Comma Chameleon Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ganske enkelt spørsmål igrunn, men om noen har en grundig og godt svar så vil jeg gjerne lære mer om dette da jeg fortsatt ser på meg selv som en nybegynner . Jeg har et Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 objektiv som har blitt brukt på mitt Canon 40D hus. Nå skal jeg om noen få dager oppgradere til Canon 1D Mark III, og da begynner jeg å lure. Har forstått det slik at 40D-en har 1.6 crop, mens 1DIII har 1.3 cropfaktor. Hvis dette stemmer, kan kameraene bruke samme objektiv, eller er det slik som med fullformat-kamera at det blir komplikasjoner? Får låne et 35mm objektiv på ubestemt tid samtidig som jeg får kameraet, men hadde vært flott å kunne bruke 17-70en også. Om noen kunne forklart hvordan dette (cropfaktor osv) funker hadde jeg blitt takknemlig. Mvh uTukt Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Nei - objektiver laget for 1.6/1.5 crop som objektivet ditt vil fungere dårlig. 1D kan kun ta fullframeoptikk for å unngå mørke hjørner. EF-S-optikk vil ikke fysisk passe, og tredjeparts cropoptikk som det du har vil gi mørke hjørner - enten på enkelte brennvidder eller i hele brennviddeomfanget. Dvs - det blir ikke "like stygt" som på et fullframehus, men det vil gi "komplikasjoner". I denne tråden kan du se en 11-16 brukt på fullframehus. Prøv! Du kommer til å bruke objektivet på en større sensor enn det det er designet for, så det blir nok dårligere hjørner og mer vignettering enn på 40D, men kanskje det fungerer sånn omtrent. Endret 28. mai 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Okei, det er såpass ja Så det jeg igrunn har å se på til 1DIII er Canon sine EF(uten S)-objektiver? Får riktignok låne 35mm-en til litt makrofoto. Nå blir jeg jo også å beholde 40D-en og 17-70-objektivet, så det blir ikke helt ubrukelig. Får holde utkikk i kupp på bruktmarkedet-tråden Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 EF-S-optikk vil som sagt ikke fungere i det hele tatt - de passer fysisk ikke til fatningen. Bruktmarkedet er uansett noe å følge med i! Og tredjepartsoptikk laget for fullframe fungerer som bare det! Sigma har for eksempel mange gode objektiver. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Takker for svar! Blir nok en stund til jeg får råd til noe særlig ny optikk, da jeg skal bygge PC til fotoredigering, men greit å vite i tilfelle man kommer over noen kupp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå