Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørre tannlegen om å få tannregulering?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hei! Jeg er en kar på 17 år som er nokså ufornøyd med tennene mine. Jeg føler at jeg kunne trengt og har lyst på tannregulering. Tannlegen har aldri nevnt noe sånt, men jeg vil personlig ha det.

1. Hva er det som bestemmer om man skal ha tannregulering?

2. Hva koster tannregulering? (har forstått at folketrygden dekker noe? Hvor mye er dette?

3. Hvor lenge må man generelt ha det? Jeg skjønner det varierer, men dersom det er en fortann som ligger LITT (med spissen i ene hjørnet) over den andre og et par andre tenner er litt skjeve?

Grunnen til at jeg spør om hvor lenge er at jeg skal ut i lære neste år og da vil jeg ikke møte på intervju med tannregulering ettersom dette muligens vil ødelegge sjansene mine for å få jobben. Så ville det kanskje vært mulig å ha vanlig tannregulering i 1 år og så få bak, eller noe slikt? Anonym poster: 86a75381ebb813871a127916bfd9025a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obs, trykker post litt for tidlig. Her er fortsettelsen av posten:

Jeg skal inn til tannpleie snart, men tror ikke jeg har noen hull, og da blir jeg vel ikke innkalt til tannlegen igjen(?). Så bør jeg utrykke ønske om å få tannregulering når jeg er inne til tannpleie? Anonym poster: 86a75381ebb813871a127916bfd9025a

Lenke til kommentar

1. Du kan nok få tannregulering selv om tannlegen din ikke spesifikt sier du burde få det, det er nok bare å nevne det eller ringe en kjeveortoped å snakke med de om det.

2. Tannregulering har jeg fått inntrykk av at er relativt dyrt, hvor mye om noe i det hele tatt som blir dekket av dette aner jeg ikke.

3. Som du sier, det varierer. Om du ikke har veldig malplasserte tenner burde du ikke trenge ha den så fryktelig lenge. Jeg har relativt malplasserte tenner selv, og måtte nok hatt regulering opp i mot 2 år. Jeg tror heller ikke å ha regulering ville sette noen stopper for å få en jobb med mindre de som ansetter deg setter utseende foran erfaring.

Lenke til kommentar

1. Du kan nok få tannregulering selv om tannlegen din ikke spesifikt sier du burde få det, det er nok bare å nevne det eller ringe en kjeveortoped å snakke med de om det.

2. Tannregulering har jeg fått inntrykk av at er relativt dyrt, hvor mye om noe i det hele tatt som blir dekket av dette aner jeg ikke.

3. Som du sier, det varierer. Om du ikke har veldig malplasserte tenner burde du ikke trenge ha den så fryktelig lenge. Jeg har relativt malplasserte tenner selv, og måtte nok hatt regulering opp i mot 2 år. Jeg tror heller ikke å ha regulering ville sette noen stopper for å få en jobb med mindre de som ansetter deg setter utseende foran erfaring.

Hmm, ok. Men bør jeg nevne det når jeg skal inn til tannlegen neste gang (gangen før man borer dersom man har hull etc)? Anonym poster: 86a75381ebb813871a127916bfd9025a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...