Gå til innhold

Tips til strategi ved boligkjøp? Budrunde osv.

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe leilegheit før hausten og er på jakt etter nokon med litt erfaring som kan kome med tips.

Tidlegare er eg blitt fortalt at det er dumt å legge i skambud. Er det luraste å by på prisantydning? Er det noko forskjell i strategien om leilegheita har vore på markedet i fleire månader i forhold til ei veke eller nokre dagar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tipset er å melde seg inn i det lokale bolig byggelaget, slik at du evt kan sitte på sidelinjen i en budrunde, og så bruke ansiniteten din i boretslaget for å "kuppe" salget. Så hvis budet er innenfor hva du mener er akseptabel pris så kan du ta over kjøpet på ansinitet.

Lenke til kommentar

Det er ikkeno å gamble på med 6mndr ansienitet...

Sett ett maksbeløp for deg selv før du legger inn noe bud og hold deg til den, ikke la megler strekke deg 100k over selv om du egentlig kan. Megler er ikke din venn, men selgers :)

Det er fullt mulig å prøve seg på bud vesentlig under prisforlangende, men ikke forvent å få tilslaget der og da med mindre boligen har ligget lenge. Selv ikke da heller. Begynn å følg med på markedet der du er interessert nå, gå gjerne på noen visninger og, det er lov å se uten å legge inn bud.

Det er ingen generelt lurest bud som du kan legge inn, er det mange interesserte så går sansynligvis boligen raskt og over prisantydning. Det er ikke veldig komplisert, du finner raskt ut av det :)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Det er ikkeno å gamble på med 6mndr ansienitet...

Den må du forklare litt nærmare.

Har sett meg ut ei leilegheit som har vore på markedet ein månad utan bud. Det er burettslag, men så lenge ingen andre byr så går det bra. Eg kan i alle fall ikkje konkurrere med dei som har høgare ansiennitet enn meg, som vil vere dei fleste.

Lenke til kommentar

Smart å være medlem i boligbyggelaget om du har planer om å kjøpe leilighet i borettslag. Angående budgivning er det vanskelig å gi gode råd. Det er selvsagt lettere å få tilslag på en leilighet som har ligget ute for salg lenge.

Hvis det er mange på visning og det kommer inn tidlige bud kan det lønne seg å slå til med et bud opp i mot hvor langt du har tenkt å gå for å "skremme" bort andre budgivere. På leiligheter med laber interesse er det greit å gi lave bud.

Jeg har nettopp flyttet til ny leilighet som vi først mistet på forkjøpsrett. Men heldigvis mistet kjøperen lysten på å flytte fra eneboligen sin, og vi fikk en ny sjanse på opprinnelig vinnerbud.

Leiligheten vi solgte hadde vi bare bodd i 1,5 år og fikk nesten 50% mer enn vi betalte for den, langt over takst. Vi var så heldige at to budgivere gjerne ville ha den. Tidligere har vi slitt med å selge og vært glade når det kom inn et bud.

Nå har vi forhåpentligvis fått leiligheten vi skal bo i til de triller oss ut, og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Mine tips er:

- Ikke legg inn budet for tidlig, og ikke gi for lang frist. Gir du bud med flere dagers frist vil du gi for mye initiativ over til eventuelle konkurrenter.

- Dersom det ligger an til at skambud kan aksepteres vil trolig megleren gi noen hint om dette. Er nesten aldri noen som vil godta bud under prisantydning tidlig i prosessen, dette er noe man kan prøve seg på dersom det har vært til salgs i en viss tid.

- Bestem deg for din øvre grense for hva du mener huset/leilgheten er verdt, og hold deg under denne grensen. Blir du revet med og betaler mer enn du egentlig synes det er verdt så har du per definisjon gjort et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

- Dersom det ligger an til at skambud kan aksepteres vil trolig megleren gi noen hint om dette. Er nesten aldri noen som vil godta bud under prisantydning tidlig i prosessen, dette er noe man kan prøve seg på dersom det har vært til salgs i en viss tid.

Ser på nokre som har vore på markedet 1-2 månader. Sidan det nærmar seg fellesferie er kanskje sjansen større for å få den under prisantydning. Det er snakk om å by 5% mindre til dømes. 100 000.

- Bestem deg for din øvre grense for hva du mener huset/leilgheten er verdt, og hold deg under denne grensen. Blir du revet med og betaler mer enn du egentlig synes det er verdt så har du per definisjon gjort et dårlig kjøp.

Eg har lite peiling på kva eg meiner ei leilegheit er verd. Kan sjølvsagt samanlikne med andre, men ut over det er det hipp som happ.

Eg ser at mange andelsleilegheiter ikkje har takst. Er det då kun meglar som har vurdert pris og lagt prisantydning ut frå det? Bør ein då vurdere å få ein takstmann til å sjå på det i tillegg?

Det er stort sett snakk om blokkleilegheiter av nyare dato i burettslag.

Lenke til kommentar

Slik vinner du budrunden

Kort oppsummert:

- Sett deg en makssum

- Skrem bort de andre med en litt større høyning, ikke høyne litt og litt.

Merk at denne artikkelen, og de fleste andre artikler om samme tema, bruker eiendomsmeglere som kilder for hva som skal være god strategi for deg som kjøper. Siden eiendomsmeglere har egen interesse i at boliger blir solgt for så høye summer som mulig, og så fort som mulig, bør du ta råd fra de med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...