Gå til innhold

Skatting av inntekter som app-salg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på et par ting angående inntekter som litt annerledes "lønn" slik som app-intekter.

Surrer litt med å lage noe Android-stuff og lurer da litt på hvordan inntekter på det fungerer. Skal/bør man registrere seg som et firma? Skal man føre det på no vis? Noen som har drevet med noe slikt?

(Litt utenfor kategorien, men også; Noen som vet hvordan Google Play og salg funker? Kan lese om det selv, bare tenkte hvis noen sitter med hodet fullt av info ;) )

Si jeg tjener 500kr, 10 000kr, eller 100 000kr. Er det noen vesentlige forskjeller? Vil helst gjøre ting på lovlig vis, og har ikke akkurat gått juss og økonomi :p

Takk til alle som har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det egentlig er en hobby og du ikke tjener mye penger skal du i teorien kunne legge alle pengene i lomma. Problemet med utvikling av apper kan bli sett på som næringsvirksomhet siden det egner seg til å tjene penger på det. Om du tjener en del penger vil det nok være smart å registrere ett enkeltmannsforetak og skatte for de ekstra pengene du tjener.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva man tjener fra før. Som sagt, man er både skatte- og momspliktig så lenge man tjener penger på noe, over visse grenser. Skattekontoret har alle svarene.

Jeg regnet med dette. Jeg jobber kun deltid, men har inntekt over frikort allerede.

Kan man bare "ta seg en tur" på skattekontoret og slå an en prat? :p Å ringe blir litt uaktuelt når det blir en del spørsmål, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva man tjener fra før. Som sagt, man er både skatte- og momspliktig så lenge man tjener penger på noe, over visse grenser. Skattekontoret har alle svarene.

Jeg regnet med dette. Jeg jobber kun deltid, men har inntekt over frikort allerede.

Kan man bare "ta seg en tur" på skattekontoret og slå an en prat? :p Å ringe blir litt uaktuelt når det blir en del spørsmål, tenker jeg.

Ja det kan man.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...