Oda1982 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg skal søke om uføretrygd pga. blindhet, epilepsi og alvorlig psykisk lidelse. Om jeg får det innvilget, heter det seg at man ikke kan tjene noe det første året. Jeg har en honorert jobb som betyr alt for meg, og lurte i den forbindelse på om det finnes noe unntak fra denne regelen om å ikke kunne tjene noe første året. Og et spørsmål om ung ufør. Må man være under 26 år når man søker på ung ufør, eller holder det at lidelsen/tilstanden oppsto før du fylte 26 år? Hjertelig takknemlig for svar (PS! Håper jeg har postet dette på rett sted...) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Mest sannsynlig vil du få gradert uførepensjon. Man beregner inntekt før uføre og sammenligner med den inntekten man har i dag. Ved siden av dette vurderer man også den arbeidsuførheten man har. Uførepensjon kan med andre ord graders i forhold til arbeidsførhet samt inntektsgrense.. Har man en restarbeidsevne er man som regel heller ikle helt arbeidsufør.. Det finnes unntak fra dette, men de er som regel svært finmasket. Kort eks: hvis andre utfører hele eller deler av ditt arbeid i praksis, men på papiret ser det ut som det er du som utfører arbeidet. Edit: For å få beregnet ung ufør fordel så man søke om uførepensjon før man blir 36 år. Har du ikke søkt om ung ufør tidligere hvis du hadde/ har hatt AAP, kan du søke om å få etterbetalt denne ytelsen. Endret 28. mai 2012 av KVTL Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Takk for svar. Tror jeg forstår. Jeg har gått på det som i dag er AAP siden 2001. Problemet mitt er at jeg ikke kan være i et kontinuerlig arbeid uten å få mye fravær. F.eks. fra november til og med april var jeg helt arbeidsufør, men nå i mai har jeg klart å jobbe en økt på 12 dager og en på 5 dager, hvor dagshonoraret er 300 kr. Jeg melder til NAV de timene jeg får honorar for og trekkes av dette. Jeg er veldig glad i den lille honorerte jobben jeg har, men jeg har hørt at i løpet av det første året med uføretrygt, kan man ikke tjene noe. Vet du noe om dette? Er det mulig med et unntak? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Er det mulig at du kan jobbe gratis det første året? Problem solved? Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Jo, det er kanskje en mulighet, men føler det blir litt galt om du skjønner. Jeg tror jeg kommer til å søke permisjon det første året og heller være flink med egenstuiet i engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå