Gå til innhold

Ulelyd fra vifte (HP G62, 2 år gammel)

Anbefalte innlegg

Heisann. For en tid tilbake når jeg åpna min bærbare pc for å fjerne støv fra vifta, kom det i etterkant en ule-aktig lyd fra vifta.

Jeg har prøvd litt forskjellig. Tatt ut vifta helt, festa på forskjellige måter (stramme og slakke skruer osv.)

I dag tok jeg ut hele motherboardet og fjerna støv fra vifta på nytt, og ule-lyden har blitt litt svakere, men den er der fremdeles og den er litt irriterende.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig ofte når folk renser vifter, "glemmer" de å hindre viften i å rotere. Dette kan slite på / føre til ubalanse i viftelageret. Det er dette som lager ulyd, og til slutt tar knekken på viften. Litt avhengig av vifte-konstruksjon kan du klare å tilføre "grease" eller olje til lageret, noe som kan dempe / fjerne ulyden. Svært ofte vil skifte av viften være beste løsning for godt resultat.

Lenke til kommentar
  Omnithunder skrev (På 28.5.2012 den 18.02):

Veldig ofte når folk renser vifter, "glemmer" de å hindre viften i å rotere. Dette kan slite på / føre til ubalanse i viftelageret. Det er dette som lager ulyd, og til slutt tar knekken på viften. Litt avhengig av vifte-konstruksjon kan du klare å tilføre "grease" eller olje til lageret, noe som kan dempe / fjerne ulyden. Svært ofte vil skifte av viften være beste løsning for godt resultat.

Hvordan ser lageret ut og hvordan vil man evt. tilføre olje?

Lenke til kommentar
  Omnithunder skrev (På 28.5.2012 den 20.33):
  Razorlight skrev (På 28.5.2012 den 20.21):

Hvordan ser lageret ut og hvordan vil man evt. tilføre olje?

Det enkleste vil være å prøve en "spray" http://www.clasohlso...-40/Pr348419000

Du må få den "inn" i selve viften. Skru viften ut før du gjør dette. Tørk av overskytende olje før du setter viften inn igjen.

Er dette såpass farlig for alle andre komponenter at vifta bør være totalt adskilt?

Lenke til kommentar
  Omnithunder skrev (På 28.5.2012 den 21.03):
  Razorlight skrev (På 28.5.2012 den 20.54):

Er dette såpass farlig for alle andre komponenter at vifta bør være totalt adskilt?

Viften, med viftehus og kjølerør, bør ut av maskinen og vekk fra all annen elektronikk.

Okei, tusen hjertlig takk. Dette skal forsøkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...