standalone er skikkelig lovende, men jeg tror dem har latterlig mye å gjøre enda. Jeg tviler sterkt på at vi får dette i år. Dem sier jo at alt av modeller også må lages fra scratch av ...........

 

Alt sammen er Real Virtual Engine som Ivan Buchta forklarer her (Dayz, Arma, Operation Flashpoint, Take On Helicopters)

 

I følge de siste uttalelser og informasjon som går ann å spore, og som forresten har blitt skrevet i nyheter om Dayz, så sier Rocket at de er "on track" for en utgivelse i april. Den siste nyheten jeg kunne finne som kommenterer dette er fra 17 januar 2013 og senere bekreftet i andre nyheter om det samme tema helt frem til 22 januar.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Hva synes dere er en god løsning på dette? Bør Zombies respawne etterhvert som man dreper de, eller bør de dø, ferdig med det, inntil restart igjen?

Problemet jeg ser med akkurat det er at det kan bli for lett. Zombier bør være en reell trussel, eller så får vi bare følelsen av at de er i veien, som jeg føler de er i moden. Jeg er spent på løsningene på dette blir når den "endelige" versjonen kommer ut.

Jeg håper zombier fortsatt respawner, men avhengig av hvor mange som allerede er innenfor en viss radius av f.eks. et hus, låve, kompleks eller by. Håper også at man vil ha muligheten til å blokkere zombie-spawns, men da med noe som må lages fra f.eks. woodpile og noe annet, nails eller no. Da tenker jeg spesielt på hus utti bushen e.l., ikke cherno eller elektro. De kan ha f.eks. rundt 20 lokasjoner zombier kan spawne fra, som må blokkeres. Roaming er forøvrig et must, lei av at skogen er tom.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Gode ideer. Jeg er stort sett enig i det dere begge sier. Hadde vært kult om vi faktisk kunne cleare ut byer for en god stund i alle fall, men at zombiene var myye farligere. Nå kan du jo knekke beinet, bandasjere deg, ta morfin, og fortsatt overleve at 5-6 zombier står og feeder på deg.

 

Angående zombier i skogen: de burde så klart få roame fritt, men føler det er mest naturlig at de ikke spawner der med mindre det er et point of interest der. For eksempel en gruppe med personer som har liksom har blitt forfulgt og drept der, som du også kan finne loot på. Samme type funksjon som med helicrashes, tenker jeg :)

Lenke til kommentar

At zombier kan dukke opp i skogen er ikke så dumt. Jeg ser ikke noe spesielt givende med det uten det janovi sier, at det er et punkt av interesse. Noe lignende man ser i Skyrim hadde jo vært interessant. Små leirer, f.eks. Eventuelt bare småting som får dynamikken til å føles litt mer levende. Nå er jo skog og de åpne områdene totalt meningsløs, bortsett fra å gå på jakt.

 

Det som kunne funket var jo at det hadde vært flokker som vandrer helt random. Kanskje hvis det er en eksplosjon en stykke ifra en by, så hører zombiene det, og de starter å vandre mot lydkilden og fortsetter å vandre. Litt som man ser i møkkaserien The Walking dead i "vi bor på landet"-sesongen, da det kommer en enorm flokk tilfeldigvis gjennom gården. D

Lenke til kommentar

Mhm. Det er imidlertid slik at folk ikke oppholder seg alt for lenge i byene om gangen. Kunne det vært kult om det kom en slik wave du snakker om, bare løpende?

 

Scenario: Du og et par buddies har akkurat cleara en del av byen. Dere går for å loote brannstasjonen eller noe, og møter på noen andre dudes. Heftig skuddveksling og kanskje en eksplosjon. Dette trigger en wave av zombies som stormer byen. Hvor fett kunne det blitt? Hadde sikkert blitt irriterende etter hvert, men de første gangene hadde det vært helt sykt tenker jeg. Det forutsetter at det er en ENORM mengde som kommer though.

Lenke til kommentar

Mhm. Det er imidlertid slik at folk ikke oppholder seg alt for lenge i byene om gangen. Kunne det vært kult om det kom en slik wave du snakker om, bare løpende?

 

Scenario: Du og et par buddies har akkurat cleara en del av byen. Dere går for å loote brannstasjonen eller noe, og møter på noen andre dudes. Heftig skuddveksling og kanskje en eksplosjon. Dette trigger en wave av zombies som stormer byen. Hvor fett kunne det blitt? Hadde sikkert blitt irriterende etter hvert, men de første gangene hadde det vært helt sykt tenker jeg. Det forutsetter at det er en ENORM mengde som kommer though.

 

Dette hadde vært genialt! Uforutsette scenario med disse zombiene, og såkalt dynamiske hendelser ville vært sprudlende! Men så spørs det hvordan mekanikken i det skulle fungert. Hadde det vært av typen MMO, der monster eller hva det nå måtte være bare dukker opp i løse luften (som zombiene gjør i moden), så er jeg mot. Om det er en flokk som bare driver dank kontinuerlig på ett eller annet vis, så er dette en idé som hadde vært interessant å sett!

Lenke til kommentar

Dersom spilleren blir drept av zombier, våkner kroppen til live og vandrer hvileløst som en AI til den blir skutt og kan så lootes.

 

Så vidt jeg har forstått det, så er ikke zombiene døde. De er smittet (infected). Så dette ville nok, om jeg ikke tar helt feil, gått mot konseptet zombiene er bygget på.

 

Øks meg om jeg tar feil her :s

Lenke til kommentar

Du tar kanskje feil, kanskje ikke. Men forslaget var bra da... Eller hur?

 

En gøyal idé! Men når man dreper en zombie, så dør den. Når man dreper en spiller, så dør han/hun. Jeg mener ikke det burde være noe som skulle vært implementert i SA, men hadde det hele vært annerledes, så hadde det kanskje vært tøft å sett.

 

 

 

Over til en annen ting. Private hive har jo tatt helt av, og serveradmins har fått enorm frihet til å styre den som de vil. Selv liker jeg å spille på en server som er så original/vanilla som mulig, men med flere kjøretøy (som IKKE er i orden) Jeg er derimot for flere kjøretøy enn originalt (som er på 15-25?). Hvor mange biler ville det vært i en realistisk setting aner jeg ikke, men jeg nekter å tro at det er så lite i et så stort område. Flere biler, men som må fikses (selvfølgelig), eller i alle fall flere trøsykler og lignende. Jeg føler på en måte at om man sammenligner typiske MMO og DayZ, så er den klassiske mob-grindingen byttet ut med å gå langt og lenge. Det kan bli litt mye i lengden.

 

Hva synes dere om kjøretøy-situasjonen i moden nå (originalt), og hvordan vil dere ha det i SA?

Dere som spiller på servere med full kit (nv, rangefinder, lyddempet våpen og 800 kjøretøy og 100 helikopter kan la være å svare. hvorfor dere spiller DayZ er generelt langt utenfor min forståelse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...