J@9 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Hei, lurer på om noen her vet om det finnes DVI til HDMI adapter som også har lydinngang, tenker da på digital lyd. Har en stasjonær pc som ikke har hdmi.. men den har et nvidia skjermkort som har dvi utganger, og det er også en lydinngang på kortet, hvor jeg måtte koble en intern kabel mellom lydkort og skjermkort for å få lyd. Dette fungerer bra, men har vurdert litt om jeg skal bytte ut den stasjonære maskinen med en lavprofil HP dekstop pc.. Og i denne så passer hverken lydkortet eller skjermkortet.. Men jeg har et pci express lavprofil skjermkort liggende, som kan brukes. Men så vidt jeg vet, har ikke dette kortet noe lydinngang.. og derfor lurer på jeg om det da finnes en slags adapter med dvi og lydinngang i ene enden og hdmi utgang i andre enden? Sett litt på nett.. men der finner jeg bare noe slags converter bokser.. Det jeg hadde håpet på var å bare kunne ta en lydkabel fra en utgang på lydkortet, og plugge denne inn i en slags dvi-hdmi adapter.. Evt noen som vet hvilke pinner som brukes til digital lydsignalet på en dvi port, så kan jeg lodde en kabel rett på skjermkortet.. og da kjøre en vanlig dvi til hdmi adapter bakpå kortet. *edit* Etter litt lesing så virker det som om lyden må behandles på en eller annen måte, og derfor er nok ikke det jeg håpet mulig.. Så da får jeg nok bare beholde den løsningen vi har idag.. eller kjøre lyden analogt inn i tv.. Kjører uansett bare et stereo oppsett her. Endret 28. mai 2012 av J@9 Lenke til kommentar
Novafan Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 DVI er kun digital video, ingen audio. HDMI er digital video og audio. Den lyden du tar ut/inn med en vanlig 3.5mm jack på pc'en, er analog. Enkelt forklart kan ikke dette kobles mot hverandre uten en digital/analog converter, som nok er en sånn boks du nevner. Det du ønsker her er å ta lyd og bilde fra pc med én kabel, til forsterker/receiver? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg har lyd og bilde i en kabel nå, men der er det som sagt koblet en kabel internt mellom lydkort og skjermkort.. for så å gå ut via dvi til en dvi-hdmi adapter, hvor det igjen går en hdmi kabel over til tv Og tv'n brukes som DAC.. Siden jeg kun har et stereo oppsett som består av en pre-amp og en PA forsterker Altså.. HDMI fra pc til tv, analogt stereo signal fra tv til pre-amp. Men bare glem denne tråden, beholder oppsettet jeg bruker fra før Og skulle jeg ombestemme meg, så tror jeg at jeg får plass til en liten pc i tv bordet, og da er jo muligheten til å bruke VGA + stereo lyd tilstede.. Grunnen til at jeg bruker HDMI nå, er at pc'n står under et bord i ene hjørnet av stua, mens tv'n er på motsatt side av stua, og da ble det en kabel mindre mellom disse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå