Delvis Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Er der noen steder man kan få indikasjoner om været lenger fram enn vanlige langtidsvarsel? Om det kan sies noe om sannsynlig værtype to-tre uker fram i tiden? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Her i Norge er det så ustabilt vær at enhver gjetning mer enn en uke frem i tid er som oftest frikoblet fra virkeligheten. De etablerte værmelderene melder jo notorisk feil vær lenger enn tre dager frem. Du kan jo gjøre et eksperiment. Plukk den dagen som er lengst frem i langtidsvarselet og noter ned varselet for denne dagen hver dag inntil dagen inntreffer. Du vil da se at varselet bytter frem og tilbake og det endelige været er som oftest noe helt annet enn det som ble meldt opprinnelig. Man kunne gjerne satt opp en side som melder gjennomsnittet for årstiden tre uker frem. Det vil treffe oftere enn noe som helst annet som skulle vært basert på mer avanserte metoder. Det nærmeste man kan komme om man trenger lengst mulig værvarsel er å lese tekstvarselet på yr.no. De skriver om hvordan værsystemene forventes å bevege seg fremover, og dersom det er mulig å gi nøyaktige varsler så langt frem vil det stå der. Bortsett fra akkurat nå som det er streik da... Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Været er et utrolig stort kaotisk system, derfor er det vanskelig å spå været mer enn en uke frem i tid selv med vilkårlig god pressisjon i initialbetingelsene. Det beste man kan gjøre er å få den første uka mer presis. Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Om jeg ikke tar feil så vil heller et værvarsel være helt 100% mer en et par timer frem i tid, og værvarselet for imorra og fremover ikke er 100% sikkert på at det er det som kommer, det er relativt sikkert som gjør at de kan ha værvarsel å si "det blirt pent vær!" . dette pga det rett og slett ikke er noen datamaskiner som klarer algoritmene ? korrekt meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Det eneste været som er 100% er det du ser utenfor vinduet Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Om jeg ikke tar feil så vil heller et værvarsel være helt 100% mer en et par timer frem i tid, og værvarselet for imorra og fremover ikke er 100% sikkert på at det er det som kommer, det er relativt sikkert som gjør at de kan ha værvarsel å si "det blirt pent vær!" . dette pga det rett og slett ikke er noen datamaskiner som klarer algoritmene ? korrekt rett meg om jeg tar feil Det stemmer bra det. Værvarselet er det været meterologene mener er mest sannsynlig basert på slik været er akkurat nå og algoritmer som ekstrapolerer dette frem i tid. Jeg kan anbefale å ta en titt på radar- og satelittbilder selv, i alle fall om det er vær de neste timene som er interessant. For vær lenger frem i tide er nok det mest fornuftige å bruke statistikk for tidligere år, selv om det gir et dårlig bilde på hvordan været faktisk kommer til å bli. Lenke til kommentar
ChappyD Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Les litt om eksperimentene til Edward Lorentz. Han jobbet med å kunne forutse været men ramlet heller over et som kalles for "Kaos teori" bedre kjent under navnet "the butterfly effect". Kort sagt betyr det at selv ekstremt små variasjoner i et system kan få store konsekventer. Feks. Han skulle gjøre en kalkulasjon og hadde et tall med seks desimaler. Han tenkte som alle andre ville gjort på sin tid og tenke what the hell og fullførte kalkuleringen med tre for å gjøre det enkelt. Problemet var at han nå endte opp med et resultat som var totalt anderledes en det som skulle ha kommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå