Gå til innhold

tips til "smell" i bildet


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tyr til hjelp for hvordan jeg skal få mest ”smell” i bildene. Var i konfirmasjon i helga og der ble det tatt en del bilder av mennesker i mørke bunader, foran bjerker med grønt løv (i bakrunn). I forgrunn grønt og fint gress.

Jeg har lightroom som jeg bruker til det enkleste som hvitbalanse, eksponering, beskjæring…

Om dere klarer å se for dere dette senariet, hva ville dere tenkt på, og hva ville dere eventuelt justert på… Tenker da spesielt på å få litt ”smell” i det grønne….

Har tatt i raw.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er helt kjent med Lightroom, og trenger en rask og "dirty" fix, gå til http://presetpond.com, finn presets for Lightroom. Enkelt og raskt.

 

Bruker Aperture selv, og der kan vi velge den grønne fargekanalen og forsterke denne, vet dessverre ikke med Lightroom. Men presetpond er ett fint sted å begynne. Lett å lære av hva de andre har gjort for å få til effektene sine.

Lenke til kommentar

jeg pleier å dra opp shadows til ihvertfall 50 og ta blacks ned. hva jeg gjør med highligts og whites avhenger av hvor lyst jeg har eksponert, men ofte rører jeg dem ikke, evt. tar highlights litt ned.. ca 25 clarity, litt saturation og sånn.. pleier å gi meg ganske saftige farger, spesielt rødt og grønt..

Lenke til kommentar

Et annet Lightroom tips mtp. selektiv justering av fargemetning og luminans:

Du kan også klikke på det runde lille symbolet på venstre side av fargemetning og luminans for fargene, og så klikke på et sted i bildet der denne fargen som du vil endre på befinner seg, og dra opp eller ned med musen.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

"Clarity" er en fin ting som gir mer "smell" i bildene, og har du Lightroom ver. 4.1, så er denne kraftig forbedret.

 

Ved overdreven bruk kan enkelte bilder se ut som HDR. Man slipper ofte oppskarping etter bruk av denne da bildet for en helt annen skarphetsoppfatning etter Clarity. (avhengig av styrke)

 

Dette ved siden av muligens fargemetning kan gjøre underverker :)

Lenke til kommentar

"Clarity" er en fin ting som gir mer "smell" i bildene, og har du Lightroom ver. 4.1, så er denne kraftig forbedret.

 

Ved overdreven bruk kan enkelte bilder se ut som HDR. Man slipper ofte oppskarping etter bruk av denne da bildet for en helt annen skarphetsoppfatning etter Clarity. (avhengig av styrke)

 

Dette ved siden av muligens fargemetning kan gjøre underverker :)

 

Aha, det skal jeg prøve. Nå har jeg ikke den nyste versjonen av LR.

Hvor gjør en såkalt "oppskarping"?

Lenke til kommentar

Takker for gode råd fra hver enkelt av dere, ser stor forskjell på bildene mine nå:-)

 

Ble vel skrevet her og har lest om det før, at en "oppskarper" bildene. Hvordan gjøres dette? :confused:

 

Nå vet ikke jeg hva du bruker, men..

Trekk i spaken som har med sharpness å gjøre i rawkonverteren du bruker ;)

 

**Edit: lightroom, ja. Se Bjerknez sitt svar under.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

"Clarity" er en fin ting som gir mer "smell" i bildene, og har du Lightroom ver. 4.1, så er denne kraftig forbedret.

 

Ved overdreven bruk kan enkelte bilder se ut som HDR. Man slipper ofte oppskarping etter bruk av denne da bildet for en helt annen skarphetsoppfatning etter Clarity. (avhengig av styrke)

 

Dette ved siden av muligens fargemetning kan gjøre underverker :)

 

Aha, det skal jeg prøve. Nå har jeg ikke den nyste versjonen av LR.

Hvor gjør en såkalt "oppskarping"?

Oppskarping gjøres under "Detail" til høyre når du er i "Develop" :)

Lenke til kommentar

Clarity øker kontrasten i mid-tonene og anbefales. Men virkningen er litt forskjellig fra bilde til bilde.

I tillegg anbefaler jeg mer Vibrance og mindre Saturation. Vibrance øker fargemetningen relativt, dermed kan man "gi på" mer uten at noen kanaler går i metning, slik de vil gjøre hvis man bruker for mye Saturation.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvis du ikke er helt kjent med Lightroom, og trenger en rask og "dirty" fix, gå til http://presetpond.com, finn presets for Lightroom. Enkelt og raskt.

 

Bruker Aperture selv, og der kan vi velge den grønne fargekanalen og forsterke denne, vet dessverre ikke med Lightroom. Men presetpond er ett fint sted å begynne. Lett å lære av hva de andre har gjort for å få til effektene sine.

 

Finnes det alternativer til presetpond? Har registert meg, men klarer ikke å logge inn, ser det er flere som har har problemer med det samme. Og det har pågått over flere år. Jeg antar at sida er mer eller mindre død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...