nor50 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg tok et bilde å la ut på min facebookside i dag. Rett etterpå dukket det opp på en kommersiell facebookside. Det er mor til en bekjent som er adm dir i firmaet, og han har som admin på den siden lagt ut mitt bilde, som er en fin reklame for bedriften, uten å spør meg om lov til å bruke bildet, eller nevnt meg i det hele tatt. I tillegg har de slettet kommentaren jeg skrev der jeg sa at det var mitt bilde, at de ikke hadde spurt osv. Jeg er en veldig prinsippfast mann, og dette liker jeg overhodet ikke! What to do? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ta et screenshot \ lagre nettsida som PDF slik at du kan bevise bruken. Deretter krever du betaling for bruken, det er vanlig å tredoble vanlig kommersiell pris i sånne tilfeller. Nå vet jeg ikke hvor stort dette firmaet er, eller hvor god kompis din bekjente er, men hadde det vært meg hadde jeg sendt en faktura på 2500 - 3000 kr for brudd på opphavsretten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Du har i utgangspunktet frasagt deg alle rettigheter til bildet i det øyeblikket du la det ut på FB, du har overført de rettighetene til FB, om de har videresolgt bildet til nevnte bedrift vet jeg ikke, men tror det ikke. Ta et bilde av siden som nevnt over så du har et bevis, sendt en mail til firmaet hvor du forklarer at du ikke aksepterer det inntrufne og ber de fjerne bildet umiddelbart samt at de kan forvente og få en faktura grunnet missbruk av ditt opphavsrett/bilde. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ikke at vi behøver å gå inn på en FB diskusjon her nå Nautica, men med tanke på alle profesjonelle fotografene som legger sine bilder ut på FB, og likevel selger sine bilder videre så kan en ikke si at du mister opphavsretten ved å legge ut et bilde (i all praktisk forstand). 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) All materiale som er lagt ut på FB har FB råderett over, ikke opphavsrett over materialet. Fra rettighetene, som er jækla innfløkte. Vi oppgir bare data til våre annonsepartnere eller kunder etter at vi har fjernet navnet ditt og all annen informasjon som kan brukes til å identifisere deg, eller har slått dataene sammen med data fra andre personer på en måte som gjør at den ikke lenger kan knyttes til deg. På samme måte beholder vi data vi mottar om deg fra våre annonsepartnere eller kunder i 180 dager. Etter det vil vi kombinere dataene med data fra andre personer slik at de ikke lenger er tilknyttet deg. Edit: angående bedrifter så er de bedre beskyttet, Immaterielle rettigheter er dog noe som FB bruker. Endret 28. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Fjern bildet ditt fra FB. Bildet skal da forsvinne fra den andre parts side - hvis de linker via FB til ditt bilde. Forsvinner bildet, så har du ingen sak - det er vel slik FB er for. Forsvinner ikke bildet, så rapporterer du de til FB, så fjerner de det bildet etter hvert. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Du har i utgangspunktet frasagt deg alle rettigheter til bildet i det øyeblikket du la det ut på FB, du har overført de rettighetene til FB, om de har videresolgt bildet til nevnte bedrift vet jeg ikke, men tror det ikke. Ta et bilde av siden som nevnt over så du har et bevis, sendt en mail til firmaet hvor du forklarer at du ikke aksepterer det inntrufne og ber de fjerne bildet umiddelbart samt at de kan forvente og få en faktura grunnet missbruk av ditt opphavsrett/bilde. All materiale som er lagt ut på FB har FB råderett over, ikke opphavsrett over materialet. Uten disse reglene så har ingen kunne poste bilder på FB. FB har disse reglene for å beskytte seg selv. Fra FB: Du eier alt innhold og all informasjon som du publiserer på Facebook, og du kan kontrollere hvordan du deler dette, via innstillingene for personvern og applikasjoner.I tillegg: Når det gjelder innhold som er beskyttet av åndsverkrettigheter, for eksempel bilder og videoer (åndsverkbeskyttet innhold), gir du oss følgende spesifikke tillatelser, underlagt innstillingene dine for personvern og applikasjoner: Du gir oss en ikke-eksklusiv, overførbar, vederlagsfri og verdensomfattende lisens, underlisensierbar, til å bruke alt åndsverkbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens). Åndsverklisensen opphører når du sletter det åndsverkbeskyttede innholdet ditt eller brukerkontoen din, med unntak av tilfeller der du har delt innholdet med andre brukere og de ikke har slettet det. Når du sletter åndsverkbeskyttet innhold, slettes det på en måte som ligner på når du tømmer papirkurven på en datamaskin. Du må imidlertid være underforstått med at fjernet innhold fortsatt kan ligge lagret i sikkerhetskopier i en rimelig tidsperiode (men det vil ikke være tilgjengelig for andre). Når du publiserer innhold eller informasjon med innstillingen Offentlig, betyr dette at du gir alle, inkludert personer utenfor Facebook, tilgang til og tillatelse til å bruke den aktuelle informasjonen og knytte den til deg (dvs. navnet og profilbildet ditt). Vi setter alltid pris på tilbakemeldinger og andre forslag fra deg angående Facebook, men du må være underforstått med at vi kan bruke disse uten å være forpliktet til å kompensere deg for dette (på samme måte som du ikke er forpliktet til å sende inn dette). Jeg tok et bilde å la ut på min facebookside i dag. Rett etterpå dukket det opp på en kommersiell facebookside. Det er mor til en bekjent som er adm dir i firmaet, og han har som admin på den siden lagt ut mitt bilde, som er en fin reklame for bedriften, uten å spør meg om lov til å bruke bildet, eller nevnt meg i det hele tatt. I tillegg har de slettet kommentaren jeg skrev der jeg sa at det var mitt bilde, at de ikke hadde spurt osv. Jeg er en veldig prinsippfast mann, og dette liker jeg overhodet ikke! What to do? Fjern bildet fra FB. Fjern den bekjente som venn. Gjør om på innstillingene dine, det er mulig å gjøre slik at KUN vennene dine ser bildene dine og ikke venners venner osv. Dette har ingenting med Facebook å gjøre, dette er bare dårlig vennskap. Easy Fix! (jeg bruker ikke FB) Skjønner ikke hvorfor enkelte folk er redd for å poste bilder på FB, men i samme slengen laster opp fullsize JPG'er til Flickr osv. 2 Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Skjedde noko lignande med meg ein gang. Løste det med å ta kontakt med dei som hadde lagt det ut på FB, og dei sletta det. Hører også med til historia at eg hadde gitt dei tillatelse til å bruke bilete på andre websider enn FB. Orka ikkje å gjer noko meir styr av det den gangen. Men eg ville i det minste krevd at dei sletta bilete frå si side, og om dei ikkje gjer det; så send faktura. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Kommersielle aktører er jeg litt vanskelig med, men ellers er jeg veldig fleksibel... det er strengt tatt bare et bilde, ingen grunn å overdrive. Tar 75.000 av dem hvert år Man kommer også vanligvis veldig langt med å ta kontakt, dette bunner i 99% av tilfellene i en misforståelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå