srbz Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Er sikkert bot og sperrefrist som vanlig vel? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Det er ikke noe som heter mellomtung-lappen, det er bare en aldersbegrensning som gjør at folk på under 20 år med førerkort klasse A ikke får kjøre motorsykler med mer enn 34 gamper. Altså blir du ikke straffet på samme måte som de som kjører uten førerkort. Finner ikke noe på nett om problemstillingen, noe som sikkert kommer av at det er ytterst sjelden at folk blir tatt for dette. Men du vil kunne få bot og/eller fengsel, alt etter hvor alvorlig situasjonen er, og forsikringsselskapet vil sikkert be deg ryke og reise hvis det er snakk om skade. Lenke til kommentar
Brap Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Tar lappen om få dager (forhåpentligvis), og er bare 20, 21 i begynnelsen av september, altså ca. 3 mnd.. Så er det det store problemet med sykkel da mesteparten er registrert tung mc... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Tunge sykler kan plomberes til mellomklasse frem til du blir gammel nok. Såvidt jeg har skjønt slipper du også å betale ombyggingsavgift for å fjerne plomben på en sykkel som i utgangspunktet har vært registrert som fulleffekt? Sannsynligvis koster det noe å få verkstedet til å gjøre det for deg (som såvidt jeg har skjønt er et kriterie), hva slikt ligger på må du nesten forhøre deg om selv Lenke til kommentar
Brap Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Det har jeg gjort, og det koster cirka 1000 kr i software-endring, 500 kr for spesialtimen hos streikerne (statens vegvesen som begynte streiken på oppkjøringsdagen min i dag, typisk), da struping til mellomtung visstnok ikke var hverdagskost hos dem, og de måtte sette opp ekstra timer til dette (ergo må kjøpe sykkel først, og så bestille time som jeg ikke vet når jeg får). Utgiften på 1000 kr tilkommer to ganger til da jeg ikke gidder å putre rundt på 34hk, + 500 for visning igjen i september. Totalt 4000 kr pluss mye stress. Dersom boten er under 4000,- og man kun får bot er jo det et "bedre" alternativ da jeg sansynligvis ikke blir stoppa. Dette gjelder en ktm 690 smc som jo ikke har så mye hk uansett. 70hk.. Endret 30. mai 2012 av Ranies Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Du bør ikke ta sjansen. Det jeg skulle sagt var at det trolig er svært sjelden folk blir tatt i kontroll for dette, og at det derfor er vanskelig å komme med noen fast sum. Det er derimot ikke så sjelden at folk tryner på motorsykkel. Som nybegynner på MC har du relativt høy ulykkesrisiko, og det ville jo være synd å miste forsikringsutbetalingen fordi du kjørte med for mange hester. Lenke til kommentar
Comic Sans Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Som nevnt så er det mye frem og tilbake hvis du skal plombere sykkelen. Kostnadene kommer litt an på hvilken sykkel du har, I mitt tilfelle så måtte jeg bestille ett restriktor kit fra Tyskland som kostet 1500,- som måtte monteres på godkjent verksted før jeg måtte ut på biltilsynet og fremlegge dokumentasjon på kittet og fra verksted. Hadde en CBR600F 98 så det var ikke mulighet til å begrense elektronisk Siden det kun er snakk om 3 måneder så ville jeg nok ha ventet men du går jo glipp av sesongen da. Jeg vil uansett ikke anbefale og kjøre uten da en ulykke kan fort slå deg personlig konkurs hvis noen andre er involvert da forsikringsselskapet ditt mest sannsynlig kommer til å kreve pengene av deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå