Hildus Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Hei, Jeg er på jakt etter et greit macroobjektvi til mitt Nikon D80. Har prøvd å lese meg litt opp på dette og sitter igjen med noen alternativer. Dette er: Tamron 90 f/2.8 Sigma 105 f/2.8 Nikon 105 f/2.8 Er det noen som har efaringer med disse objektivne og kan anbefale noen? Hovedformålet med dette objektivet er å ta bilder av blomster, men jeg ønsker også å ha muligheten til å ta bilder av innsekter og små dyr og hadde derfor i utgangspunktet bestemt meg for en brennvidde på 105. Men ut i fra det jeg klarer å finne på diverse nettbutikker så ligger både Sigma og Nikon objektivene på i overkant av 6000, og det er litt dyrere enn jeg har råd til akkurat nå. Jeg ser at Tamron 90 f/2.8 er en del rimeligere, er dette et greit objektiv for en nybegynnende macrofotograf? Hvor stor forskjell utgjør egentlig brennvidden på 90 og 105 i forhold til nærhet til motivet? Håper noen kan hjelpe:-) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Sigma- og Nikon-objektivene som er i butikken nå er nye utgaver, begge har stabilisering og intern fokusering, i tillegg til kjapp autofokus. Tamron-objektivet er en eldre konstruksjon, hvor du har en lang tube som tyter ut av fronten når du fokuserer (se http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-90mm-f-2.8-Di-Macro-Lens-Review.aspx for bilder). Dette gjør autofokus særdeles tregt, og er noe som kan dulte borti motivet. De to andre er objektiver du kan bruke til andre ting enn macro, som f.eks. portrett eller situasjonsbilder på avstand. Tamron-objektivet kan brukes til tilsvarende, men det blir ikke en god opplevelse. 90-105mm har lite å si i praksis. Du merker forskjell fra 60 til 100mm, og fra 100 til 150/180mm. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe en blits i tillegg. Skal du ta gode macrobilder, blir f2.8 for stor blender. Tar du bilder av et insekt med f2.8, får du gjerne med øynene og alt annet blir diffust. Du må redusere blenderen for å få mer i fokus, og da trenger du mye lys. Selv pleier jeg å ta bilder rundt f11. Ellers kan du ta en titt på bruktmarkedet på finn.no og foto.no. Ofte finner du de gamle utgavene av Sigma/Tamron/Nikon til rundt 2000-2500kr. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Nikon har en 85mm f/3.5 for DX også. Den er billigere enn de som er for fullformat. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Til insektfoto vil jeg anbefale Sigma sin 150mm f/2.8 OS. Den får du til 4-5 tusen på bruktmarkedet. Med 150mm får du litt mer arbeidsavstand, noe som ofte er en stor fordel. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Når hovedformålet er blomster, så blir 150mm litt mye. Vanligvis pleier man å si at 50-60mm er til blomster, 150-180mm er for insekter og 90-105mm er til begge deler. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Hvor stor forskjell utgjør egentlig brennvidden på 90 og 105 i forhold til nærhet til motivet?Det er ikke så stor forskjell og det er ikke nødvendigvis den med lengst "brennvidde" som vinner. Det er fordi brennvidden er målt med fokus på uendelig og kan forandre seg drastisk på nærgrensen. Min Sigma 150 mm av gammel type er nærmere 300 mm ved nærgrensen. Jeg er enig med psilocybe at 150 mm er mye for generell blomsterfotografering. Makro er teknisk krevende og lange brennvidder gjør det mye vanskeligere. Så hvis man ikke har en spesiell interesse for makrofotografering og har tenkt å ta noen bilder uten stativ så vil jeg anbefale kortere brennvidde. Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Nikon har en 85mm f/3.5 for DX også. Den er billigere enn de som er for fullformat. Takk for tipset, skal sjekke ut den. Men er det ikke en fordel med størst mulig blenderåpning ved makrofotografering? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Nikon har en 85mm f/3.5 for DX også. Den er billigere enn de som er for fullformat. Takk for tipset, skal sjekke ut den. Men er det ikke en fordel med størst mulig blenderåpning ved makrofotografering? Denne karen er proff på makrofotografering og bruker vanligvis blenderåpninger mellom f/10 - f/16. Samme fikk jeg høre da jeg var på et makrofoto kurs nå nylig. Edit, jeg glemte jo å legge ved linken: http://www.akam.no/artikler/unnga-ringblits-som-pesten/109413 Endret 28. mai 2012 av Døgnvill Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Takk for gode tips! Tror jeg skal sjekke litt opp i bruktmarkedet og se om jeg finner et rimelig objektiv der å begynne med, så kan man jo investere i litt dyrere utstyr etterhvert. :-) Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Nikon har en 85mm f/3.5 for DX også. Den er billigere enn de som er for fullformat. Takk for tipset, skal sjekke ut den. Men er det ikke en fordel med størst mulig blenderåpning ved makrofotografering? Denne karen er proff på makrofotografering og bruker vanligvis blenderåpninger mellom f/10 - f/16. Samme fikk jeg høre da jeg var på et makrofoto kurs nå nylig. Oki, da er jo det absolutt et greit alternativ:-) Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 85mm er ikke så ofte på bruktmarkedet, 105mm er oftere å se brukt. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 85mm macro til 3000,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=175145 Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Nikon har en 85mm f/3.5 for DX også. Den er billigere enn de som er for fullformat. Takk for tipset, skal sjekke ut den. Men er det ikke en fordel med størst mulig blenderåpning ved makrofotografering? Denne karen er proff på makrofotografering og bruker vanligvis blenderåpninger mellom f/10 - f/16. Samme fikk jeg høre da jeg var på et makrofoto kurs nå nylig. Edit, jeg glemte jo å legge ved linken: http://www.akam.no/a...m-pesten/109413 Han tar jo noen sykt rå bilder!! Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 85mm macro til 3000,- http://foto.no/cgi-b...e.cgi?id=175145 Så ikke så dum ut den... 1 Lenke til kommentar
Hildus Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg har lest litt om close up ringer også, noen som har erfaringer med dette? Vil man kunne få bra resultater med det eller er det bare til å skaffe seg et makroobjektiv med en gang? 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Like greit å skaffe seg et ordentlig objektiv med en gang. Du må litt opp i pris for å få ringer som har fokusbekreftelse og blenderstyring (Kenko), og i tillegg må du også ha et ok fastobjektiv å koble dem på. D-objektiv fra Nikon lar deg styre blenderen på objektivet, men det er utrolig tungvint. Du må da stille blenderen til f.eks. f11 og så prøve å fokusere på motivet. Søkeren blir da veldig mørk, og du må gjerne ha en lommelykt for å se noe. Macro-arbeid er putlete nok fra før, lommelykt i tillegg er ikke noe gøy. Ser du gjennom søkeren med et dedikert macro-objektiv, er den vidåpen (som oftest f2.8). Du får da fokusert skikkelig, og når du trykker på utløseren blir objektivet blendet ned til f11, sensoren blir eksponert og objektivet går opp igjen til f2.8. 2 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Du kan lese om makro og utstyr (blant annet close up-linser, som du spør om) i makroartiklene her på Akam (skrevet av Carsten Arnholm). Denne typen filter krever gode objektiver. Du kan ikke sette det på hva som helst og forvente gode resultater, men har du f.eks. en 200mm f/2.8 eller et 70-200 f/2.8, er det sikkert et godt kjøp. Her vil du ikke få 1:1, dog. Siden du også vil ta bilder av insekter ville jeg kjøpt noe rundt 100mm. Uten å ha forsøkt det selv vil jeg også tro objektiver som er såpass gode optisk som makroobjektivene er, fungerer godt med extender, så da har du fort rundt 140mm f/4 (som sikkert må blendes ned litt for maksimalt resultat, men i makro må du uansett blende ned). Hvis du har lyst til å ta makrobilder tviler jeg på at du kommer til å bli misfornøyd med et dedikert makroobjektiv. Angående de ulike objektivene ser det ut til å være fint lite som skiller optisk, men det kan være du får bedre autofokus med Nikons egne makroobjektiver. I hvert fall er det fordelen med Canon vs tredjepartsoptikk. Det har nada og si for makro, men det er kanskje verdt penga hvis du også skal bruke objektivet til annet. Her har du del 1 av makroartiklene jeg nevnte over. http://www.akam.no/a...de-_del_1/74569 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå