Mannen med ljåen Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Hei! Jeg er veldig glad i Linux, og har testet flere ulike distroer. Dersom jeg laster ned f.eks. Ubuntu, trenger jeg ikke å velge språk før jeg laster ned norsk versjon. Det er samme plate for alle. Språk får du velge under installasjonen. Jeg lastet nylig (lovlig) ned Windows 7 fordi jeg hadde ved et uhell slettet recovery-partisjonen. Jeg lastet ned herfra: http://www.heidoc.ne...-download-links Hvorfor er det så mange å velge mellom? Jeg trengte 64 bit Windows 7 Home Premium. Og selv om det var mange filer å velge mellom, manglet NORSK utgave av Home Premium. Så jeg lastet ned Pro og fulgte en guide for å slette en config-fil. Dermed kunne jeg boote fra minnepinne, og velge Home Premium under installasjonen. Men jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor man må velge både versjon og språk før man kan laste ned... MS kunne latt være å legge ved den fila, så hadde livet vært enklere for alle. Hvorfor gjør ikke MS som de fleste Linux-distroer, og lar deg velge alt under installasjonen? Endret 28. mai 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Blir vel litt dumt å klage på at noen faktisk legger ut linker til .iso filene til Microsoft slik at folk som har mistet platen eller på annen måte trenger å laste ned en 100% ren .iso fil har muligheten til det. Du ser jo på linken at det ikke er en direkte link til Microsoft sine sider. Spør du Microsoft får du kun lov til å laste ned deres produkter om du kjøper en digital kopi fra deres nettbutikk. Så strengt tatt bryter en Microsoft betingelser når man laster ned fra Digital River (om man ikke da har kjøpt et produkt via Digital River), og regnes i prinsippet på lik linje som en piratkopi. Årsaken til det finnes så mange .iso filer er fordi Microsoft har laget det så enkelt som mulig for de som kjøper digitale kopier. Kjøper du Norsk utgave av Home Premium 32bit så får du en fil for det. Kjøper du Engelsk Ultimate 64bit så får du en fil for det. Dette reflekterer hva du eventuelt får på en fysisk plate om du kjøper den i butikken. Så Microsoft har ingen intensjoner om å fjerne ei.cfg filen for deg, for da hadde millioner av kunder blitt forvirret og nesten garantert installert en helt annen versjon enn hva de har lisens til. Og Microsoft er jo avhengig av folk som faktisk betaler for produktet. Så det blir ikke helt rettferdig å sammenligne med Linux. Om du kikker litt bak de vanlige Linux nedlastningsidene så finner du dette.... på ftp serveren. Og som du ser om du klikker deg rundt så er det ikke bare EN fil til Linux heller. Og linken over er KUN til Ubuntu, det finnes jo nokså mange ulike distroer. Så vil ikke påstå at valgmulighetene er så veldig mindre der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå