Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ta motorsykkel lappen og har MANGE spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hei er 24 år og tenkte og ta motorsykkel lappen i sommer. Jeg har aldri kjørt noe med motor mellom beina, all erfaring jeg har på 2 hjul er min gode gamle DBS sykkel jeg fikk av fattern da jeg var 10.

 

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal starte siden jeg ikke har noen erfaring men tenkte og kjøpe meg en Honda CBR 125R 2008/2009 før jeg tar lappen, bare for og øve kjøre litt på et stille område.

 

Jeg er ikke sikker på hvilken lapp jeg skal ta en gang, men tenkte som sagt først og kjøpe en CBR 125R for og mestre denne og senere gå opp til en Kawaski Ninja 250R. Jeg ser ikke noen problem i og bytte sykkel ofte så derfor tar jeg baby steg og ikke selnger meg på noe heftig med en gang.

 

Er det noen som har tips til hvilken lapp jeg burde starte med?

Hvilken sykkel jeg burde starte med?

hvordan jeg enkelt kan lære og kjøre uten og betale en formue for kjøre timer?

Er CBR 125R en god start sykkel?

Kan en CBR 125R regges for 2 personer?

 

Det er alt jeg kommer på nå men oppdaterer om jeg har fler spørsmål.

 

Takk for svar!

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 2 motorsykkel lapper i Norge, A og A1. A1 er for lett motorsykkel ( 1-125 kubikk), A er for mellomtung og tung. Med mellomtung kan du kjøre alt fra (1 - 600 Ca.). Med tung lappen kan du kjøre så tung du vil. Man kan ta A1 når man er 16, men siden du er 24 burde du gå rett på A lappen. A lappen kan man ta når man er 18. Det har vært mye endringer i lovene angående Alappen i de siste årene. Før var det sånn at når du hadde hatt lappen i 2 år, eller om du tok den når du var 21 eller eldre, fikk du tung lappen automatisk. Nå er jeg litt usikker. Pengenet er at det er ikke noe vits at du prøver å ta A1 lappen, du skal ta A lappen (mellomtung&tung).

 

Det er opp til deg hvor mange kubik du vil starte med. Jeg har selv en Honda Cbr 125 (jeg er 17). Honda Cbr finnes som 125 kubikk, 250 kubikk, 600 kubikk, og 1000 kubikk. Alle er R modeller for racing. Honda er også kjent for å være en ganske billig og "fuel efficient". Jeg har ikke noe særlig erfaring fra andre sykler, men jeg kan si at cbr er en ganske fin begynner sykkel. Og som de fleste andre sykler har den også plass til 2 pers.

 

Det finnes mange reviews og slikt på YouTube og andre steder på nettet, hvis du er villig til å gjøre litt research på de forskjellige syklene.

 

Mitt beste tips til kjøretimer er egentlig bare å finne noen kjente du kan kjøre sammen med, eller en billig kjøreskole. Når jeg startet var det noen venner som fikk meg interessert. Jeg kjente ikke mange som var gamle nok til å øvelseskjøre med meg så jeg måtte holde meg til kjøreskolen.

Lenke til kommentar

[..]

Om du ikke har kjørt verken moped eller motorsykkel før - og du allerede er 24 år, trenger du mange timer om du skal klare lappen på tung motorsykkel innen høsten er over.

 

Du har kjørt bil fra før, og kan teori + hvordan man oppfører seg i trafikken?

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg sørget for å få minimum 2 doble kjøretimer per uke. Hvis ikke, tror jeg ikke du rekker det, for det er mye som skal læres! Og ting må sitte skikkelig før du blir god nok til å klare oppkjøringen, for å ikke engang tenke på de forskjellige trinnene, som MC-opplæringen faktisk består av.

 

Det spørs hvor fort du lærer.., og hvor praktisk du er av deg.. Det finnes ingen garanti for at rekker det.

 

Hvis du ikke blir ferdig, og må fortsette til våren/sommeren i 2013, vil bortimot alt sammen være glemt, ihvertfall av det som angår kjøretøykontroll. Og da må du langt på veg, begynne på nytt..

 

Beklager om dette ble en kalddusj for deg, og ikke de svarene du ventet på. Men, å kjøre motorsykkel er noe som tar tid å lære seg. Og det er greit å være realistisk (selv om det også er plass for optimisme).

 

(Mange gamle folk - 40-60 år, klarer faktisk aldri å få lært seg å kjøre motorsykkel, fordi de er for gamle!)

 

EDIT: For å unngå flest mulig kjøretimer, kan du trene på kjøretøykontroll på egen hånd, men pass på så uvennlige naboer ikke anmelder deg.

 

Starte, stoppe, gire, bremse, snu.., om igjen og om igjen.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg bare kjøper den billigeste 125CBR jeg kan finne og begynner og øvelsekjøre privat utenfor der jeg bor. Har bil lappen ja så kan trafikk reglene og generelt kjøre mønster.

 

Må bare lære og kjøre MC bra og effektivt. Ikke miste så mye fart i svingene, øve på start og stopp og slikt.

Lenke til kommentar

EDIT: For å unngå flest mulig kjøretimer, kan du trene på kjøretøykontroll på egen hånd, men pass på så uvennlige naboer ikke anmelder deg.

 

Starte, stoppe, gire, bremse, snu.., om igjen og om igjen.

 

Det finnes mange fine guides på youtube hvor du kan lære deg hvordan dette funker, om du har 0 erfaring.

 

Edit:

 

Endret av JohnsonJr
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg bare kjøper den billigeste 125CBR jeg kan finne og begynner og øvelsekjøre privat utenfor der jeg bor. Har bil lappen ja så kan trafikk reglene og generelt kjøre mønster.

 

Må bare lære og kjøre MC bra og effektivt. Ikke miste så mye fart i svingene, øve på start og stopp og slikt.

Husk å skaff deg kjøreklar også da: Sko, bukse, jakke, hjelm, hansker og helst også ei ryggskinne.

 

Etter du har fått grei kontroll på doningen din, bør du begynne å kjøre med kjøreklærne, så du blir kjent med hvordan dette føles. Ryggskinne kan føles litt !"#¤%.., når man ikke er blitt vant med det enda.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg bare kjøper den billigeste 125CBR jeg kan finne og begynner og øvelsekjøre privat utenfor der jeg bor. Har bil lappen ja så kan trafikk reglene og generelt kjøre mønster.

 

Må bare lære og kjøre MC bra og effektivt. Ikke miste så mye fart i svingene, øve på start og stopp og slikt.

Pass på at den du kjøper starter, og at den generelt fungerer. Husk at det er vanskelig å finne en brukbar lett-sykkel til grei pris.

Om du har et industriområdet i nærheten, så bruk det. Brukte det mye selv når jeg øvde med mopeden min. Folketomt, strake veier, og fine svinger.

Lenke til kommentar

EDIT: For å unngå flest mulig kjøretimer, kan du trene på kjøretøykontroll på egen hånd, men pass på så uvennlige naboer ikke anmelder deg.

 

Starte, stoppe, gire, bremse, snu.., om igjen og om igjen.

 

Det finnes mange fine guides på youtube hvor du kan lære deg hvordan dette funker, om du har 0 erfaring.

 

Har faktisk sett en del slike alrede så tror dette skal gå greit. Eneste jeg gruer meg til er og kjøre 2 personer på en MC, det lærte jeg aldri på sykkel og til og med den dag i dag visst noen skal sitte bakpå når jeg sykler kanter vi altid etter et par meter og ender opp med og bare gå :)

 

Hvordan er det med vinter kjøring i Norge?

 

holder til i Kr.sand så hvor lenge må sykkelen stå inne om vinteren før du tar den frem igjen?

Uten noen form for peiling tenker jeg og kjøre så lenge det er over 1 varmegrad for og unngå is og snø...

Lenke til kommentar

[..]

[..] Eneste jeg gruer meg til er og kjøre 2 personer på en MC, det lærte jeg aldri på sykkel og til og med den dag i dag visst noen skal sitte bakpå når jeg sykler kanter vi altid etter et par meter og ender opp med og bare gå :)

To stk. på en motorsykkel er noe herk når man er nybegynner, så du får spørre om Dere ikke kan kjøre på hver deres sykkel istedet (insister på dette, eller bytt skole!).

 

Hvordan er det med vinter kjøring i Norge?

 

holder til i Kr.sand så hvor lenge må sykkelen stå inne om vinteren før du tar den frem igjen?

Uten noen form for peiling tenker jeg og kjøre så lenge det er over 1 varmegrad for og unngå is og snø...

Vinterkjøring i Kr.sand kan nok gå an, problemet er at du vil bli veldig kald, om det bare er 1 varmegrad.

Dyrere og varmere klær kan hjelpe, det spørs hvor langt du skal kjøre...

Lenke til kommentar

Vinterkjøring i Norge, spesielt på Sørlandet, funker men det er ingen fornøyelse, regn vind og lave temperaturer sørger for dette. Bor selv i Stavanger og kjører som regel fra mars til oktober hvis været tillater dette, utenom det så er det bus eller bil det går i

 

Hvis du derimot må kjøre på vinteren så er det ett par tips jeg vil gi deg. Når de begynner og salte på veiene så ta gjerne å spyl over sykkelen med en hageslange eller lignende etter du har kjørt for og vaske av det verste av saltet. Prøv, om mulig, å unngå å måtte kjøre rundt på kveldstid da sjansen for at det fryser på i gater og slikt er størst. Det skjer som regel ikke i hovedgater men det skal ikke mye til for at du treffer en liten flekk med is i det du svinger av og da ligger du der.

 

Sykkelen trenger ikke nødvendigvis og stå så varmt, bare pass på at den står i en tørr garasje. Det at det skal være varmt er best for batteriet, ta det gjerne inn hvis du setter fra deg sykkelen i en lengre periode, følg gjerne rådet til Vertical ang ladning.

Lenke til kommentar

Hvilken sykkel jeg burde starte med?

Helt ærlig er dette noe du bør vente med å finne ut av til du har kjørt litt. Kanskje blir lettsykkel "for lite" for deg, kanskje er tom. mellomtung sykkel litt i underkant.

Start med timer, og spør heller kjørelærer etterhvert etter tips ang. valg av sykkel og bekledning. Enkelte kjøreskoler har også rabattavtaler med lokale butikker, selv fikk jeg en kupong som gir meg -20% på kjøreutstyr hos en sjappe her i Bergen.

Lenke til kommentar

Om sommeren så er det ikke så ekstremt viktig å lade det hele tiden, gjelder mest for vinteren når temperaturen kryper ned mot null.

 

Tror ikke batteri har så altfor godt av å gå helt tomme, lot ett batteri stå i min sykkel nå over vinteren og det ble helt utladet, etter det fikk jeg ikke ladet det igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...