Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor så få med 10GBase-X ute?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standarden kom bare ut i 2006, veit ikke om det har så mye å si da. Så er det jo fremdeles en teknologi som mest brukes i servere og knutepunkter på større nett. Dukker nok opp etterhvert ;) Men 1Gbps er jo massevis av fart det da ^^

Lenke til kommentar

Noe av problemet har vel vært at de bruker for mye strøm. Tidligere så mye som 25W per port, nyeste fra intel, x540 bruker 13W på 2 porter. Og så er det relativt begrenset hvor mange som trenger mer enn 1gbit til hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Klart alle har jo ikke bruk for dette, men nå som det kommer mer og mer ssder så møter man fort veggen, så da mener jeg det snart er på høy tid at det kommer litt mere hjemmebruk utstyr kontra "indistri switcher" til 30-40tusen.

Edit:

Jeg føler det er litt som da jeg gikk fra gamle coax nettverk med endestykke til tp for mange mange år siden, da dro jeg rundt hele Oslo for å finne en databutikk som solgte 2 stk. 100 Mbit kort + 8 port HUB , til den nette sum av 10 000,- :S

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Jeg aggregerer flere porter. Har en Cisco 3750G PoE hjemme. Du kan jo kjøpe deg en 4900M da ;)

Med portaggregering kan du ha 4+Gbit med intel quad kort i pc-ene. Hvordan ytelsen blir kommer an på hva slags aggregering du kjører.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Må du flytte så mye filer på lokalnettet at du virkelig trenger 10Gbit i huset nå?

10Gbit NIC koster også en del.

Multicom har en 10Gbit switch til 11k.

Jeg har 2 stk 10Gbit NIC nå, så kjører kabel direkte til filserveren.

Men ja de var dyre (selv på ebay):( Så det har jo litt med det jeg sa først at slike ting bør vel bli billigere snart.

Om jeg flytter så my filer? Nja nei, MEN det er utrolig kjipt at nettverket bremser så masse, kunne liksom gjort jobben på brøkdel av tiden.

Du får vel fortsatt ikke mer en 1Gbit på en enkelt overføring?

Sist jeg testet det fikk jeg kun det ja, om det ikke er en annen måte man kan sette det opp på da.

Lenke til kommentar
Du får vel fortsatt ikke mer en 1Gbit på en enkelt overføring?

Nei, i utgangspunktet ikke. Men du får utnyttet mer enn 1Gbps ved flere connections. Jeg har selv testet dette med å overføre fra to forskjellige programmer (f.eks. total commander og windows explorer).

Det er mulig det finnes andre aggregeringsmetoder som støtter mer enn 1Gbps pr. connection/klient.

1191323.jpeg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...