Eaglenes Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Hei! Har tenkt å skaffe meg et keyboard.. Har aldri spilt før, men skal skaffe det av en grunn; Skal en dag spille "River Flows in you" til min kjære. Så har tenkt å kjøpe meg et keyboard og bruke youtube turotial kun for denne ene sangen, hvertfall foreløpig. Så det jeg lurer på er hvor mye penger jeg må bruke på for å få et helt ok keyboard? Kan ingenting om det. Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Når det gjelder keyboards: Om du bor i eller nær en storby så dra innom en forhandler og be om råd. keyboards finnes i alle prisklasser. Hvis du skal spille River Flows in you så bør du helst kjøpe et med en anstendig pianolyd. La meg komme med et annet inspill også: Å spille piano er som de fleste andre ting: Du må lære å krype før du kan lære å gå. River Flows in you er et relativt avansert stykke, og jeg ville ikke startet der, uansett hvor lett det ser ut på youtube. Jeg er redd at du kommer til å finne terskelen for høy da. Geir Lenke til kommentar
blinc Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Kjøp et brukt. Til ditt bruk trenger du ikke noe nytt og fancy, men kun et med god pianolyd. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis du vil ha det billigste anbefalte keyboardet anbefaler jeg Casio CTK-3200. Hvis du går under dette i pris får du ikke anslagsfølsomme tangenter. Forskjellen er at du uten anslagsfølsomme tangenter ikke får noen variasjon i lyden. Uansett hvor hardt du slår på en tangent er lyden den samme. Med anslagsfølsomme tangenter blir lyden kraftigere hvis du slår hardt. Keyboards uten dette har veldig statisk lyd. Disse koster ca 1500 kroner (her for eksempel) og er helt kurante som nybegynner-keyboard. Lenke til kommentar
mikkel lien Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg har akkurat den samme utfordringen. I det siste har jeg blitt inspirert av Jack White, og har veldig lyst til å kjøpe meg et keyboard, som fungerer bra til sangene hans. Jeg vil jo selvfølgelig bli god en dag, så det er jo ikke bare pga JW jeg har lyst til å kjøpe. Jeg er kun 16 år, så har mange år foran meg på å øve. Jeg har lyst på et maks utbytte av kjøpe, og vil derfor ha et keyboard innenfor prisklassen 3000-5000 kr. Jeg vil også gjerne at keyboardet kan spille noe "pianolignende", eller kan gå på en "mode" der det blir piano lyd. Jeg er forresten helt nybegynner innenfor dette temaet. Ellers vil jeg ha en sterk anslagsfølsomhet, tror det trengs hvis man skal spille Jack White. Takk! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Jeg har akkurat den samme utfordringen. I det siste har jeg blitt inspirert av Jack White, og har veldig lyst til å kjøpe meg et keyboard, som fungerer bra til sangene hans. Jeg vil jo selvfølgelig bli god en dag, så det er jo ikke bare pga JW jeg har lyst til å kjøpe. Jeg er kun 16 år, så har mange år foran meg på å øve. Jeg har lyst på et maks utbytte av kjøpe, og vil derfor ha et keyboard innenfor prisklassen 3000-5000 kr. Jeg vil også gjerne at keyboardet kan spille noe "pianolignende", eller kan gå på en "mode" der det blir piano lyd. Jeg er forresten helt nybegynner innenfor dette temaet. Ellers vil jeg ha en sterk anslagsfølsomhet, tror det trengs hvis man skal spille Jack White. Takk! Hei! Til den prisen vil jeg anbefale et billig, men bra stagepiano. Casio har et par gode alternativer i den prisklassen. Et stagepiano har mer fokus på god pianolyd og et par synth/orkester-lyder. I et keyboard har du jo ofte maaange forskjellige lyder, uten at det blir lagt et ordentlig fokus på EN lyd. I tillegg er det litt forskjell på tangenter. Stagepianoer i denne prisklassen har ofte tangenter som føles som et ordentlig piano. De er både anslagsfølsomme (som nevnt over her) og vektede. Det vil si at du må bruke litt "kraft" på å slå tangentene. Det ligner altså mer på et vanlig piano og vil gi følelsen av å spille på et piano. To gode alternativer er Casio CDP-120 eller Casio PX-135. Forskjellen på disse to er at PX-135 nok har enda kvassere pianolyd og litt fler funksjoner. Et motargument mot Stagepianoer kan være at de er litt større og tyngre enn et gjennomsnittlig keyboard. Mange tror i alle fall det, forskjellen er ikke så stor, hvis man tar vekk stativet. Stagepianoene har jo andre stativer (som du ser) i forhold til keyboard som ofte har krysstativ (enkle "metallstenger" i et kryss under). Noen ønsker jo også alle lydene man får i et keyboard, men det virket som du ønsket mest fokus på pianolyden. En mellomting er Casio CDP-220R som er en slags crossover. Mange keyboard-funksjoner som rytmer og mange lyder, men fortsatt vektede tangenter og piano-følelsen. Et annet alternativ hvis du ønsker et rent keyboard er Casio WK-7500, som er et veldig bra keyboard. Nå har jeg gitt en del alternativer. Som du ser har jeg utelukkende anbefalt Casio. Det er fordi jeg mener at de lager de beste keyboardene og pianoene i denne prisklassen. Har også brukt bare Evenstad Musikk. Jeg mener dette er en god butikk, både på pris og kundeservice. Har selv vært fornøyd som kunde der, og det har mange av mine venner også Såvidt jeg vet har de priset seg lavest i Norge på det meste, og om ikke så går det visst an å kontakte de, så slår de av på prisen hvis en konkurrent er billigere. Yes, nå har jeg gitt deg noe å tenke på. Bare å fyre løs hvis du lurer på noe mer.. Endret 1. oktober 2012 av Knewt Lenke til kommentar
mikkel lien Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg har akkurat den samme utfordringen. I det siste har jeg blitt inspirert av Jack White, og har veldig lyst til å kjøpe meg et keyboard, som fungerer bra til sangene hans. Jeg vil jo selvfølgelig bli god en dag, så det er jo ikke bare pga JW jeg har lyst til å kjøpe. Jeg er kun 16 år, så har mange år foran meg på å øve. Jeg har lyst på et maks utbytte av kjøpe, og vil derfor ha et keyboard innenfor prisklassen 3000-5000 kr. Jeg vil også gjerne at keyboardet kan spille noe "pianolignende", eller kan gå på en "mode" der det blir piano lyd. Jeg er forresten helt nybegynner innenfor dette temaet. Ellers vil jeg ha en sterk anslagsfølsomhet, tror det trengs hvis man skal spille Jack White. Takk! Hei! Til den prisen vil jeg anbefale et billig, men bra stagepiano. Casio har et par gode alternativer i den prisklassen. Et stagepiano har mer fokus på god pianolyd og et par synth/orkester-lyder. I et keyboard har du jo ofte maaange forskjellige lyder, uten at det blir lagt et ordentlig fokus på EN lyd. I tillegg er det litt forskjell på tangenter. Stagepianoer i denne prisklassen har ofte tangenter som føles som et ordentlig piano. De er både anslagsfølsomme (som nevnt over her) og vektede. Det vil si at du må bruke litt "kraft" på å slå tangentene. Det ligner altså mer på et vanlig piano og vil gi følelsen av å spille på et piano. To gode alternativer er Casio CDP-120 eller Casio PX-135. Forskjellen på disse to er at PX-135 nok har enda kvassere pianolyd og litt fler funksjoner. Et motargument mot Stagepianoer kan være at de er litt større og tyngre enn et gjennomsnittlig keyboard. Mange tror i alle fall det, forskjellen er ikke så stor, hvis man tar vekk stativet. Stagepianoene har jo andre stativer (som du ser) i forhold til keyboard som ofte har krysstativ (enkle "metallstenger" i et kryss under). Noen ønsker jo også alle lydene man får i et keyboard, men det virket som du ønsket mest fokus på pianolyden. En mellomting er Casio CDP-220R som er en slags crossover. Mange keyboard-funksjoner som rytmer og mange lyder, men fortsatt vektede tangenter og piano-følelsen. Et annet alternativ hvis du ønsker et rent keyboard er Casio WK-7500, som er et veldig bra keyboard. Nå har jeg gitt en del alternativer. Som du ser har jeg utelukkende anbefalt Casio. Det er fordi jeg mener at de lager de beste keyboardene og pianoene i denne prisklassen. Har også brukt bare Evenstad Musikk. Jeg mener dette er en god butikk, både på pris og kundeservice. Har selv vært fornøyd som kunde der, og det har mange av mine venner også Såvidt jeg vet har de priset seg lavest i Norge på det meste, og om ikke så går det visst an å kontakte de, så slår de av på prisen hvis en konkurrent er billigere. Yes, nå har jeg gitt deg noe å tenke på. Bare å fyre løs hvis du lurer på noe mer.. Tusen takk for godt og utfyllende svar! Har et spørsmål nå angående den mellomtingen, som er desidert mest gunstig! Hvis jeg kjøper et rent keyboard, vil det keyboardet da være bedre en keyboardet på mellomtingen? og det samme med pianoen der. Det jeg er ute etter er et bra keyboard, som har en bra Piano-mode. Jack har jo også mange strålende låter på keyboard som jeg vil lære. f.eks Love interruption. Helst så billig som mulig, men vil jo ha kvalitet! Men prøv å se dette fra et nybegynners perspektiv Så da spør jeg, hva ville du anbefalt? Pris 4.000 kr er perfekt. Lenke til kommentar
mikkel lien Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg har akkurat den samme utfordringen. I det siste har jeg blitt inspirert av Jack White, og har veldig lyst til å kjøpe meg et keyboard, som fungerer bra til sangene hans. Jeg vil jo selvfølgelig bli god en dag, så det er jo ikke bare pga JW jeg har lyst til å kjøpe. Jeg er kun 16 år, så har mange år foran meg på å øve. Jeg har lyst på et maks utbytte av kjøpe, og vil derfor ha et keyboard innenfor prisklassen 3000-5000 kr. Jeg vil også gjerne at keyboardet kan spille noe "pianolignende", eller kan gå på en "mode" der det blir piano lyd. Jeg er forresten helt nybegynner innenfor dette temaet. Ellers vil jeg ha en sterk anslagsfølsomhet, tror det trengs hvis man skal spille Jack White. Takk! Hei! Til den prisen vil jeg anbefale et billig, men bra stagepiano. Casio har et par gode alternativer i den prisklassen. Et stagepiano har mer fokus på god pianolyd og et par synth/orkester-lyder. I et keyboard har du jo ofte maaange forskjellige lyder, uten at det blir lagt et ordentlig fokus på EN lyd. I tillegg er det litt forskjell på tangenter. Stagepianoer i denne prisklassen har ofte tangenter som føles som et ordentlig piano. De er både anslagsfølsomme (som nevnt over her) og vektede. Det vil si at du må bruke litt "kraft" på å slå tangentene. Det ligner altså mer på et vanlig piano og vil gi følelsen av å spille på et piano. To gode alternativer er Casio CDP-120 eller Casio PX-135. Forskjellen på disse to er at PX-135 nok har enda kvassere pianolyd og litt fler funksjoner. Et motargument mot Stagepianoer kan være at de er litt større og tyngre enn et gjennomsnittlig keyboard. Mange tror i alle fall det, forskjellen er ikke så stor, hvis man tar vekk stativet. Stagepianoene har jo andre stativer (som du ser) i forhold til keyboard som ofte har krysstativ (enkle "metallstenger" i et kryss under). Noen ønsker jo også alle lydene man får i et keyboard, men det virket som du ønsket mest fokus på pianolyden. En mellomting er Casio CDP-220R som er en slags crossover. Mange keyboard-funksjoner som rytmer og mange lyder, men fortsatt vektede tangenter og piano-følelsen. Et annet alternativ hvis du ønsker et rent keyboard er Casio WK-7500, som er et veldig bra keyboard. Nå har jeg gitt en del alternativer. Som du ser har jeg utelukkende anbefalt Casio. Det er fordi jeg mener at de lager de beste keyboardene og pianoene i denne prisklassen. Har også brukt bare Evenstad Musikk. Jeg mener dette er en god butikk, både på pris og kundeservice. Har selv vært fornøyd som kunde der, og det har mange av mine venner også Såvidt jeg vet har de priset seg lavest i Norge på det meste, og om ikke så går det visst an å kontakte de, så slår de av på prisen hvis en konkurrent er billigere. Yes, nå har jeg gitt deg noe å tenke på. Bare å fyre løs hvis du lurer på noe mer.. Også lurer jeg litt på; Til hvilken grad har disse stage-pianoene keyboard? Jeg liker litt tanken på at det føles ut som å spille på piano.. Men jeg vil absolutt ha hvertfall litt keyboard utvalg! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg ville nok anbefalt WK7500 da, det er et meget bra keyboard dette også. Gode pianolyder og mulighetene man får med et keyboard i en pakke. Det er vel også, såvidt jeg vet, det letteste av de jeg anbefalte - om det har noe å si. Husk at du må ha et stativ til dette også, anbefaer dobbelkryss da disse er mer solide.. http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=335_336&products_id=3528 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå