Gå til innhold

Hvordan får jeg råd til Iphone 4S når jeg er 13


Anbefalte innlegg

Ser ikke poenget med å kjøpe en iPhone 4S nå uansett egentlig. Vent til i høst, få 6 på flere prøver og kjøp en da. Ser ikke helt behovet for å klage på lommepengene dine, jeg hadde akkurat det samme. At dine foreldre gir deg 1000 spenn per 6er er jo en drømmesituasjon!

 

Tro det eller ei, dine foreldre har nok rett. Mye viktigere å få seg en god jobb (tannlege?) enn å ha en iPhone.

 

Liker regnestykket til wisd0m. Legg til boutgifter så blir det enda bedre... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg ER takknemlig og kommer ALLTID til å være det for det foreldrene mine har gjort for meg. Jeg vil bare finne noen enkle veier til å tjene penger... Jeg gjør alt foreldrene mine ber meg om til å med(rengjøre hele huset, henter lillebror fra skolen, tar oppvasken, vasker bilen osv.) det eneste jeg ber om er en ting og jeg forventer heller ikke at de skal kjøpe den for meg... Jeg bruker heller ikke mnd. pengene mine på noen ting bortsett fra for noen måneder siden så kjøpte jeg bursdagsgave til mamma :innocent: Men jeg har bare ca. 600 kr! Jeg vil gjerne jobbe men for pengene men finner ikke jobb.. og alle de jeg spør om å få jobb hos har sagt nei -.-

Lenke til kommentar

Mitt tips: Klipp gress. Det er sikkert mange i nabolaget som er villige til å betale andre for å ta plenen. Selv fikk jeg ofte 100-150kr hver gang jeg klipte for bekjente(de hadde dog en relativt stor hage). Klipper du for den eldre garde så får man som regel også brus/is/boller og en kjekk prat i tillegg. Gjør en god jobb og vær blid, så får du komme tilbake og klippe flere ganger. Slikt blir det penger av!

 

Dersom du bor i nærheten av sjøen så kan det hende du kan få noe å gjør av fiskerne. Sette agn på kroker til neste dags fiske feks. Jeg kunne fort tjene en høvding på de dagene jeg hadde fri og tid om jeg sto på litt.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

3000 i mat per måned for én jente på 13 år, det er vel heller tvilsomt :p, med mindre man spiser på restaurant 3 ganger i uka.

Ja, jeg er enig i det, men 3000 kr i mnd er fremdeles bare 100 kr dagen. I en familie har man ofte "stordriftseffekt" som gjør matbudsjettet per person rimeligere enn for en singel person som bor for seg selv, men mat koster, og om man i tillegg spiser ute noen ganger i mnd. skal du ikke se bort ifra at de faktiske utgiftene ikke er så fryktelig lang unna dette estimatet.

 

Jeg må si at jeg ER takknemlig og kommer ALLTID til å være det for det foreldrene mine har gjort for meg. Jeg vil bare finne noen enkle veier til å tjene penger... Jeg gjør alt foreldrene mine ber meg om til å med(rengjøre hele huset, henter lillebror fra skolen, tar oppvasken, vasker bilen osv.) det eneste jeg ber om er en ting og jeg forventer heller ikke at de skal kjøpe den for meg... Jeg bruker heller ikke mnd. pengene mine på noen ting bortsett fra for noen måneder siden så kjøpte jeg bursdagsgave til mamma :innocent: Men jeg har bare ca. 600 kr! Jeg vil gjerne jobbe men for pengene men finner ikke jobb.. og alle de jeg spør om å få jobb hos har sagt nei -.-

Som Xmir foreslår kan du tilby deg å klippe plenen til naboene. Evt. lufte hunder og kanskje tom. barnepass. Avisbud er også ofte en grei jobb for ungdom i ung alder.

Alternativt kan du ta en tur innom NAV og høre om de har enkle strøjobber som passer for en 13-åring, eller kanskje generelle jobbtips til deg.

 

I tillegg kan du selvsagt høre med dine foreldre om de er villige til å øke lommepengene dine til f.eks. 300 kr. Pass på å formidle at det er fordi du sparer til noe du ønsker deg, så setter du av halvparten av pengene for hver utbetaling, og viser dem også at du faktisk gjør det. Det er viktig å lære seg å spare på denne måten, noe foreldre ofte setter pris på, men forvent at de også vil ønske å kontrollere at du greier å spare på denne måten. Om du ikke setter pengene i banken bør du oppbevare dem på en bestemt, fast plass i huset slik at både du og dine foreldre kan se hvor langt du har kommet i sparingen din. Betaling du mottar for eventuelle strøjobber legger du i den samme potten.

 

edit: Og så kan du selvsagt også selge den "gamle" mobilen, som du ikke trenger dersom du kjøper deg ny iphone når du får råd.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

3000 i mat per måned for én jente på 13 år, det er vel heller tvilsomt :p, med mindre man spiser på restaurant 3 ganger i uka.

Ja, jeg er enig i det, men 3000 kr i mnd er fremdeles bare 100 kr dagen. I en familie har man ofte "stordriftseffekt" som gjør matbudsjettet per person rimeligere enn for en singel person som bor for seg selv, men mat koster, og om man i tillegg spiser ute noen ganger i mnd. skal du ikke se bort ifra at de faktiske utgiftene ikke er så fryktelig lang unna dette estimatet.

 

Jeg må si at jeg ER takknemlig og kommer ALLTID til å være det for det foreldrene mine har gjort for meg. Jeg vil bare finne noen enkle veier til å tjene penger... Jeg gjør alt foreldrene mine ber meg om til å med(rengjøre hele huset, henter lillebror fra skolen, tar oppvasken, vasker bilen osv.) det eneste jeg ber om er en ting og jeg forventer heller ikke at de skal kjøpe den for meg... Jeg bruker heller ikke mnd. pengene mine på noen ting bortsett fra for noen måneder siden så kjøpte jeg bursdagsgave til mamma :innocent: Men jeg har bare ca. 600 kr! Jeg vil gjerne jobbe men for pengene men finner ikke jobb.. og alle de jeg spør om å få jobb hos har sagt nei -.-

Som Xmir foreslår kan du tilby deg å klippe plenen til naboene. Evt. lufte hunder og kanskje tom. barnepass. Avisbud er også ofte en grei jobb for ungdom i ung alder.

Alternativt kan du ta en tur innom NAV og høre om de har enkle strøjobber som passer for en 13-åring, eller kanskje generelle jobbtips til deg.

 

I tillegg kan du selvsagt høre med dine foreldre om de er villige til å øke lommepengene dine til f.eks. 300 kr. Pass på å formidle at det er fordi du sparer til noe du ønsker deg, så setter du av halvparten av pengene for hver utbetaling, og viser dem også at du faktisk gjør det. Det er viktig å lære seg å spare på denne måten, noe foreldre ofte setter pris på, men forvent at de også vil ønske å kontrollere at du greier å spare på denne måten. Om du ikke setter pengene i banken bør du oppbevare dem på en bestemt, fast plass i huset slik at både du og dine foreldre kan se hvor langt du har kommet i sparingen din. Betaling du mottar for eventuelle strøjobber legger du i den samme potten.

 

edit: Og så kan du selvsagt også selge den "gamle" mobilen, som du ikke trenger dersom du kjøper deg ny iphone når du får råd.

 

Du brukte virkelig lang tid på å skrive det der:P +1

Lenke til kommentar

Heftig med konkurranse på flaskene i Bergen i alle fall, så der tror jeg ikke det er så mye å hente. Eller, ikke i sentrum. Du kan også gå på døra til folk og spørre om de har tomflasker; det gjorde en som jeg gikk på barneskole med. Han skulle ha seg ny sykkel og klarte det over en sommer (det skal sies at det var et svært lite sted, så raskere inntjening er nok mulig).

Lenke til kommentar

Ikke noe vits å skaffe seg en sånn dings. Du kommer bare til å bli sliten i øynene av å bruke den. Sånne telefoner er dessuten helt håpløse å skrive tekstmeldinger med. Spesielt om du driver med noe annet samtidig. Jeg tipper antallet bilulykker har gått opp på grunn av smarttelefoner med touch. Det er dessuten et eksperiment i stråling, spesielt i forbindelse med bruk av 3G ingen helt vet konsekvensen av enda.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er generelt ganske funksjonelt med smarttelefon da. Jeg er helt avhengig av det for eksempel ifbm organisering via epost og facebook. Også synkronisert kalender og dropbox ifbm flyreiser og kvitteringer og reisebekreftelser. :) Men kanskje barn/yngre ikke har samme behov.

 

Men så er det jo mulig at TS allerede har fått en samsung/htc eller noe annet da, da blir det noe annet. Ville garantert ikke skrotet en ny samsung eller htc til fordel for iphone.. TS, kan jeg spørre hvilken telefon det er du har fått?

Lenke til kommentar

Ikke noe vits å skaffe seg en sånn dings. Du kommer bare til å bli sliten i øynene av å bruke den. Sånne telefoner er dessuten helt håpløse å skrive tekstmeldinger med. Spesielt om du driver med noe annet samtidig. Jeg tipper antallet bilulykker har gått opp på grunn av smarttelefoner med touch. Det er dessuten et eksperiment i stråling, spesielt i forbindelse med bruk av 3G ingen helt vet konsekvensen av enda.

 

Du MÅ være 40+ :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt seriøst.. Akkurat det med 3G stråling er veldig usikkert. Det er 2100 mhz, mens vanlige signaler er 900, og dermed absorberes 3G mer av kroppen, pluss at rekkevidden er dårligere slik at effekten er høyere. Det er bare og sammenligne batteriets levetid i 2G og 3G modus på smarttelefoner. En mikrobølgeovn er forøvrig 2400 mhz. Selve signalet er også mer intensivt, tiden det ikke er noen kommunikasjon er kortere på 3G, datasignalene er mer tettpakket. Enn et tale-signal på GSM. Jeg bruker alltid GSM modus under tale av den grunn.Med 4G og 2500 mhz blir det enda verre. Det er som å sitte med wifi i fanget med 20-40 ganger effekten. Hva langtidseffekten av dette er vet ingen. Det som er av forskning fra tidligere fungerer ikke for 3G og smarttelefoner. Hadde tettheten av basestasjoner vært den samme som finnes nå, mens det hadde vært brukt et større frekvensområde, f.eks hele området mellom 450-550 mhz slik at effekten gikk dramatisk ned, i kombinasjon med at frekvensene ikke ble absorbert av kroppen hadde risikoen vært svært mye lavere, nesten på nivå med wifi.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er generelt ganske funksjonelt med smarttelefon da. Jeg er helt avhengig av det for eksempel ifbm organisering via epost og facebook. Også synkronisert kalender og dropbox ifbm flyreiser og kvitteringer og reisebekreftelser. :) Men kanskje barn/yngre ikke har samme behov.

 

Jeg er avhengig av raske SMS meldinger. På en telefon med tastatur kan jeg trykke avgårde 70-80 ord i minuttet minst uten å se på skjermen eller tastaturet og uten bruk av ordliste. Det er litt vanskelig å tilvenne seg en telefon der du må se på skjermen for å skrive, altså ikke fungerer om en trenger å gjøre andre ting samtidig, pluss at det går mye tregere, selv med ordliste. En ipad erstatter ikke en PC og en smarttelefon erstatter ikke en telefon med tastatur. En smarttelefon er sikkert fint dersom en ikke sender noe særlig tekstmeldinger og mest bruker den til youtube, osv. Jeg er veldig imponert over android og hvor raskt det er f.eks sammenlignet med symbian, hadde noen bare greid å lagd en telefon noe som dette, en slags større utgave av dette, en slags samsung med 4 " skjerm, med sånn tastatur på bunnen du kunne dratt ut, hadde jeg vært fornøyd: http://4.bp.blogspot...ch_and_type.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er generelt ganske funksjonelt med smarttelefon da. Jeg er helt avhengig av det for eksempel ifbm organisering via epost og facebook. Også synkronisert kalender og dropbox ifbm flyreiser og kvitteringer og reisebekreftelser. :) Men kanskje barn/yngre ikke har samme behov.

 

Jeg er avhengig av raske SMS meldinger. På en telefon med tastatur kan jeg trykke avgårde 70-80 ord i minuttet minst uten å se på skjermen eller tastaturet og uten bruk av ordliste. Det er litt vanskelig å tilvenne seg en telefon der du må se på skjermen for å skrive, altså ikke fungerer om en trenger å gjøre andre ting samtidig, pluss at det går mye tregere, selv med ordliste. En ipad erstatter ikke en PC og en smarttelefon erstatter ikke en telefon med tastatur. En smarttelefon er sikkert fint dersom en ikke sender noe særlig tekstmeldinger og mest bruker den til youtube, osv. Jeg er veldig imponert over android og hvor raskt det er f.eks sammenlignet med symbian, hadde noen bare greid å lagd en telefon noe som dette, en slags større utgave av dette, en slags samsung med 4 " skjerm, med sånn tastatur på bunnen du kunne dratt ut, hadde jeg vært fornøyd: http://4.bp.blogspot...ch_and_type.jpg

 

Ikke enig!!! Min ipad erstattet pcen min. Bruker nå KUN ipad til det dagligdagse tingene jeg brukte maccen til. Og en smart mobil erstatter en telefon 100%. Jeg skriver mye raskere på en smartmobil en en drittt tlf med taster. Ergo er taste tlf dårligere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...