Anterialis Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hei, Info Jeg har valgt å ikke kjøre flash på Mac-maskinen min da jeg personlig mener for mye av videoutvalget i dette formatet trekker unødvendig mye systemressurser sammenlignet med andre platformer/formater. Jeg er selvfølgelig inneforstått med at dersom jeg ikke har installert Flash, vil jeg heller ikke kunne se flash-innhold, i utganpsunktet. Problemet Navigerer jeg til www.break.no (regner med videoene her er flash, korrekt meg om jeg tar feil) på min mac, får jeg ikke spilt av videoene. Det er kun et hvitt tomrom på siden der hvor videoen skulle vært (se fig. 1). Dersom jeg navigerer til akkurat samme side og video på min iPad (hvor det ikke finnes flash), fungerer videoen som normalt. Hva er grunnen til dette? Jeg tenker meg at årsaken kan være at internettsiden "ser" at jeg surfer fra en iPad og dermed seeder meg videoen i et ikke-flash format, men dersom jeg surfer fra mac regner internettsiden med at jeg har flash og derfor sender meg flash-versjonen av videoen. Det kan og nevnes at lignende problem oppstår med youtube. Flere videoer fungerer, men noen kommer opp som "video ikke tilgjengelig". Akkurat samme video fungerer i youtube-appen på iPad. Spørsmålet Hvordan får jeg internettsider til å sende meg ikke-flash videoer dersom dette er tilgjengelig (som det jo er på feks. www.break.no)? Kan jeg lure internettsider på noen måte? På forhånd takk =) Fig. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg vet at blandt annet Youtube (som har mye videoer i flash) bruker HTML 5 nettop for å kunne vise videoer til blandt annet iPad. Jeg mistenker at nettleseren du bruker ikke har støtter for HTML 5. Kan du dobbelsjekke det? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Sjekket på http://html5test.com, og der fikk jeg 378 poeng, noe som vel vil si at jeg har html5. En vesentlig faktabit jeg har helt glemt å fortelle om, er at jeg kjører Developer Preview 3 av Mountain Lion, et Mac OS som er i beta. Det har vært så stabilt i det siste at jeg har helt glemt det er en beta Er det denne betaen som tuller? Hvordan får jeg evt. tvunget youtube feks. (og break?) til å kjøre videoer over html i stedet for flash? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Bump. Ingen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå