Mr D Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Liker godt bildekvaliteten på 50mm f/1,8. Plastikk å ta i og soft på f/1,8 som alle sier, men har brukt det en del isteden for kitobjektivet på 1000D og får bedre/skarpere bilder med mindre blender. Men det blir ofte for trangt. Finnes det noen gode alternativer til rimlig pris? Har vurdert Sigma 30mm f/1,4, men er redd at det ikke blir vidt nok. Har også fått med meg at det er veldig delte meninger og erfaringer om dette objektivet. Er bildekvaliteten til Sigma 30/1,4 like bra som Canon 50/1,8? Finnes det noen rimlige objektiver med f/1,8 på ca 20 - 24mm som er skarpe og gode? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Der må jeg nok skuffe deg. Sigma har en 24mm f/1.8 til 3500-4000 kr, men denne går ikke for å være veldig god. Canon 28mm f/1.8 USM er et godt objektiv (dog litt soft på største blender). Koster vel rundt 3500 kr., men du kan nok finne det til 2000 kr. på bruktmarkedet. Det er mer rettegnende enn Sigma 30mm f/1.4 og er et lite, men befriende, hakk videre. Dog ikke like lyssterkt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Er bildekvaliteten til Sigma 30/1,4 like bra som Canon 50/1,8?Alt etter hvem du spør så er kvaliteten langt bedre eller langt dårligere. Det avhenger av bruken og om du får et eksemplar som fokuserer rett. Det finnes mange tråder om det som du kan lese for å finne ut om det er et objektiv som passer til din bruk. Husk at det ikke nytter bare å lese, du må se på bilder tatt med de forskjellige objektivene for å kunne gjøre deg opp en mening. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Canon har vel en 35 f/2 som skal være ganske god ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Canon 28mm f/1.8 USM er et godt objektiv (dog litt soft på største blender). Koster vel rundt 3500 kr., men du kan nok finne det til 2000 kr. på bruktmarkedet. Det er mer rettegnende enn Sigma 30mm f/1.4 og er et lite, men befriende, hakk videre. Dog ikke like lyssterkt.Det kan kanskje være et aternativ... Er bildekvaliteten til Sigma 30/1,4 like bra som Canon 50/1,8?Alt etter hvem du spør så er kvaliteten langt bedre eller langt dårligere. Det avhenger av bruken og om du får et eksemplar som fokuserer rett. Det finnes mange tråder om det som du kan lese for å finne ut om det er et objektiv som passer til din bruk. Hadde nesten bestemt meg for dette, men har holdt igjen fordi jeg fant så veldig sprikende erfaringer når jeg lette etter erfaringer. Også er jeg jo litt i tvil om det blir vidt nok... Canon har vel en 35 f/2 som skal være ganske god ? For trangt, også ønsker jeg noe litt mer lyssterkt. Endret 28. mai 2012 av Mr D Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Sigma har en 20mm f/1.8 til 4500 kroner, og Samyang har en 24mm f/1.4 til 4800 kroner. Det er vel det eneste som finnes med slike blenderåpninger uten at prisen skyter i været. Du kan og vurdere Tamron 17-50 f/2.8 til under 3000 kroner. Den matcher skarpheten til fastobjektiver til samme pris, og så får du bra vidvinkel på kjøpet. Det eneste du mister er de største blenderåpningene, men 2.8 er jo ikke så verst heller. Endret 28. mai 2012 av robertaksland Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Sigmas 30/1.4 er nå på tilbud hos Fotovideo til 2500 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Sigma 20mm f/1.8 er konstruert litt som et makroobjektiv, det yter suverent best på nærgrensen. Det blir fort lite skarpt på største blender når man nærmer seg fokus på uendelig. Byggekvaliteten er heller ikke god. Samyang gir ofte veldig mye for prisen men er manuelle objektiver. Sigma 30/1.4 til 2500 høres veldig bra ut hvis du har mulighet til å gå i butikken og teste det før du kjøper. Husk at man må låse fokus til sentrum ellers blir det ofte fokusbom. Hvis ikke stor blenderåpning er veldig viktig så er Tamron 17-50 f/2.8 et godt valg. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Canon har vel en 35 f/2 som skal være ganske god ? Ja kjøp deg canon sin 35mm F/2. (hvorfor glemmer alle den hele tiden??) Den gir skarpe bilder og er langt mer solid sammenliknet med 50mm F/1,8. Objektivet kom på markedet for første gang i 1989, men det tar absolutt bra bilder. Sliter litt i sterkt motlys, men der er også 50mm F/1,8 dårlig/enda dårligere. Fokus er relativt kjapp og sitter stort sett som et skudd, men bråker som en illsint veps. Tror bildekvaliteten på 35mm F/2 jevnt over er langt bedre enn 50mm F/1,8 selv om det er et stykke igjen opp til L. Her er et eksempel tatt med objektivet på F/2. http://www.diskusjon...ttach_id=485108 Endret 29. mai 2012 av to88he Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Sigmas 30/1.4 er nå på tilbud hos Fotovideo til 2500 Ja, jeg oppdaget (dessverre ) det i helgen. Har i lenger tid vurdert å oppgradere litt, men blir ikke enig med meg selv. Også frister det jo med tilbud... Ellers så har jeg jo vurdert Tamron 17-50 f/2.8 som flere anbefaler. Er nok en bra oppgradering fra kitobjektivet, men synd at det ikke er litt mer lyssterkt. Hadde den vært f/1,8 og ellers lik så hadde jeg kjøpt den tvert. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Sigmas 30/1.4 er nå på tilbud hos Fotovideo til 2500 Ja, jeg oppdaget (dessverre ) det i helgen. Har i lenger tid vurdert å oppgradere litt, men blir ikke enig med meg selv. Også frister det jo med tilbud... Ellers så har jeg jo vurdert Tamron 17-50 f/2.8 som flere anbefaler. Er nok en bra oppgradering fra kitobjektivet, men synd at det ikke er litt mer lyssterkt. Hadde den vært f/1,8 og ellers lik så hadde jeg kjøpt den tvert. Det finnes ikke zoom-objektiver med større åpning enn 2.8, med unntak av et par Olympus-objektiver til fourthirds-formatet som koster 20000, veier et kilo og er digre. Det er tydeligvis svært utfordrende å konstruere noe slikt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Ja kjøp deg canon sin 35mm F/2. (hvorfor glemmer alle den hele tiden??) Fordi den ikke er vid nok. Ettersom Canon har en litt mindre sensor enn Nikon, så blir den oftere for trang. Bortsett fra det, så er det et undervurdert objektiv. En EF-S 28mm f/2 i samme størrelse hadde vært knall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå