Budeia Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Skjønner at du er redd for å gråte foran dem, men hvis du ikke gråter skjønner de kanskje ikke hvordan du har det. Mange er ute av stand til å sette seg inn i hvordan andre har det, hvis de ikke ser et trist ansiktsuttrykk, hører hulking, osv. Husker et tilfelle på skolen, der en vanligvis populær gutt merket at han ikke ble inkludert i et gruppearbeid. Han ble voldsomt opprørt, og nesten på gråten. Man kunne se på ham at dette gjorde veldig vondt. En annen gutt sa: Så, så, du kan bli med oss. Denne gutten oppnådde altså empati ved å vise nøyaktig hvordan han følte det, men det vil nok ikke gjelde i alle tilfeller. Det kan hende at hvis folk tror du er slem, vil de mene at du fortjener å være utenfor. Har du ett år igjen på ungdomsskolen, dvs. 10. klasse? Din situasjon er så alvorlig at jeg tror jeg vil tilråde en time-out, for å redde mest mulig av din psykiske helse på lengre sikt. Hvis du skal bli hjemme siste året av ungdomsskolen, må skolen underrettes om dette, og du bør ha fått en av foreldrene til å stille opp med hjemmeundervisning. Det er selvfølgelig veldig dumt å sløyfe siste året på ungdomsskolen, men husk at din psykiske helse skal fungere i arbeidslivet senere. Kanskje vil det være mulig for deg å møte opp kun på tentamener og eksamener, eller det vil være muligheter for å ta igjen hele året på kveldskurs senere. Dette ville jeg ha undersøkt mulighetene for. Skolen har kanskje en rådgiver du kan snakke med? Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Intet nytt under solen siden sist,mennesker er fremdeles de eneste som presser ned mennesker,og holder tilbake det enorme potensialet som bor hos mange. Finnes mye du kan gjøre,men det som er skummelt er at det kan slå hardt tilbake på deg selv når du faktisk benytter deg av både lovverk og de rettighetene du har som er laget for å beskytte mot slikt. Blir man utsatt for vold så er det slik jeg ser det helt nødvendig å anmelde det til politiet,og jeg har gjort det på vegne av andre før(fikk lov selvsagt). Politiet tar slikt alvorlig om det dreier seg om tenåringer,og forskjellen på at det går bra og direkte alvorlig når noen blir dyttet,slått eller sparket,den er meget liten(kjenner flere i politiet og de vet godt dette). Derfor må det stoppes. Du kan jo for eks. bare rekke opp hånda mitt i en time og si at du er lei av å bli mobbet,det gjorde faktisk ett søskenbarn av meg(hun ble mobbet fordi at hun stammet),merkelig nok stoppet det helt opp etter den episoden. Ellers så finnes det ressurser som du kan få hjelp hos,men her mener jeg at det er foreldrene dine og lærerne som skal gjøre dette for deg. Du skal jo bruke tiden til å ha det moro,og gjøre det bra på skolen. Kjenner jeg jenter rett så legger de vel kjepper i kjærlighetslivet ditt også :nei2: ? Men veldig vanskelig å gjøre noe med slikt,selv om det er veldig enkelt for folk flest å oppføre seg bra mot andre... Lenke til kommentar
Kakkki Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Veldig sant det som blir sagt over her. Mange er faktisk ikke klar over at mobbingen de utgjør faktisk sårer, og at de kanskje bare ser på deg som en person de kan tulle litt med? Si at du er fed up, og spør om de kan slutte? Er det gutter som mobber, er ofte ett svar som "Hva er problemet ditt egentlig?" kan hjelpe. Ta det opp med læreren, og spør om hun kan ta det opp med mobberne. Som en annen sa, ikke klandre deg selv for å bli mobbet, men når man er i situasjonen må man bare stå for seg selv for å komme seg ut av det. Ett annen ting som er viktig å huske på, er at jeg kan nesten garantere at det blir bedre når du begynner på videregående, hvertfall hvis du kommer deg inn på du liker og er flink til. Har endel erfaring med mobbing, grunnet noen venner, så hvis du vil er det bare å sende meg ett brev hvis du føler for det Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Henger meg på Snuzk1 og Frankline. Du må få fram at du ikke ønsker å bli behandlet slik. Det er ikke sikkert det er det lureste å konfrontere mobberne direkte, men del problemene med vennene dine slik at de kan støtte deg i fremtidige situasjoner og i hvertfall ikke bli med på mobbingen. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvordan noen bare kan komme opp til deg å ta mobilen din uten at du gjør noe med det, for å ta en ting da. Var det på skolen det skjedde? Eller var det på fritiden? En elev som går på samme skole som deg? Isåfall: Hvorfor har du ikke anmeldt dem? Sagt ifra til lærer? Hvorfor har ikke foreldrene dine ringt skolen og opplyst dem om saken? Venter du bare på at du skal få mobilen tilbake? Du kjenner vel igjen han som tok den, så du får navngitt hvem som gjorde det? Det virker litt som om du finner deg i at de får holde på som de gjør. Det går ikke over av seg selv, du må selv gjøre noe aktivt for å vise at dette her finner du deg ikke i. Lenke til kommentar
amo062 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Når jeg ble litt sånn halvt mobbet i 7.klasse på barneskolen så tok det en stund før jeg sa det til mine foreldre. De kjenner foreldrene til han som mobba meg. De sendte melding til skolen/læreren, det hjalp ikke stort så de kontakta foreldrene til gutten, og de ble ikke særlig glade for å si det sånn, så han fikk høre det såpass hardt at han kom faktisk å beklagde seg. Etter det har vi faktisk blitt venner. Kanskje det blir en annen situasjon for deg som jente. De som mobber deg kan jo også være typer som dessverre, driter i det foreldrene sier, eller i værste fall så kan foreldrene drite i det. Til meg var det snakk om en person, så mye lettere å komme seg ut av.. Vet ikke om det var til hjelp. Men synes det er fælt å høre at du har blitt utsatt for dette så lenge. Det varte heldigvis langt ifra så lenge til meg... Mamma og pappa, læreren min og foreldre til den som plager meg mest har vært på møte. Om at det skal bli slutt osv. At de skal ringe dersom det er noe., Det er ikke en gang det er skjedd. Moren bryr seg ikke i det hele tatt! Lenke til kommentar
amo062 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Mobbing oppstår veldig ofte på ungdomsskoletrinnet, og det er alltid veldig stygg form for mobbing. Folk forandrer seg veldig mye, veldig fort, noe som gjør at man får voldsomme gjenger av "klassifiseringer" av folk (emoer, tapere, de kjekke osv), pluss at folk er ekstremt ofte usikre på seg selv. Usikker person + person som har lyst til å fremme seg selv = ofte mobbing. Først og fremst, hvorfor mobber de deg? Som en sa over her, det er viktig at du bare ler av det. Accept your flaws, and noone can use them against you. Personlig har jeg ett par stygge arr i panna fra når jeg var liten, og når folk kom med oppfinnsomme kallenavn med onde hensikter ble jeg ofte lei meg når jeg var liten. Når jeg ble eldre, lærte jeg å akseptere hvem jeg var, og egentlig ingenting noen kan si til meg idag, vil såre meg. Det er viktig. Det synes hvis du har den holdningen, og kan veldig fort hjelpe deg vekk fra mobbesituasjoner. Dette gjelder uansett hva slags "flaws" du har, ungdommer er bare ute noe å ta deg for, så ikke la noe de sier gå innpå deg. Er du for eksempel mindre enn andre, så ikke bry deg om å bli kalt dverg og lignende, men bare le av det. Dette er såklart noe som er mye lettere som gutt, siden vi generelt har en kultur hvor gutter kritiserer hverandre for sånne ting hele tiden, og det å være "den feite" i vennegjeng, kan du ofte dra til din egen fordel med vitser og lignende, mens i en jentegjeng, er det kanskje ikke like lett. Men hva er det de mobber for? Litt mer informasjon hadde vært kjempeflott, noen eksempler kanskje? Mobbing blandt jenter er værre enn hos gutter, noe som gjør at jeg føler jeg har limited med råd å komme med. Som gutt er det lettere å stå opp for deg selv, mens som jente blir du ofte stempla som en bitch og selvgod hvis du gjør det. Det varierer helt fra situasjon til situasjon. Men det som funker, er å "overleve testene" Ofte vil mobbere prøve å gjøre mobbeofferet til en "vits" for å fremme seg selv. Da er det viktig at når de prøver å drite deg ut at du er på spissen. Kom med smart kommentar tilbake. Kommer ikke på så mange andre eksempel, men det er egentlig veldig mange. Gjør du dette mange nok ganger, slutter de garantert. Med litt mer informasjon er jeg sikker på at vi kan hjelpe enda mer Jeg vet ikke hvorfor de mobber meg. De synes det er gøy osv. Og der har du nøkkelen, de synes det er gøy - gjør det kjedelig. Jeg gjør alt for at det skal bli kjedelig. Men ingenting hjelper! Lenke til kommentar
amo062 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvordan noen bare kan komme opp til deg å ta mobilen din uten at du gjør noe med det, for å ta en ting da. Var det på skolen det skjedde? Eller var det på fritiden? En elev som går på samme skole som deg? Isåfall: Hvorfor har du ikke anmeldt dem? Sagt ifra til lærer? Hvorfor har ikke foreldrene dine ringt skolen og opplyst dem om saken? Venter du bare på at du skal få mobilen tilbake? Du kjenner vel igjen han som tok den, så du får navngitt hvem som gjorde det? Det virker litt som om du finner deg i at de får holde på som de gjør. Det går ikke over av seg selv, du må selv gjøre noe aktivt for å vise at dette her finner du deg ikke i. Det skjedde i fritiden. Jeg jogget rundt Olsvik. Så tok de tak i meg, slengte meg ned i bakken, tok mobilen. jeg hørte på musikk. Og skolen har ikke noe med det. Jeg kan ikke annmelde de når de er under 15år! Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Har dere en miljøterapeut på skolen deres? Kan hende at det kan være godt å få det ut med noen som er flinke til å lytte som ikke nødvendigvis ser mobbing fra et skoleperspektiv. Mens jeg har gått på skolen har jeg alltid sett en eller annen elev som har vært mobbere. Det jeg ser nå i dag av en alder av 23 er at disse mobberene har fått problemer av sørgelig karakter. Her snakker vi om alt fra overdose til arbeidsuføre. Bare vent! Se at du kommer til å få det 10 ganger lykkeligere på sikt enn de som drar deg ned i søla Endret 29. mai 2012 av Tha sims Lenke til kommentar
amo062 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Det er alltid en grunn. Noe skiller seg ut enten på deg eller oppførselen din. Klesvalg eller et eller annet. Det er jo påfallende at du flytter til et nytt sted og mobbingen begynner på nytt så det er åpenbart at det er noe ved deg folk biter seg merke i. Det er alltid noen som skjenner folk der jeg budde før. Så snakker de sammen, så går det videre! Jeg er helt vanlig. Se på profilbilde jeg e normal! Lenke til kommentar
amo062 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Har dere en miljøterapeut på skolen deres? Kan hende at det kan være godt å få det ut med noen som er flinke til å lytte som ikke nødvendigvis ser mobbing fra et skoleperspektiv. Mens jeg har gått på skolen har jeg alltid sett en eller annen elev som har vært mobbere. Det jeg ser nå i dag av en alder av 23 er at disse mobberene har fått problemer av sørgelig karakter. Her snakker vi om alt fra overdose til arbeidsuføre. Bare vent! Se at du kommer til å få det 10 ganger lykkeligere på sikt enn de som drar deg ned i søla Det er ikke noe miljøterapaut på skolen. Men det er ikke alle det er lett å stole på. For de jeg sier sier hun videre. og det er ikke noe gøy. Altså de jeg snakker om, sier hun til de som gjelder! Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Det skjedde i fritiden. Jeg jogget rundt Olsvik. Så tok de tak i meg, slengte meg ned i bakken, tok mobilen. jeg hørte på musikk. Og skolen har ikke noe med det. Jeg kan ikke annmelde de når de er under 15år! Selvsagt kan du annmelde dem strafferettslig lav alder betyr bare at det ikke kan straffes på en normal måte, men ved å annmelde forholdet kan du gjøre saken mer reel, barnevernet kan evt. kobles inn når barn er under strafferetslig lav alder. Bare fordi man er under 15 år er verken psykisk eller fysisk vold greit. Det er fælt å si det, men ungdomstiden er ikke rosenrød for alle, jeg var heldig var egentlig med alle hadde ikke noe spesielt imot noen og ingen var imot meg. Men ungdomskole elever er ekstremt barnslige. Og den mobbingen du snakker om forsvant iallefall på min skole da man startet på videregående, jeg vet ikke med din skole, men videregående og da evt. universitet/høyskole er det lett å finne sin gjeng og være sammen med. Be strong husk ungdomstiden er bare en liten del av livet ditt, søk deg vekk ifra nærmiljøet ditt på videregående bo på internat et annet sted i landet under vgs tiden, det er mange muligheter man må bare gripe den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå