Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan slipe et sagblad til vedkappsag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan file med en vanlig "flatfil", som er avrundet i kantene. Dette har jeg gjordt mange ganger (med godt resultat) og var vanlig tidligere. Husk å sjekke "viggen" på tennene! Tennene må vigges, men på slike blad trenger du ikke vigge hver gang du filer. Det fantes egne viggtenger for slike sagblader for vedkapp. Må sikkert bestilles. En rutinert filer, kan også benytte en stor skiftenøkkel, til jobben.

Men er du uerfaren med filing og vigging, bør du "søke opp" frimaer som driver med filing av sagblader, bl.a. hardmetallblader. De kan ha forskjellig navn. Sentrale søkeord blir; filing/sliping av sagblader/hardmetallblader. De fleste slike firmaer, filer også ditt sagblad. Finner du de ikke i telefonkatalogen, ring en lokal byggmester/tømrer i ditt område. De vet hvor de får slipt sine hardmetallblader, for sirkelsager, bygningssager, o.l.

En annen løsning, kan være å gå over til hardmetallblad. Men de må også slipes! Og det får du ikke gjordt med en fil. De MÅ files/slipes av overnevnte firmaer. Fordelen er at de holder litt lengere, melleom hver filing. Men bakdelen er, at i rå ved er det litt for lite klaring mellom kuttebredde og sagblad tykkelse, så sagbladet har en tendens til å "knipe", i veden. Dette skjer ikke med vanlige sagblader, som er riktig vigget. Hardrmetall blader er ikke vigget, men har en påsveiset tann, som er litt tykkere enn sagbladet. Men disse er nok beregnet for tørr ved, "alla" bygningsmaterialer. Etter min mening, har du det beste type blad, for kapping av rå ved/vinterved.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hvis en har kontroll på vinkelsliperen, så er ikke det noe stress. Skjerper fint kniver, ljåer o.l. med vinkelsliper.

Kontroll på vinkelsliperen! Jo da - jeg har kontroll på vinkelsliperen, bedre enn de fleste. Men jeg bruker fremdeles ikke den på eggverktøy! Men jeg har sett resultatet, etter at andre har gjordt det. Varmegang (blåegg) er omtrent umulig å unngå og det hjelper ikke om en forsøker å bryne, vekk blåeggen. Eggen og herdingen er da ødelagt, så langt inn som blåfargen har kommet. Og da anbefale andre å bruke denne metoden er horribelt!

På eggverktøy må en bruke egnet verktøy og metode. Slike "lettvindt", metoder tyder heller på at du ikke har skarpt verktøy, som også holder eggen skarp.

Ennå værre, ville det vært å forsøke dette på sagtenner! Her kreves ikke bare å unngå varmegang. Men også å file/slipe i samme vinkel og like mye, på hver tann.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hva er prisen på et nytt blad?

Et tilsvarende sagblad, koster nytt ca 750 kr. Filing og vigging, hos et slipe- og fileverksted koster ca. 200.- i Drammensområdet.

Hardmetall blad koster (som andre her har nevnt), fra ca 450 kr. og oppover. De billigste bladene er av dårlig kvalitet og en får hva en betaler for! Ikke kjøp de billigste HD bladene, hvis en skal bassere seg på kappe/hugge vinterved selv. Sliping av HD blader koster ca. 3,5 kr. pr. tann. Et tilsvarende blad i HD, vil da koste ca. 140 kr. for sliping. Ekstra kostnad hvis en (påsveiset) HD tann er skadet og må skiftes. Ca 35 kr. pr tann.

Lenke til kommentar

Tror Coop Obs har billige Keilen blad. Ganske gode.

Ganske gode! Tja..... Jeg har ikke prøvd det bladet du nevner, men flere andre billige blad hos meg selv og hos bekjente. Gennerelt så får en hva en betaler for. Og det gjelder alle typer HD-blad, enten det er til bygningssager, sirkelsager, eller vedkapper. Og kvalitets HD-blad holder minst dobbelt så lenge, i forhold til de billigste bladene.

Lenke til kommentar

Rudolfjorgen Vil også nevne at bladet du har, skjærer rå ved bedre, enn HD-blader gjør! Så behold det. Og det skyldes at med normal vigg, er det mer differanse mellom kuttflate og sagblad, dermed mindre sjans for at sagbladet subber og "brenner" veden i kuttflaten.

På den siste vedkappen jeg kjøpte (for få år siden), var det som vanlig (i dag), et HD-blad. Dim. på bladet er 450 mm og tykkelse er 2,8 mm. HD-tennene måler (som vanlig) 3,5 mm. Dvs. da blir det kun 0,35 mm klaring, mellom kuttflate og sagbladet. Rå ved "eser" og hvis klaringen blir for liten, subber veden mot sagbladet. Så når jeg kuttet rå ved fra ca. 7 cm (i dim.) og oppover til ca 14 cm, oppstod gjerne problemene. Og det begynte med, at sagbladet kuttet dårlig og det røyk av kuttområdet.

Har skiftet ut HD- bladet og gått tilbake til et gammeldags blad, som du har. Det fungerer uten brenning. Dvs. når det blir veldig sløft/uskarpt, vil også dette brenne. Men, da har du brukt det for lenge, uten ny filing!

Kan nevne at jeg kutter opp ca 3 favner ved hvert år og jeg anbefaler alle som skal kutte opp tilsvarende, å benytte vanlige blad. Men er det litt ved (for peiskos), så har det vel liten betydning hva en bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...