Gå til innhold

Luftforsvaret vakt- og sikring - Rygge vs Ørland eller Bodø

sola66

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å velge mellom (ønske om) Rygge, Ørland og Bodø (tjenestegjøring Vakt- og sikring):

Rygge: fordelen er kort vei hjem (halvtimes kjøring). Ryktes om "kjedelige" og ensformige vakter. Stemmer det?

Ørland: skal visstnok ha flere øvelser og mer aktivitet enn på Rygge. Mao; en litt mer innholdsrik tjeneste. Men hvordan er det å komme seg til/fra Østlandet? Ser det er 2,5 times kjøring fra Ørland til Værnes lufthavn. Det betyr at mye tid går med til reising ved perm. Går det ofte transportfly fra Ørland til Gardermoen de vernepliktige kan "haike" med slik at man slipper reisen tur-retur Værnes?

Bodø: går også for å ha litt mer aktivitet enn på Rygge, fordelen her ser ut til å være grei reisevei i f.t. fly tur-retur Bodø-Gardermoen. Litt for langt unna enn hva som primært er ønskelig, men kan likevel være et alternativ. Hvordan er Bodø om vinteren? Bikkjekaldt "all time"?

Er det 4 ukers turnus med 2 ukers vakt, 1 utdanningsuke og 1 friuke alle stedene?

Hvilke oppgaver utenom å "passe porten" er mest sannsynlig å kunne få?

Har du hatt tjeneste innenfor Vakt- og sikring og kan fortelle litt om hvordan dagene forløp?

Noe som er spesielt fordel eller ulempe noen av stedene?

Vil helst være et sted med grei reisevei hjem, men samtidig ha en aktiv tjeneste (så aktiv man kan få innenfor V/S).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanningsperiodene i Vakt & Sikring under min førstegangstjeneste var "grønn tjeneste". Denne bestod av objektsikring, klarering av bygg, vakters bruk av våpen, ekstra øvelser, opplæring i MP5 og Glock osv. Min tjeneste var på Trondenes leir i Harstad, så opplegget kan nok variere.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Bodø, (sivilt, null militær forbindelse med stedet) og det blir ikke så veldig kaldt her om vinteren. Ikke i forhold til indre østlandet ihvertfall. Bodø er en ganske bra by med et bra uteliv. Mange studenter, er vel rundt 6000 av oss som bor her fast, så det er mulig å møte andre yngre.

Lenke til kommentar

Har selv vært stasjonert på Ørland, med som hundefører ikke vaktsoldat. Har også vært på alle de tre basene du nevner. I forbindelse med vaktstøtte og øvelse.

Ørland: skal visstnok ha flere øvelser og mer aktivitet enn på Rygge. Mao; en litt mer innholdsrik tjeneste. Men hvordan er det å komme seg til/fra Østlandet? Ser det er 2,5 times kjøring fra Ørland til Værnes lufthavn. Det betyr at mye tid går med til reising ved perm. Går det ofte transportfly fra Ørland til Gardermoen de vernepliktige kan "haike" med slik at man slipper reisen tur-retur Værnes?

På det året jeg var inne. Så hadde jeg tre øvelser sammen med vakten på Ørland. Hundeavdelingen og vakten står veldig tett på Ørland. Oppgaver du kan forvente er: stå vakt i porten, patruljer (til fots både med og uten en hundefører, bilpatruljer etc), vakt runder på kassernene på natten og låserunder (sikkert flere ting, men de jeg kommer på)

På Ørland er det befal som er ivrige og som er flink til å lage caser. Bodø er hakket over Ørland igjen når det kommer til caser. Mens Rygge er dårligst av de som jeg skjønte.

Kommer selv fra Østlandet. Jeg hadde ikke så mye perm som du vil få, ettersom jeg hadde en annen tjeneste. Jeg har ikke hørt om vernepliktige som har fått sittet på med transport fly når de skal hjem på perm.

Du har flere valg hvis du skal hjem. Du kan enten ta direkte fly fra Ørland til Gardermoen (flyet bruker ca 40 minutter). Eller så kan du ta fly fra Værnes til Gardermoen. For å komme til Værnes kan du ta hurtigbåt som bruker ca 1 time og så ta flybussen fra Trondheim sentralstasjon til Værnes, bruker ca 30-40 minutter. Litt usikker på hvilket fly forsvaret bestiller for deg når du skal hjem på perm. Men de gangene jeg skulle hjem så ble det bestilt fly som gikk direkte fra Ørland. Sivile flyplassen ligger på basen, men man må kjøre rundt.

Som sagt så har jeg vært på alle plassene. Så har fått et inntrykk på hvordan de er. Og helt personlig synes jeg Ørland var den fineste basen. Har helt klart den fineste messa og den beste maten. Ting ligger nokså nærme hverandre. Kasernene, velferden, messa og treningshallen er alle i veldig kort avstand til hverandre.

Når det kommer til vinteren og kulde så er det ikke noe du bør tenke på når du skal velge sted. Men det kan bli nokså kaldt i både Bodø og Ørland, alt kommer ann på hvor mye det blåser. Og begge stedene er kjent for at det blåser. Personlig syntes jeg ikke hadde det var så ille på noen av plassene. Når jeg var i Bodø var jeg på en verst tenkelige tiden av året, nemlig januar. Vinteren på Rygge vet du vel hvordan er hvis du bor en halvtime unna.

Jeg ville ikke ha valgt sted utifra hvilken som er nærmest hjem. Både Bodø og Ørland har sivile flyplasser som ligger nærme. Værnes er et stykke lengre unna enn hva Bodø sin er (hvis vi ser bort ifra den lille sivile flyplassen på Ørland). Det er snakk om at du uansett kommer hjem den samme dagen.

Og har hørt at man får en bedre tjeneste jo lengre hjemmefra man er, men det er jo et rykte ;)

Bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på. Så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Bodø: går også for å ha litt mer aktivitet enn på Rygge, fordelen her ser ut til å være grei reisevei i f.t. fly tur-retur Bodø-Gardermoen. Litt for langt unna enn hva som primært er ønskelig, men kan likevel være et alternativ. Hvordan er Bodø om vinteren? Bikkjekaldt "all time"?

problemet med bodø er ikke kulda, men at det konstant skifter mellom -5 til +5. regn/snø/slaps/is.

når du er på øvelse om vinteren er du kliss våt, noe som gjør deg ufattelig kald.

regntøyet i militæret er veldig dårlig, som befalet mitt sa; "det skal ikke være vanntett, er viktig at det puster når du går patrulje så du ikke blir våt av svetten"

det faktumet at bodø er norges mest forblåste by gjør det ikke varmere for deg å være utendørs.

jeg var i vakt & sikring i bodin leil i bodø, felt sikring. patruljer, vkp(veikontroll post),op(observasjonspost) etc. fikk masse løfter da vi gikk inn, men majoriteten ble brutt. dem hadde visstnok ikke råd.

i ettertid hadde jeg valgt annerledes om jeg kunne.

Lenke til kommentar

Rygge er slækt fordi vakta holder seg for seg selv og har ikke så mye å gjøre med Basesettet på Rygge og dermed er de mye alene. Men er du i rekrutten nå eller skal du til rekrutten i sommer?

Viss du skal i sommer er det jo NIS og basesettet som er den VogS styrken som har grønn tjeneste og lite til ingen vakt. Og om du er der nå så vet du jo at det ikke er et alternativ, men trodde rekrutten in stavanger var ferdig jeg.

nvm rekrutt tida tenkte ikke på kurset.

Rygge er dølt som vakt, var hund på rygge og ingen ville ha vaktene ikke noe som skjer utenom befalene som har en eller annen test nå og da. Skjedde noe når jeg var der men det skulle være litt sånn "konfidisielt". Men det var bare en dag av 9mnder.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Tusen takk for svært nyttige tilbakemeldinger. Ikke jeg som skal av gårde, men en slektning. Jeg videreformidler til han. Ser ut til at Rygge nok bør forbigås i stillhet ja. Han er der nå på 4-ukers V/S-kurs. Vi visste ikke om den sivile flyplassen på Ørland, ei heller hurtigbåten inn til Trondheim så det var veldig greit å vite.

Er de som har hundetjeneste i Bodø på samme sted som de som har V/S? Eller er de i hver sin leir? Leste noe om at hundetjenesten holdt til i Bodin Leir, men klarte ikke helt å se hvor denne leiren var i f.t. hovedflystasjonen, eller om det er på samme sted.

I hvilken grad blir egentlig ønsker om sted imøtekommet? Hvis man f.eks. har to-tre ønsker - er det stor sannsynlighet for å få innfridd et av de eller er det bare "flaks" hvis man kommer til et av de stedene? V/S er vel nesten den kjedeligste tjenesten man kan ha så greit å prøve å komme et sted som i hvert fall er ok på andre måter.

Lenke til kommentar

Er de som har hundetjeneste i Bodø på samme sted som de som har V/S? Eller er de i hver sin leir? Leste noe om at hundetjenesten holdt til i Bodin Leir, men klarte ikke helt å se hvor denne leiren var i f.t. hovedflystasjonen, eller om det er på samme sted.

I hvilken grad blir egentlig ønsker om sted imøtekommet? Hvis man f.eks. har to-tre ønsker - er det stor sannsynlighet for å få innfridd et av de eller er det bare "flaks" hvis man kommer til et av de stedene? V/S er vel nesten den kjedeligste tjenesten man kan ha så greit å prøve å komme et sted som i hvert fall er ok på andre måter.

Hundetjenesten og vakt og sikring er begge to på samme base. Hundeavdelingen er en del av vakt styrken. Begge to er lokalisert på Bodø militære flyplass. Usikker selv på akkurat hvor Bodin ligger.

Står at det er en liten base som er underlagt Bodø hovedflystasjon.

Sjansen for å få valgene sine ser jeg på som ganske stor. Det som styrer er forsvarets behov. Men jo flinkere kameraten din er til å stå på, jo større sjanse er det for å få første valget sitt. Alt kommer ann på hvor mange som søker seg på plassen kompisen din skal på, og hvem som er flinkest. Så lenge det skal vaktsoldater dit kompisen din vil, er det alltid mulighet for å komme dit.

Lenke til kommentar

Bodin ligger ca 3 km unna hovedflystasjonen. Ligger litt for seg selv, men i umiddelbar nærhet til terrenget opp mot Keiservarden, og med tanke på all rødfisen (øvelsesammo) som ligger oppover skogen der så er nok det øvelsesterreng. God bussforbindelse fra begge steder mot sentrum forøvrig.

Lenke til kommentar

Jeg var i basetroppen på Ørlandet, og der hadde vi en god del øvelser, SIBO, Skyteuker, Mestring og en god del gøye markørøvelser. Rett før jeg dimmet i september så ble basetroppen og V&S på ØHF slått sammen til et kompani (stridsgruppe Ørland tror jeg de kalte det) Og de skulle sann som jeg forsto det ha flere øvelser i lag, mer vet jeg ikke om øvelsene til V&S på ØHF. Ellers så er Ørlandet en fin leir med fine fasiliteter (kasernene er så som så, men sykt gode senger)

Lurer på om de sluttet med det direkteflyet fra ØHF - Oslo visst du bestilte gratis hjemreise fordi det ikke var Norwegian, så om du skal fly med Air Norway (som flyr fra ØHF) så må du betale selv, skal du ha gratis hjemreise må du til Værnes.

Lenke til kommentar

Jeg var i basetroppen på Ørlandet, og der hadde vi en god del øvelser, SIBO, Skyteuker, Mestring og en god del gøye markørøvelser. Rett før jeg dimmet i september så ble basetroppen og V&S på ØHF slått sammen til et kompani (stridsgruppe Ørland tror jeg de kalte det) Og de skulle sann som jeg forsto det ha flere øvelser i lag, mer vet jeg ikke om øvelsene til V&S på ØHF. Ellers så er Ørlandet en fin leir med fine fasiliteter (kasernene er så som så, men sykt gode senger)

Lurer på om de sluttet med det direkteflyet fra ØHF - Oslo visst du bestilte gratis hjemreise fordi det ikke var Norwegian, så om du skal fly med Air Norway (som flyr fra ØHF) så må du betale selv, skal du ha gratis hjemreise må du til Værnes.

Basetroppen og V&S slått sammen? Vet du om det var en fast ordning eller bare midlertidig? Høres veldig rart ut at de skal slå sammen de to.Men jeg ser jo fordelen. Basetroppen hadde flere skyteuker og diverse andre øvelser enn hva vakta fikk. Når var du inn? Vet at basetroppen ble lagt på kasernen til V&S mens deres ble pusset opp.

Sengene på Ørland er de beste sengene jeg har ligget i mens jeg var i militæret. Kasernene ble pusset opp like etter jeg dimmet. Så usikker på hvordan de ser ut nå. Hvis du dimmet etter meg Superdan, kan du si noe om hvordan de ble?

Lenke til kommentar

Basetroppen og V&S slått sammen? Vet du om det var en fast ordning eller bare midlertidig? Høres veldig rart ut at de skal slå sammen de to.Men jeg ser jo fordelen. Basetroppen hadde flere skyteuker og diverse andre øvelser enn hva vakta fikk. Når var du inn? Vet at basetroppen ble lagt på kasernen til V&S mens deres ble pusset opp.

Sengene på Ørland er de beste sengene jeg har ligget i mens jeg var i militæret. Kasernene ble pusset opp like etter jeg dimmet. Så usikker på hvordan de ser ut nå. Hvis du dimmet etter meg Superdan, kan du si noe om hvordan de ble?

Er ikke helt sikker på hvordan de hadde tenkt det egentlig, men lurer på om det var en fast ordning ja :)

Dimmet september 2011, ingen av rommene ble pusset opp, men badene og vaskerommet ble vertfal pusset opp på kasernen til basetroppen, badet ble mye bedre enn før vertfal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...