Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger å oppgradere pc'en, nå som jeg endelig har fått den til å fungere.

Noen tips til hva som kan byttes ut?

Kommer til å bruke den til videoredigering og spill (bf3), masser av lagringsplass er ikke noe jeg har spesielt bruk for.

Budsjettet ligger på 5000-7000

Dette er pc'en som den er nå:

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower

Cpu: AMD phenom II X6 1075T

Gpu: Asus radeon 7970 3gb

Hovedkort: Asus m4a89gtd-pro/usb3

SSD: Samsung SSD 830 series 256 gb

HDD: Western digital 1tb wdc wd10ears-00y5b1

RAM: Corsair vengence 1600mhz 4x 4gb

PSU: 750w

Setter stor pris på alt av innspill!

Endret av Vaangen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Planlegger å oppgradere pc'en, nå som jeg endelig har fått den til å fungere.

Noen tips til hva som kan byttes ut?

Kommer til å bruke den til videoredigering og spill (bf3), masser av lagringsplass er ikke noe jeg har spesielt bruk for.

Budsjettet ligger på 5000-7000

Dette er hva som er i pc'en nå:

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower

Cpu: AMD phenom II X6 1075T

Gpu: Asus radeon 7970 3gb

Hovedkort: Asus m4a89gtd-pro/usb3

SSD: Samsung SSD 830 series 256 gb

HDD: Western digital 1tb wdc wd10ears-00y5b1

RAM: Corsair vengence 1600mhz 4x 4gb

Setter stor pris på alt av innspill!

Bytt skjermkortet til ett gtx 460

Lenke til kommentar

Hvor mye videoredigering er det snakk om, og i hvilken grad? Er det opp mot det profesjonelle markedet, eller er det som en hobby?

Føler du at nåværende CPU holder deg tilbake?

Du har jo en relativt ny prosessor med 6 kjerner, og jeg ville nok ha startet med å kjøpe en god kjøler til prosessoren for så å overklokke prosessoren.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye videoredigering er det snakk om, og i hvilken grad? Er det opp mot det profesjonelle markedet, eller er det som en hobby?

Føler du at nåværende CPU holder deg tilbake?

Du har jo en relativt ny prosessor med 6 kjerner, og jeg ville nok ha startet med å kjøpe en god kjøler til prosessoren for så å overklokke prosessoren.

-Deluze

Takk, litt mer seriøst.

Jeg ønsker å få enda mere ut av skjermkortet om det er mulig, såvidt begynt å overklokke det og det virker rimelig greit.

Redigering er bare som en hobby, men jeg vil si jeg bruker en del tid på prosjektene når jeg er i gang. Jeg er glad i å ha litt bedre utstyr som kanskje kan være nok litt frem i tid også. Jeg bruker vegas pro 11, ikke 3D editing.

Jeg er ikke sikker på hva som holder meg tilbake, men jeg vil som sagt investere litt i oppgradering av hardware for å få bedre flyt når jeg kjører bf3 og sv 11. Prosessoren er vel egentlig ikke relativt ny, bortsett fra at den har 6 kjerner? har ikke funnet noen forretninger som fortsatt fører den...

Igjen, takk for innspill!

Lenke til kommentar

Overklokking av skjermkort er overhodet ikke mitt område, så det skal jeg overlate til andre.

Videre har jeg ingen erfaring med redigering og hardware, men kan alltids komme med noe håper jeg.

BF3 er et ganske krevende spill hvis du ønsker alt på maks, og samtidig ha en høy fps, så der er det nok skjermkortet som holder deg tilbake. I SV 11 derimot vil det nok heller være prosessoren.

Mulighetene du har da for å få en bedre opplevle i BF3 er enten å overklokke skjermkortet du har, kjøpe et HD 7970 til, eller bytte ut til GTX 690. Spørsmålet er om det er verdt mange tusen for å få bedre opplevelse i ett spill, det må du selv besvare.

I SV11 har du muligheten for GPU computing, hvis du ikke allerede benytter deg av dette kan det gi deg et løft.

Når det kommer til å oppgradere prosessoren kan jeg ikke gi deg noen råd. Søk etter prosessorer og SV11 gir meg lite informasjon, og jeg har ikke kompetansen til å si noe på det. Både Ivy Bridge i7 og Sandy Bridge-E prosessorer vil nok gi deg en boost, men hvor mye eller lite det er snakk om aner jeg ikke. Mens jeg søkte kom jeg over en tråd om oppsett for SV11 med svaret:

Sorry to burst your bubble Brad, but if you are building

a new computer with the latest high speed components etc, as you put

it, expecting to get far superior processing and speed, over what you

are getting now with your current system, using Vegas 11....

........You are gonna be a bit disappointed.

Kilde

Men hvor sant dette svaret er kan jeg ikke si.

Hehe, alt er relativt. Prosessoren er nyere enn min, ergo relativt ny :) Neida, den er relativt ny siden den er fra AMD's nest siste prosessorserie (innen dette markedet i det minste) selv om den begynner å dra på åra den også.

Det var nok det eneste fornuftige jeg kunne bidra med er jeg redd, men forhåpentligvis dukker det opp noen andre med mer erfaring når det kommer til denne type maskin enn meg.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overklokking av skjermkort er overhodet ikke mitt område, så det skal jeg overlate til andre.

Videre har jeg ingen erfaring med redigering og hardware, men kan alltids komme med noe håper jeg.

BF3 er et ganske krevende spill hvis du ønsker alt på maks, og samtidig ha en høy fps, så der er det nok skjermkortet som holder deg tilbake. I SV 11 derimot vil det nok heller være prosessoren.

Mulighetene du har da for å få en bedre opplevle i BF3 er enten å overklokke skjermkortet du har, kjøpe et HD 7970 til, eller bytte ut til GTX 690. Spørsmålet er om det er verdt mange tusen for å få bedre opplevelse i ett spill, det må du selv besvare.

I SV11 har du muligheten for GPU computing, hvis du ikke allerede benytter deg av dette kan det gi deg et løft.

Når det kommer til å oppgradere prosessoren kan jeg ikke gi deg noen råd. Søk etter prosessorer og SV11 gir meg lite informasjon, og jeg har ikke kompetansen til å si noe på det. Både Ivy Bridge i7 og Sandy Bridge-E prosessorer vil nok gi deg en boost, men hvor mye eller lite det er snakk om aner jeg ikke. Mens jeg søkte kom jeg over en tråd om oppsett for SV11 med svaret:

Sorry to burst your bubble Brad, but if you are building

a new computer with the latest high speed components etc, as you put

it, expecting to get far superior processing and speed, over what you

are getting now with your current system, using Vegas 11....

........You are gonna be a bit disappointed.

Kilde

Men hvor sant dette svaret er kan jeg ikke si.

Hehe, alt er relativt. Prosessoren er nyere enn min, ergo relativt ny :) Neida, den er relativt ny siden den er fra AMD's nest siste prosessorserie (innen dette markedet i det minste) selv om den begynner å dra på åra den også.

Det var nok det eneste fornuftige jeg kunne bidra med er jeg redd, men forhåpentligvis dukker det opp noen andre med mer erfaring når det kommer til denne type maskin enn meg.

-Deluze

Takker!

Linken til GPU computing skal nok komme til nytte!

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil investere i enda et 7970 for å kun få bedre ytelse i spill, vil heller bruke litt på et bedre hovedkort og en bedre CPU som kan forbedre litt av hvert. Jeg ser etter noe jeg kan ha en stund fremover og lurer litt på om Ivy-bridge er veien å gå med mitt budsjett?

Edit: Lurer også på om det er mye å hente med PCIe 3.0 fremfor 2.0 og om det er noe poeng for fremtiden med 8 slots med DDR3.

Kom med meninger! :)

Endret av Vaangen
Lenke til kommentar

Med tanke på budsjettet ditt er det god plass til Ivy Bridge, f. eks.

i7 3770K

Asus P8Z77-V LE

Totalt ca. 3800,-

Det er også plass til LGA2011, f. eks.

i7 3930K

[Asus P9X79 Pro

Totalt ca. 6500,-

På de tyngre oppgavene som kan benytte Hyper Threading er i7 3930K med sine 6 kjerner raskere/bedre enn firekjerneren i7 3770K, men fra hva jeg kan ser er det ikke snakk om mye (kilde). På resten av oppgavene er det mer eller mindre dødt løp mellom de to.

Ivy Bridge er mye prosessor for pengene.

PCIe 3.0 bringer ingenting til bordet for de av oss som ikke kjører flere skjermkort samtidig. Dagens skjermkort klarer ikke fullt utnytte PCIe 2.0.

Hva antall slots for minnebrikker og hva som kan være smart i morgen vet jeg ikke. Antagelig vil størrelsen på minnebrikkene øke i (mer eller mindre) takt med minnekravene til spill og programmer. Så for en hobbyist kan jeg ikke tenke meg at 4 slots vil holde deg så mye tilbake.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Vaangen:

Du sitter på mange måter med en utfordring, i og med at du har en akseptabel rigg til både spill og videoredigering. Du vil få bedre ytelse med å velge Ivy Brigde (dog ikke så ekstrem i SV 11).

Når man i tillegg vet at Ivy Bridge er siste versjon CPU på 1155 sokkelen, Haswell som man regner med kommer i 2013 kommer på ny sokkel, så ser man at enkel oppgradering videre ikke er mulig. Også 2011 sokkelen forsvinner med Haswell så vidt jeg vet.

Personlig ville jeg oppgradert - følelsen av at det går seinere enn nødvendig er irriterende. Men jeg ville valgt rimeligste oppgradering (i7 1155 + Z77) . Da har man i realiteten lagt av litt penger for en eventuell oppgradering til Haswell om 12 - 18 mnd,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det en test av 3930k: http://m.tomshardware.com/reviews/core-i7-3930k-3820-test-benchmark,3090.html på side 7 er det videoredigering. Jeg vil si at å overklokke 3930k er et must når det er lett å overklokke den fra 3,2ghz til 4,5ghz med en luftkjøler til 500-600kr.

Edit: http://m.tomshardware.com/reviews/core-i7-3930k-3820-test-benchmark,3090-14.html graf med oversikt over forskjellen mellom 2600k og 3930k.

Endret av okwepeokwe
Lenke til kommentar

Mange gode forslag og tips! :)

Er veldig usikker på hva jeg skal gå for, ser at i7-3820 ikke yter så mye dårligere enn i7-3770k og lurer på om det kanskje kunne vært lurt å dytte de pengene inn i et bedre hovedkort og en litt bedre kjøler istede?

noe jeg har fått som forslag til oppgradering er dette:

HK: http://www.netshop.n...41&ref=prisjakt

CPU: http://cdon.no/elekt...ign=prisjakt_no

Kjøler: https://www.deal.no/...tID=BXRTS2011LC

eller

https://www.deal.no/...n=CW-9060002-WW

Det er ikke så alt for urimelig heller, det vil komme på en sum i overkant av 5000,-

eller er det bortkastet å bruke så mye på et slikt hovedkort? kommer jeg til å trenge en kraftigere psu?

Endret av Vaangen
Lenke til kommentar

Mange gode forslag og tips! :)

Er veldig usikker på hva jeg skal gå for, ser at i7-3820 ikke yter så mye dårligere enn i7-3770k og lurer på om det kanskje kunne vært lurt å dytte de pengene inn i et bedre hovedkort og en litt bedre kjøler istede?

noe jeg har fått som forslag til oppgradering er dette:

HK: http://www.netshop.n...41&ref=prisjakt

CPU: http://cdon.no/elekt...ign=prisjakt_no

Kjøler: https://www.deal.no/...tID=BXRTS2011LC

eller

https://www.deal.no/...n=CW-9060002-WW

Det er ikke så alt for urimelig heller, det vil komme på en sum i overkant av 5000,-

eller er det bortkastet å bruke så mye på et slikt hovedkort? kommer jeg til å trenge en kraftigere psu?

Ifølge tester så skal asus p9z79 pro være bedre. Just saying.
Lenke til kommentar

Hmm, jeg synes ikke det er stor nok forskjell til å forsvare LGA2011 over LGA1155, men det er et valg du alene må ta. Når det kommer til hovedkort og prisklasse er du nesten nødt til å finne ut hva dine behov er, og hvilke modeller som dekker det. Asus (og sikkert andre produsenter også) har på sine nettsider verktøy for å sammenligne ulike hovedkort. Sammenlign 3-4 forskjellige kort som spenner fra "billig" til dyrt, og se selv hvilke funksjoner som er med. Ofte klarer man seg med de rimeligere utgavene, da de dyre er for entusiaster.

Ferdige vannkjølingssett har jeg personlig ingen erfaring med, men jeg har lest og "hørt" mange steder at de støyer en del, altså at pumpa støyer, og kan bråke mer enn en luftkjøler. På bakgrunn av dette anbefaler ikke jeg slike sett (selv om de tilfellene jeg har hørt/lest om kan ha vært uheldige).

Ytelsesforskjeller på hovedkort er minimale.

-Deluze

Lenke til kommentar

Takk takk!

Har sjekket litt rundt, og jeg tror jeg har nok info nå. Skal ha det i bakhode da jeg velger kjøler, Deluze! Sjekket også ut asus sin mulighet til å sammenligne kort, ga et godt overblikk over funksjoner. Jeg skal nok klare å komme frem til en ok løsning til oppgradering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...