Gå til innhold

[Løst] Hvor non-profit må en non-profit være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hvilken forstand skal du registrere denne organisasjonen som non-profit? Skatterettslig, selskapsrettslig? Norsk, utenlandsk?

I norsk skatterettslig forstand er det et vilkår for skattefritak som "non-profit" at man ikke har inntekt/erverv som formål for virksomheten samt at man rent faktisk ikke har omsetning i virksomheten over visse grenser, jfr. skatteloven § 2-32.

Nærmere om vurderingsmomentene, se Lignings-ABC.

Lenke til kommentar

Innlands, og--- erm, selskapsrettslig I suppose, tenker på når man register gjennom Altinn. Er bare et valg der under organisasjon - non-profitt. Så så lenge vi ikke har omsetning høyere enn 140k så slipper vi skatt. Det er ingen draw backs? Om man stiger grensen må man kun betale skatt, sant? Man mister vel ikke stillingen sin?

Lenke til kommentar

Vel, det spørs på hva du regner som et drawback. En "non-profit"-organisasjon er begrenset av dens primære kjennetegn - den har ikke som mål å tjene penger. Hvis målet ditt er å tjene penger på virksomheten vil det ikke være noe "non-profit"-selskap.

Dersom du registrerer selskapet som non-profit og oppgir dette til myndighetene, og det viser seg at du har erverv som formål, så beskattes selskapet av inntekt og formue etter ordinære regler. Her kan det i tillegg komme hyggelige brev om tilleggsskatt.

Hvis du ikke har erverv som formål, men har tilfeldige skattbare inntekter, vil det ikke være noen konsekvenser av å tjene inn pengene ut over at omsetning over visse grenser er skattbart.

Hvis du er i tvil om selskapet ditt er non-profit, kontakt en rådgiver med særlig kyndighet innen selskaps- eller skatterådgivning. Jeg er ingen av delene.

Lenke til kommentar

Er det ingen ting av relevanse som ikke er knyttet til skatt? Jeg er ikke i tvil om at det er non-profitt, men tenkte muligens å registrere som non-profitt lovlig kunne begrense mulighetene mine for å tilby den veldedigheten jeg har lyst til å tilby.

Lenke til kommentar

Er det ingen ting av relevanse som ikke er knyttet til skatt? Jeg er ikke i tvil om at det er non-profitt, men tenkte muligens å registrere som non-profitt lovlig kunne begrense mulighetene mine for å tilby den veldedigheten jeg har lyst til å tilby.

Beskriv hva du vil gjøre så er det lettere å fortelle hvilken organisasjonsform du bør/må velge. For det er mulig å opprette veldedige organisasjoner med større skattefri omsetning, (røde kors, redd barna, og lignende), men uten å vite hva du planlegger er det vanskelig å fortelle deg hvordan du bør gjøre dette ;)

-frank

Lenke til kommentar

Sure. Skal åpne et nerdesenter. Spill, workshops, hackerspace, og alt annet nerder kunne tenkt seg under samme tak, men med et skikkelig lokale og "polish".

Awesome...

Det eneste med slike tiltak, (kall det en ungdomsklubb), er at man fort får høy omsetning. "Nerde-ting" er per definisjon kultur, så å sette opp noe med gode skattemessige vilkår er uproblematisk, om du kan få det under "non-profitt" er verre med, for man må "selge" tjenester, (kursavgifter, medlemskontigenter, og lignende). Så jeg ville snakket med en av de offentlige rådgivertjenestene satt opp i din fylkeskommune, (i Vest-Agder der jeg bor er det noe som heter "EVA-senteret" som har denne funksjonen hvor gründere kan få råd om org. form og lignende.

På det gjevne er det kanskje lurt å sette opp en organisasjonsform der du ikke kan bli personlig ansvarlig for underskudd.

Her er et par linker til 2 org. former som kan passe deg:

https://www.altinn.n...er-en-forening/

https://www.altinn.n...orm/Stiftelse-/

EDIT: Stiftelse er ikke spesielt relevant men det er en mulighet...

Og send gjerne PM, om du skulle trenge hjelp, for som en hardbarket nerd, cosplayer, og amatørforfatter så er et slikt tiltak awesome, og noe som virkelig kan fyle en nisje blant ungdommer.

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Jeg er bestemt på å gjennomføre dette. Ideelt vil alt være gratis, inkludert snacks og mulig overnatting. Men godt mulig dette blir umulig (å enda tilby snacks og overnatting, men ta betalt for det er enda et bra kompromiss.) og vi må ta inngangs penger. Men i prinsippet skal det være gratis å komme inn, og alle penger som blir tjent på det går direkte inn i å gjøre senteret bedre. Vi har spurt Kulturrådet om en liten sum (170 000) for å lage kickstarter (desto mer det er å vise, desto fler tror jeg kan vise interesse), og vi skal be om en større sum fra Sparebankstiftelsene for å faktisk drive det. Når vi er ferdig etablerte tror jeg kostnadene vil gå ned, så driftsstøtte fra Kulturetaten hvert år burde klare å dekke det. Skal ta en titt på lenkene.

Vi trenger så mye hjelp vi kan få! På nesten alle fronter -- men ikke helt enda =P Med mindre du har lyst til å donere penger eller hjelpe oss skrive søknader. Om du tilfeldigvis skjenner noen som kan hjelpe oss finne billige lokaler hadde jo det vært det beste. Vi har spurt Oslo EBY og de forskjellige bydelene uten hell. Skal nok poste her på forumet om hjelp når vi er kommet så langt.

Men om jeg kunne sitere deg som en eksempel nerd hadde jo vært fint =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er bestemt på å gjennomføre dette. Ideelt vil alt være gratis, inkludert snacks og mulig overnatting. Men godt mulig dette blir umulig (å enda tilby snacks og overnatting, men ta betalt for det er enda et bra kompromiss.) og vi må ta inngangs penger. Men i prinsippet skal det være gratis å komme inn, og alle penger som blir tjent på det går direkte inn i å gjøre senteret bedre. Vi har spurt Kulturrådet om en liten sum (170 000) for å lage kickstarter (desto mer det er å vise, desto fler tror jeg kan vise interesse), og vi skal be om en større sum fra Sparebankstiftelsene for å faktisk drive det. Når vi er ferdig etablerte tror jeg kostnadene vil gå ned, så driftsstøtte fra Kulturetaten hvert år burde klare å dekke det. Skal ta en titt på lenkene.

Vi trenger så mye hjelp vi kan få! På nesten alle fronter -- men ikke helt enda =P Med mindre du har lyst til å donere penger eller hjelpe oss skrive søknader. Om du tilfeldigvis skjenner noen som kan hjelpe oss finne billige lokaler hadde jo det vært det beste. Vi har spurt Oslo EBY og de forskjellige bydelene uten hell. Skal nok poste her på forumet om hjelp når vi er kommet så langt.

Men om jeg kunne sitere deg som en eksempel nerd hadde jo vært fint =)

Jeg PMer deg, da tråden er de facto løst ;-)

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...