Gå til innhold

Hvordan får jeg råd til Iphone 4S når jeg er 13


Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst på en Iphone men siden jeg fikk en ny mobil for noen uker siden så vil ikke foreldrene mine kjøpe meg en Iphone. De sier at for hver 6'er på en prøve jeg får i de viktigste fagene(matte, natrur, engelsk, norsk fransk osv.) så får jeg 1000 kr men jeg har ikke fått en 6'er hittil. Og de nekter å gi meg mer enn 200 kr i måneden fordi de sparer penger til å kjøe hytte eller hva faen de vil kjøpe :hrm: Jeg spurte dem også om jeg kunne få de pengene de får fra skolen(alle som går på barneskole og ungdommskole for mellom 800-1000 kr i mnd.) men de sa nei fordi det er på en måte jeg som lever i huset, bruker strøm, nett, og alt det der... Selv om det eneste jeg bruker er egentlig pcen. :wallbash:

 

Jeg har spurt rundt området der jeg bor om jeg kunne få jobb der men alle sa nei.. jeg vil helst ikke jobbe som avisbud fordi det er litt for slitsomt og jeg må passe på karakterene mine(får 4 og 5'ere hele tiden). Need some help here please... Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk ny mobil for noen uker siden. Da kan du ikke forvente ny nå. Du får heller spare. Det er en grunn til at barnetrygden utbetales til dine foreldre, ikke til deg.

 

Men det 1K per 6-er-opplegget er helt idiotisk. For noen er det en større prestasjon å få 3 eller 4 enn det er for andre å få 6-er. Det er demotiverende, og til dels slemt, at foreldre setter slike mål for barna sine. Man skal greie det beste utifra sitt potensiale, og det måles ikke på skalaer fra 1-6.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du fikk ny mobil for noen uker siden. Da kan du ikke forvente ny nå. Du får heller spare. Det er en grunn til at barnetrygden utbetales til dine foreldre, ikke til deg.

 

Men det 1K per 6-er-opplegget er helt idiotisk. For noen er det en større prestasjon å få 3 eller 4 enn det er for andre å få 6-er. Det er demotiverende, og til dels slemt, at foreldre setter slike mål for barna sine. Man skal greie det beste utifra sitt potensiale, og det måles ikke på skalaer fra 1-6.

 

Know men mine foreldre er liksom asiatiske så de vil det beste ut av meg for at jeg skal få en god karriere.. Jeg vil liksom bli en tannlege og det er jammen meg ikke lett som jeg har hørt :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vår ungdom var det svært enkelt, vi fikk ikke alt vi hadde lyst på. Faktisk så er det slik at når vi nå er voksne og tener egne penger, så får vi fremdeles ikke alt vi har lyst på.

 

Penger for karakterer skal jeg ikke kommentere, men du må nok "lære" deg å tenke litt mer langsiktig og spare noen kroner. Du går kanskje glipp av iphone 4S, men det kommer snart flere modeller og hvis du "prioriterer" dine utgifter så er det mye du kan få til.

 

En ting er sikkert, det er vanskelig for oss på forumet å gi en "hjelpende" hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns trådstarteren er heldig, eneste jeg fikk da jeg var liten var juling..... i beste asiatisk stil.

Da synes jeg du var heldig. Når jeg var liten var det alltid oppoverbakke. Og på toppen fikk man juling i Bruce Lee stil

 

Men fra spøk til revolver. Du har en ny telefon, hvorfor i all verden skal foreldrene dine kjøpe en ny da?

Lenke til kommentar

Får du 200kr/mnd skal du være fornøyd, du får egentlig mye mye mer:

- Mat 2000-3000kr/mnd

- Strøm 500 kr/mnd

- Klær 500kr/mnd

 

Ja du skjønner sikkert greia, det er ikke bare ny telefon som koster penger. Til og med at du tørker deg i ræva koster penger.

 

Edit: Og ja, det er sant. Veldig mange norske ungdommer er utrolig bortskjemte!

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

for det første trenger man ikke alltid det dyreste og fineste på markedet. hvorfor er du ikke fornøyd med den mobilen du har fått? for meg virker du som en bortskjemt liten drittunge som ikke setter pris på det du får. Du sier at du kun bruker pcen hjemme... du kan prøve å regne på hvor mye foreldrene faktisk bruker på deg. mat, strøm, klær, bensin til bilen, utstyr... denne listen kunne vært uendelig lang.

 

jeg var ikke den i klassen som fikk mest i uke penger, men det ble på en måte veid opp på andre ting. isteden for et stort fast beløp fikk jeg deg jeg trengte underveis, f.eks en hundrelapp til å gå på kino eller klær når de gamle var utslitte.

 

det jeg prøver å få fram er at du skal være fornøyd med det du har og får. selvfølgelig skjønner jeg at du har lyst på en iphone... men man kan ikke få alt.

 

om du fortsatt er så grisk og egoistisk og absoultt vil ha den forbanna iphonen din kan du selvflgelig forhandle med foreldrene dine at du f.eks for et mindre beløp for en 4er eller 5er... klipp gresset til naboen. Ikke forvent at FORELDRENE skal kjøpe deg alt du peker på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får du 200kr/mnd skal du være fornøyd, du får egentlig mye mye mer:

- Mat 2000-3000kr/mnd

- Strøm 500 kr/mnd

- Klær 500kr/mnd

 

Ja du skjønner sikkert greia, det er ikke bare ny telefon som koster penger. Til og med at du tørker deg i ræva koster penger.

 

Edit: Og ja, det er sant. Veldig mange norske ungdommer er utrolig bortskjemte!

 

3000 i mat per måned for én jente på 13 år, det er vel heller tvilsomt :p, med mindre man spiser på restaurant 3 ganger i uka. Resten stemmer vel kanskje mer eller mindre :). I tillegg må man ikke glemme at dersom man ikke skulle hatt barn, så kunne man ha bodd i et mindre og billigere hus, så der har man så klart også ekstrautgifter. I tillegg så bruker sikkert foreldrene hennes noen hundre i drivstoffutgifter per måned for å kjøre henne hit og dit, eller andre ærender som er relatert til det å ha barn.

 

Som svar til trådstarter så ville jeg heller foreslå at du arbeider litt for å få mere penger. Når du er 13 så er du muligens gammel nok til å passe mindre barn. Spør foreldrene dine om de kjenner noen som trenger barnevakt. Det er sikkert også en hel rekke andre ting du kan gjøre,om du bare oppsøker de rette personene. Luke i blomsterbedd, gå med avisen om morgenen, handle på butikken for eldre i nabolaget. En hundrings her, og en hundrings der, så får du sikkert råd til den fantastiske iPhone 4G etter en måned eller to dersom du samtidig selger din nåværende telefon.

 

 

Hadde jeg fått en tusenlapp per 6er jeg fikk på prøvene på grunnskolen så hadde jeg badet i penger, men den gang ei.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vel, 7000/4 er 2250, og om det er to voksne og to barn i familien så regner jeg med at de voksne spiser betydelig mye mer enn barna :p.

 

Jeg vet bare at jeg spiser meg god og mett på mat jeg liker for under 2000 kr i måneden dersom jeg ikke spiser ute :p, og jeg er en 27 år gammel kar på 105 kg.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...