Gå til innhold

Muligens stryk på skriftlig eksamen og har noen spm.

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvordan det blir med førstegangsvitnemål for meg, når jeg står i alle fagene jeg har på skolen (VG3 allmenn), men muligens strøk på en av de skriftlige eksamene jeg har.

Betyr dette at jeg ikke får et førstegangsvitnemål noensinne, selvom jeg tar opp faget som privatist/ny eksamen til høsten?

Eller er det så lett som at jeg tar en til eksamen i faget og får dermed konkurrere med både førstegangs og ordinærvitnemål?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten stått eksamen får du ikke vitnemål før du har tatt opp eksamen på skolen eller som privatist. Det betyr at du får ikke begynne på videre studier(offentlige) før du har fått tatt opp eksamen. Idiotisk opplegg da man må gå i 1 år å surre før man får begynt på studier. :w00t: Du vil gå under gruppen "ordinærsøker" når du evt søker deg inn på studier neste år.

Lenke til kommentar
Det betyr at du får ikke begynne på videre studier(offentlige) før du har fått tatt opp eksamen. Idiotisk opplegg da man må gå i 1 år å surre før man får begynt på studier.

Det kan man fint unngå ved å faktisk stå på eksamen...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg vil med andre ord kun konkurrere med det ordinære vitnemålet mitt, og aldri se snurten av et førstegangsvitnemål om jeg ikke står nå?

Om jeg da tar opp eksamen til høsten og står, vel og merke.

Fant forresten noe som sier noe litt annerledes!

• Utsatt eksamen. En elev som har dokumentert gyldig forfall til eksamen, det være seg til ordinær-, særskilt- eller ny eksamen, kan melde seg opp ved første etterfølgende eksamen(Forskrift til Opplæringslovens § 3-35). Denne eksamen skal tas ved NTG påfølgende høst. Dersom eleven ikke tar eksamen ved første anledning, vil han/hun miste retten til førstegangsvitnemål.

Kilde: http://ntg.no/no/ntg_info/naavaerende_elever/page4645.html

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig dette;

• Ny eksamen. Dersom man stryker, har kandidaten rett på ny eksamen i faget(Forskrift til Opplæringslovens § 3-34). Eksamen må avlegges ved første etterfølgende eksamen og avholdes ved NTG i november – desember samme år. Ny, muntlig eksamen avholdes innen utgangen av september. Eleven er selv ansvarlig for å melde seg til slik eksamen gjennom NTG. Oppmeldingsfrist er 10. september.

Lenke til kommentar

Eller hva med dette? Svært forvirrende..

http://levanger.vgs.no/Documents/Eksamensreglement.pdf

RETT TIL NY EKSAMEN

 Dersom du som elev har fått karakteren 1 ved ordinær eksamen, har du rett til ny eksamen i faget ved første etterfølgende eksamen, og standpunktkarakteren i faget beholdes.

 Dersom du ikke går opp til første etterfølgende eksamen, må faget tas som privatist, og standpunktkarakteren faller bort. (Jmf. §3-34 i Forskrift til Opplæringsloven). I noen fag må du da avlegge både skriftlig og muntlig eksamen.

 Dersom du er privatist og får 1 til eksamen, kan du melde deg opp igjen ved neste privatisteksamen og betale på nytt.

Lenke til kommentar

Fra forskrift til opplæringslova:

§ 3-43. Førstegongsvitnemål

Førstegongsvitnemål, jf. § 7-2 i forskrift 31. januar 2007 nr. 173 om opptak til høgare utdanning, blir gitt til den som ved utløpet av normal tid i tråd med fastsett opplæringsløp i læreplanverket, har bestått vidaregåande opplæring som gir generell studiekompetanse. Det er mogleg å føre karakterar som er oppnådde etter normal tid ved særskild eksamen etter § 3-33, utsett eksamen etter § 3-35 og ny eksamen etter § 3-36 eller § 3-37 på førstegongsvitnemålet.

Verken § 3-33, § 3-35, § 3-36 eller § 3-37 sier noe om at du kan gå opp til ny eksamen etter eksamensstryk. Det er det kun § 3-34 som gjør, og denne paragrafen er ikke nevnt som et av unntakene. Du får altså ikke førstegangsvitnemål.

Endret av Concrux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...