Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ta motorsykkel lappen og har MANGE spørsmål!


Anbefalte innlegg

Takk for mane bra svar!

 

Jeg lurer også på om speilene på CBR125R kan byttes til noe mindre?

 

Dette ser jo bare latterlig ut og jeg kommer til og kjøpe en CBR125 neste månde for trening, men merker jeg kommer bare til og bli forbanna om jeg må kjøre rundt med de spelene.

 

jeg er perfeksjonist når det kommer til design selv om d er bare for trening. Skal også fjerne fenderen bak med et fender elimination kit.

 

Er dette ting som kan gjøres på lokale MC verksted i Kr.sand mot betaling?

Jeg bor i Thailand men flytter til Norge snart og her kan du bare kjøpe en sykkel, ta den med til et lokalt verksted så fikser de alt du ønsker om det er styling, trimming eller andre ting uten noe tull. Føler du må gjøre mer ting selv i Norge og at det ikke er så lett som i Thailand og bare kjøre den til et verksted og si hva de skal gjøre. Jeg har 0 peiling på mekaniske ting eller verktøy når d kommer til hjemme mekking.

 

honda-cbr-125-03.jpg

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha ett verksted til og utføre det meste av arbeid her i Norge så blir det fort veldig dyrt. Anbefaler at du kjøper deg en Haynes manual til den sykkelen du ender opp med, du trenger ikke være noen mester mekanikker for og utføre litt vedlikehold selv og så er det veldig givende :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha ett verksted til og utføre det meste av arbeid her i Norge så blir det fort veldig dyrt. Anbefaler at du kjøper deg en Haynes manual til den sykkelen du ender opp med, du trenger ikke være noen mester mekanikker for og utføre litt vedlikehold selv og så er det veldig givende :)

 

Wow takk! så de selger den til CBR125 for 35USD på nettet. Kommer garantert til og kjøpre å studere denne i tiden fremover

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha ett verksted til og utføre det meste av arbeid her i Norge så blir det fort veldig dyrt. Anbefaler at du kjøper deg en Haynes manual til den sykkelen du ender opp med, du trenger ikke være noen mester mekanikker for og utføre litt vedlikehold selv og så er det veldig givende :)

 

hvor finner man disse? nettet only?

Lenke til kommentar

Er det skadelig for batteriet å stå tomt?

Jeg vet ærlig talt ikke hvilken type batteri som normalt benyttes i motorsykler, men Li-ion-batterier har ihvertfall ikke godt av å stå for lenge helt utladet. Her er det riktignok en vesensforskjell mellom "nesten tomt" og "helt tomt". Slike batterier tar heller ikke skade av korte, hyppige ladinger, så du har ihvertfall ikke noe å tape på å lade regelmessig - gitt at det faktisk er denne typen batteri du har altså.

Lenke til kommentar

Er det skadelig for batteriet å stå tomt?

Jeg vet ærlig talt ikke hvilken type batteri som normalt benyttes i motorsykler, men Li-ion-batterier har ihvertfall ikke godt av å stå for lenge helt utladet. Her er det riktignok en vesensforskjell mellom "nesten tomt" og "helt tomt". Slike batterier tar heller ikke skade av korte, hyppige ladinger, så du har ihvertfall ikke noe å tape på å lade regelmessig - gitt at det faktisk er denne typen batteri du har altså.

Motorsykler bruker stort sett blybatterier. Disse skal til en hver tid være fullada. Når de begynner å bli utlada vil batterisyra bli til saltvann. Dette tærer på blyplatene. I tillegg har saltvann høyere frysepunkt enn syre slik at de kan fryse til is om vinteren.

 

Gelébatterier er en del bedre enn tradisjonelle bly/syre men skal også helst holdes opplada hele tiden.

 

LFP-batterier tror jeg er de beste men de koster $$$$! De er mindre, lettere og tar ikke skade av å bli mye utladet slik som blybatterier. Har et slik på motorsykkelen min.

 

Noe litt morsomt jeg gjorde med en lett sykkel jeg hadde var å fjerne sperrene og så registrere den som tung sykkel. Kunne da kjøre helt lovlig med full effekt på A-lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Visst jeg skal kjøre med noen bakpå trenger da begge 2 hjelm?

 

Visst bare fører har hjelm vil jeg kunne få bot om jeg blir stoppet?

Ja, og ja (eventuelt forenklet forelegg?). Selvsagt.

 

EDIT: Leste i en sak at passasjer fikk boten..., og ikke sjåføren. Straff blir det altså uansett.

 

Tips: Ikke kjør uten hjelm.. det skal så lite til. Faller du av, så er du garantert å slå hodet kraftig, og da er det gjort. Det blir noe annet med armer og bein, disse kan enklere heles, selv om det antagelig gjør dritvondt.

 

8925ns_watermeloncxd.jpg?w=604

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Fører er ansvarlig for at mindreårige (under 15 år) er forskriftsmessig sikret. Det innebærer at om du kjører med en person under 15 år bakpå som ikke har hjelm - eller om du kjører bil med en passasjer under 15 år som ikke har på bilbelte - så kan du bli bøtelagt.

 

Du er ikke ansvarlig for passasjerer som selv har nådd strafferettslig minstealder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...