Gå til innhold

To trafikkspørsmål

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har to trafikkspørsmål jeg lurer på:

1 -Hvis man er ute og kjører, og er på et sted man ikke er kjent. Så kjører man inn på en vei fra en sidevei. Ofte så kan man kjøre et stykke før man ser skilter som informerer om f.eks fartsgrense. Endel lokalsamfunn har innflørt 40 km/t grense i områder og det kan være lett å bryte trafikkregler man ikke er informert om. (Man kan regne med det er 50/tettbygd strøk) Det faktiske forholdet er jo at man selvsagt har brutt en regel, men jeg lurte på om det er mulig å vinne frem med å si at man f.eks kjørte for fort fordi man ikke var informert om hva fartsgrensen var.

2 -Det har vel vært omtalt før, men om jeg får en fartsbot, parkeringsbot osv i utlandet, blir den krevd inn og isåfall av hvem? Er det noe forskjell på om det skjer i skandinavia, europa eller i f.eks usa elelr afrika? Går dette under eu/eøs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er skiltet, men det er mange sideveier man kan komme inn på ETTER skiltingen, og er man på besøk hos noen og ikke er lokalkjent så gjør fotoboksen gode penger. Hadde bl.a nylig et tilfelle i nærheten hvor det ble feiret bursdag med mange gjeste fra nabobyene. Nå de skulle hjem så var det endel som fikk bot fordi fotoboksen kom før fartsgrenseskiltet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I det aktuelle tilfellet så kommer man fra en vei, og inn på en annen vei som pga lokale forhold er skiltet med 40 men der folk kommer inn på veien dukker fotoboksen opp først. Er diverse avkjørsler til butikker imellom.

Har vært endel rundt om i landet og det er tilsvarende der også. Har gjort lignende ting selv også. Kjørte i 70 sonen og tok av inn på et butikkområde. Når jeg skulle ut på veien igjen lenger nede så viste det seg at det sto et 50 skilt som jeg hadde kjørt rundt fordi jeg kjørte innom noen butikker. Fortsatte derfor i 70 som før og fikk en blink i første fotoboks jeg traff på.

Lenke til kommentar

I det aktuelle tilfellet så kommer man fra en vei, og inn på en annen vei som pga lokale forhold er skiltet med 40 men der folk kommer inn på veien dukker fotoboksen opp først. Er diverse avkjørsler til butikker imellom.

Har vært endel rundt om i landet og det er tilsvarende der også. Har gjort lignende ting selv også. Kjørte i 70 sonen og tok av inn på et butikkområde. Når jeg skulle ut på veien igjen lenger nede så viste det seg at det sto et 50 skilt som jeg hadde kjørt rundt fordi jeg kjørte innom noen butikker. Fortsatte derfor i 70 som før og fikk en blink i første fotoboks jeg traff på.

"Inn på butikkomeråde" høres ut som en avkjørsel. Inn og ut av slike må man orientere seg i forkant hva som er gjeldende fartsgrense.

Ved et veikryss mener jeg det må komme nytt fartsgrenseskilt, ihvertfall om den endres mellom de to veiene som krysser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...