Gå til innhold

Lærerlønn - Burde den være avhengig av kvalitet på lærer?


Anbefalte innlegg

Lærerne streiker. De vil ha bedre lønn. Og ja, jeg er helt enig til en viss grad:

 

Går på VGS, og ser helt klart at noen av lærerne mine fortjener 500-550k! Dette er gode og engasjerte lærere.

 

Men så kan jeg også nevne ett par andre, som ikke er fullt ut så gode. Etter min mening, hadde ikke disse fortjent ei krone over 300k.

 

Det bør være lønnsforskjeller hvis læringa på skolen skal bli bedre. Jeg synes det er helt klart at det burde vært slik, som i omtrent alle andre yrker. Det som er vanskelig er jo å få det til.

Hva med å lønne lærere etter eksamensresultatet? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god lærer kan bidra til at en elev som ellers ikke ville møtt opp på eksamen faktisk møter opp og består. Neppe med glans, men kanskje med 2 eller 3 som karakter. Elever som får toppkarakter klarer gjerne å lese seg til karakteren selv. En god lærer er absolutt ikke synonymt med gode karakterer på eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god lærer kan bidra til at en elev som ellers ikke ville møtt opp på eksamen faktisk møter opp og består. Neppe med glans, men kanskje med 2 eller 3 som karakter. Elever som får toppkarakter klarer gjerne å lese seg til karakteren selv. En god lærer er absolutt ikke synonymt med gode karakterer på eksamen.

Men det er absolutt synonymt med motivasjonen til elevene. Lønn etter eksamensresultater hadde blitt helt feil. Er nok svært vanskelig med en ordning som "belønner" gode lærere, men absolutt, er nok av treige, uinspirerende folk som står og mumler.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Grunnen til at vi ikkje har det her i landet, er fordi lærerane ikkje vil ha det. Det blir for mykje stress og for mykje usikkerheit om lønn, noko som av og til kan virke mot sin hensikt. Men det hadde ikkje vert dumt å la dei få ein basislønn på tre hundretusen, og prestasjonslønn for elevene sine resultat ved slutten av året.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Tanken bak dette er god, men det vil være vanskelig å måle resultatet, innsatsen og kvaliteten læreren har gjort. Det vil være umulig. Fordi i et barn/ungdoms liv er det mange flere faktorer enn læreren som avgjør om en elev lærer. Det er hjemmeforhold, vennekrets, egne begrensninger, egen motivasjon, foreldre, søsken og så videre. Det er alt for mange faktorer som avgjør dette, enn bare en lærer. Men er helt klart enig i at enkelte lærere er bedre enn andre. Problemet blir bare å gjøre dette rettferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet til norske skoler er ikke lærerne. Problemet er at vi har en statlig skole, dermed er det vanskelig å komme frem til gode og velfungerende løsninger på problemer. For å løse et problem må man faktisk gå inn for å løse det.

 

Private skoler vil stille høyere krav til lærere og kompetansen vil heves over hele landet. Slik det er i dag så virker det som om mange lærere med høy kompetanse finner seg bedre alternativer, mens de "inkompetente" lærerne blir igjen i skolen(de klarer vel ikke å se andre muligheter). En av de beste lærerne jeg har hatt er i dag banksjef.

 

Har tilgode å høre om en lærer med lav kompetanse som har sluttet i jobben hos den norske stat og gjort suksess i private sektor(sier ikke at de ikke finnes, men mistenker at antallet er svært lavt). Hvorfor gå fra idiotsikker jobb som lærer til usikkerheten et nytt yrke vil medføre?

Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme at mange av probleme i den norske skolen vedrørende karakterer skyldes strukturen. En ting gjøres, så gjøres den igjen litt bedre lenge etterpå, og så bygges det på denne tingen igjen. Siden læreplanen ikke tvingen den til å gjøres ordtellig blir det en sten som er uslipt og uggen, noe læerne heller ikke adresserer.

Eliteskolene handler også ofte om å gjøre den jobben bedre, og noen ganger ta et ordtellig tempo kontra den norske skolen.

Lenke til kommentar

For å tjene mer penger og for å få mye bedre arbeidsbetingelser.

Ca halvparten av alle nyutdannede lærere slutter i yrket etter få år.

 

Bekrefter vel poenget mitt. Så var spørsmålet om det er den "gode" eller "dårlige" halvparten som velger å forsette.

Lenke til kommentar

Problemet til norske skoler er ikke lærerne.

Jo det er til en hvis grad det også.

Har snakket med folk som har gått på lærerutdanningen og som sier at det er noe av det slakkeste de noen gang har vært med på. Hvor folk som gikk der hadde fulltid jobb utenom og bare møtte opp på noen få timer forelesninger i uken og allikevel fikk bestått og antakelig er lærere i dag...

 

Også kommer jo det at vi har et sterkt sosialistisk skolesystem i Norge hvor de beste skal trykkes ned og de dårligste hjelpes slik at alle blir middelmådige... Og alle skal jobbe sammen i gruppearbeid hvor pugging fremheves og problemløsning/kreativitet, egenarbeid, konkurranse og individuell utmerkelse trykkes ned.

Lenke til kommentar
Også kommer jo det at vi har et sterkt sosialistisk skolesystem i Norge hvor de beste skal trykkes ned og de dårligste hjelpes slik at alle blir middelmådige... Og alle skal jobbe sammen i gruppearbeid hvor pugging fremheves og problemløsning/kreativitet, egenarbeid, konkurranse og individuell utmerkelse trykkes ned.

Noe av dette stemmer, spesielt det at målet kun er at alle skal opp på et visst nivå. De sterkeste elevene får ikke de samme mulighetene til utvikling i forhold til sitt potensialet som de svakeste elevene får. Det mener jeg er feil, da jeg av erfaring vet at det gjør skolehverdagen kjedelig, og det er lett å gi blanke blaffen i skolen.

 

Det du skriver om pugging og kreativitet derimot... Det er fåtallet av dagens barneskoler som driver beinhard pugging av gangetabellen, om noen. Norsk - skriv mye og så feil du bare vil, det er bedre å få utløp for sin kreativitet enn å skrive riktig. Dette var også et punkt jeg synes dårlig om, da jeg synes det er veldig viktig å kunne gjøre seg forstått. Personlig ville jeg heller skrevet tre linjer riktig og heller brukt tid på å skrive mer, men fortsatt riktig. Nå er det ansett som bedre å skrive det du har på hjertet, selv om det inneholder aldri så mye feil. Tekstene blir jo knallrøde om alt skal rettes, og før eller senere må de rettes. Jaggu sa jeg demotiverende. Dette er dog læreplanen som styrer, og ikke lærerne.

 

I forhold til trådens spørsmål. Det er for vanskelig å fastslå hvilke lærere som er gode og hvilke som er mindre gode, til det er elevenes behov for forskjellige. Tror det er fåtallet som ønsker å begynne å klassifisere at et fag er viktigere enn et annet, eller at svake elever er mindre verdt enn sterke.

Lenke til kommentar

Det du skriver om pugging og kreativitet derimot... Det er fåtallet av dagens barneskoler som driver beinhard pugging av gangetabellen, om noen. Norsk - skriv mye og så feil du bare vil, det er bedre å få utløp for sin kreativitet enn å skrive riktig.

Hvis du ser på matte f.eks så er det i dag mye større fokus i grunnskolen på å pugge ferdige formler for så å sette inn tallene i disse enn det er på problemløsningsoppgaver hvor man ikke bare kan putte inn i ferdige formler men må kombinere ulike formler, eller må resonnere seg frem til en løsning uten noen tidligere tillærte formler, ol for å komme frem til resultatet. Og dette merkes godt senere hos lærerne på realfag og ingeniørfag universitet og høyskoler.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at vi pugget slike formler før i tiden også. Om det er mer i dag enn tidligere stiller jeg meg veldig tvilende til, men for all del, det kan godt være tilfellet. Det er i alle fall ingen tvil om at problemløsning har så godt som forsvunnet. Noe som er dumt, da det å tenke selv er noe de fleste av oss får bruk for i livet. Ikke alltid en formel kan redde oss - som du jo sier. :)

Lenke til kommentar

Lærerne streiker. De vil ha bedre lønn. Og ja, jeg er helt enig til en viss grad:

 

Går på VGS, og ser helt klart at noen av lærerne mine fortjener 500-550k! Dette er gode og engasjerte lærere.

 

Men så kan jeg også nevne ett par andre, som ikke er fullt ut så gode. Etter min mening, hadde ikke disse fortjent ei krone over 300k.

 

Det bør være lønnsforskjeller hvis læringa på skolen skal bli bedre. Jeg synes det er helt klart at det burde vært slik, som i omtrent alle andre yrker. Det som er vanskelig er jo å få det til.

Hva med å lønne lærere etter eksamensresultatet? Eller?

 

Lærere har to mulige valg.

 

1) De kan takke NEI til resultatorientering og fri konkurranse og med dette være overbetalt og motta LAV lønn.

 

2) De kan takke JA til resultatorientering og fri konkurranse og med dette være korrekt betalt og motta HØY lønn.

 

 

Læreryrket slik vi kjenner det i dag er forøvrig i ferd med å dø ut og aldri mer komme tilbake. Det er alldeles latterlig at det akkurat nå står 1200 lærere på hvert trinn og sier i prinsipp nøyaktig det samme. 12 000 lærere kan med letthet reduseres til 12 som arbeider med å programmere datamaskiner slik at disse kan overta undervisningen helt og holdent. På denne måte vil barna lære mer. De vil lære raskere. De vil få større innsikt i hva de lærer. De vil få bredere forståelse når en datamaskin som kan alle fag demonstrerer hvordan fagene griper sterkt inn i hverandre. Foreldre vil kunne følge med på sitt barns utvikling på daglig basis med real-tidsoppdateringer. Foreldre vil kunne se hvordan barna ligger an i forhold til de andre barna på samme trinn, ikke bare på samme skole, men også i forhold til landet forøvrig. Hele undervisningssektoren er et eneste stort resurssluk for bortimot åndssvak utnyttelse av midlene. Barna trenger dessuten pass, men når de voksne ikke er ansvarlig for det faglige innhold kan klassenes størrelse økes dramatisk. Prisen på denne barnapass kan komme betydelig under prisen på barnehager. Går et par damer sammen, kan de drive privatskole for hundre barn, hvor de tilbyr både opplæring og barnepass for 2000/mnd per barn og leve fett av det. De kan til alt overmål gå rett ut av ungdomsskolen og inn i en slik jobb. Intet behov for studielån eller lærerhøyskole hvor de uansett ikke kan bli flinke til å forstå fagene eller hvordan lære dem bort. Hele det faglige innhold overlates til avanserte dataprogrammer, stadig under utvikling av 12 supermennesker som vet hvordan det skal gjøres. Hyggelige bieffekt består i at undervisningen blir jevn over hele landet. Det faglige innhold i skolen idag vil sannsynligvis vise seg å kunne overføres til eleven på kvartparten av tiden. Undervisningen vil dessuten spesialtilpasses hele tiden mens eleven arbeider i læreprogrammet ved at programmet gjenkjenner nivået og tilpasser oppgavene til dette. Slik kan vi ha barn på samme alder i samme klasse uten at de flinke holdes tilbake og de dårlige blir ytterligre akterutseilt. Det er bare et tidsspørsmål før hele undervisningssektoren er fullstendig privatisert, for så helt overlatt til foreldrene uten noen statlig innblaning i form av finansiering eller drift. Den eneste grunn til at dette ikke har skjedd for lenge siden trass datamaskiner er blitt så billige at stolen eleven sitter på koster mer penger har å gjøre med sosialdemokratiets skurkementalitet. Avvikling av offentlig skole vil dessuten få enorm synergieffekt og dra med seg helsetjenester, sykeforsikring og arbeidsledighetsforsikring i samma slengen. Det er meget viktig å rette angrepet imot den sosialdemokratiske skole for med noe rimelig håp få styrtet sosialdemokratiet. Vi har en lys fremtid i møte, vi som elsker ekte rettferdighet, vi som hater stjel og del- mentalitet. Vi som elsker frihet og hater tvangsglade sosialdemokratisk pakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...