Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine under trening

magneman

Anbefalte innlegg

For tre dager siden skulle jeg ta min vanlige styrkeøkt på treningssenteret. Jeg holdt på med beinpress, som er den første øvelsen jeg bruker å gjøre. Jeg skulle ta det tredje og siste settet og tenkte jeg skulle ta i litt ekstra, og da jeg holdt på med den siste repetisjonen så kjente jeg at jeg plutselig fikk hodepine. Jeg tenkte at den antagelig bare kom til å gå over, så jeg gjorde noen andre øvelser etter en kort pause, men kom ca. en tredjedel ut i økten da jeg bare ga opp, fordi den ble verre. Smerten var ikke uutholdelig, men vond nok til at jeg tenkte det var bedre å avslutte.

Jeg tenkte jeg skulle ta igjen for det tapte dagen etterpå, men jeg kjente at den samme hodepinen kom nesten umiddelbart, selv om jeg ikke tok i spesielt hardt.

I dag har jeg vært ut og jogget, og jeg kjente ganske kjapt at jeg fikk hodepine da også, men den var mildere enn den jeg fikk da jeg trente styrke, noe som sikkert har med intensitet å gjøre. Jeg klarte å jogge ferdig den vanlige løypa jeg tar, men jeg jogget roligere og gikk innimellom for sikkerhets skyld.

Så hodepinen som jeg fikk for tre dager siden er her enda. Den virker latent og dukker bare opp når jeg trener. Ellers kjenner jeg ikke noe spesielt, og den går bort relativt kjapt når jeg slutter å trene.

Det som er litt merkelig med den er at jeg kjenner det for det meste i den bakre halvdelen av hodet, i motsetning til andre hodepiner jeg har hatt. Jeg bruker ikke å ha hodepine til vanlig, og det virker som om den oppstod fordi jeg tok i for hardt på beinpressen. Kan det at jeg ikke trente spesielt mye i to uker før den økten ha hatt innvirkning på hodepinen? Jeg bruker vanligvis å trene tre ganger styrke og to ganger jogging i uka, og i en toukers-periode før den aktuelle økten hadde jeg bare 2-3 styrkeøkter. Har prøvd å ta paracet før trening, men det har ikke virket i nevneverdig grad. Med tanke på temperaturen ute tenkte jeg kanskje jeg hadde fått i meg for lite vann, men jeg har drukket mye vann både før den andre styrkeøkten dagen etterpå og før joggingen i dag. Jeg kjenner ikke noe annet ubehagelig som svimmelhet eller lignende. Det er ene og alene hodepinen jeg får ved trening som jeg kjenner.

Noen som har opplevd noe lignende, eller vet hva som eventuelt kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du har mye spenninger i nakkemusklene og hodet? Du kan vurdere massasje evt kiropraktor eller lignende behandlig. Jeg ville tatt meg en tur til legen hvis hodepingen ikke gir seg i løpet av en uke.

Har du trent/ikke trent skuldre/nakke i det siste? Du kan også prøve å kjøre shrugs og stående roing 20+ reps for å øke blodsirkulasjonen i musklaturen.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Kanskje du har mye spenninger i nakkemusklene og hodet? Du kan vurdere massasje evt kiropraktor eller lignende behandlig. Jeg ville tatt meg en tur til legen hvis hodepingen ikke gir seg i løpet av en uke.

Har du trent/ikke trent skuldre/nakke i det siste? Du kan også prøve å kjøre shrugs og stående roing 20+ reps for å øke blodsirkulasjonen i musklaturen.

Noen av øvelsene trener skuldrene sekundært, som for eksempel brystpress og en maskin som heter "Row", selv om den ikke ligner på den ordinære romaskinen. Øvelsen som jeg har som er mest rettet på skuldrene er overhead press.

Bør jeg fortsette å trene, eller bare ta en pause? Hvis jeg eventuelt skal trene må jeg ta det en del roligere og redusere vekt en god del, men jeg vet ikke om dette er et opplegg hvor jeg bør ta det rolig og bygge meg oppover igjen, eller om det bare er å ta en pause.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde nesten nøyaktig det samme for tre år siden mens jeg drev og løftet vekter på gutterommet mitt. Jeg var blitt ganske sliten og skulle bare gjøre en av de siste repetisjonene. Det var da at det kneip til i bakhodet mitt. Hodepinen varte hele kvelden ut, og avtok gradvis i løpet av de to påfølgende dagene. Dette likner veldig på det du forteller om.

Jeg prøvde å trene i mellomtiden, men det var fåfengt (prøvde meg ikke på jogging eller noe sånt, da). Så da lot jeg det gå en uke eller to før jeg prøvde å trene igjen, men hodepinen kom bare tilbake så fort intensiteten ble stor. Så etter det ble det lite trening på meg. Gikk til legen, men han kunne ikke hjelpe meg.

Jeg lot det gå et år uten styrketrening, og drev heller med sykling og litt jogging. Så startet jeg å trene pushups, og da følte jeg at jeg kunne holde hodepinen på avstand om jeg ikke presset meg maksimalt.

Nå, to år etter det igjen, så merker jeg aldri denne hodepinen. Jeg har drevet med mye jogging, og gjør armhevinger hver dag.

Jeg tror kanskje hodepinen bør tolkes som et signal på at du presser deg for hardt. Vet om du puster riktig når du driver med styrke?

Mitt råd til deg er å ta en pause fra trening til hodepinen har gitt seg helt. Prøv deg med en løpetur og sjekk om du får hodepine av det. Prøv å trene litt styrke med nedsatt intensitet.

Jeg for min del merket at jeg fikk hodepine bare av ren styrketrening. Utholdenhetstrening som sykling og jogging ga meg ikke plager, så derfor holdt jeg bare på med det en stund. Om hodepinen fortsetter kan du jo gå til legen.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme hendte meg noen uker tilbake under tung styrketrening. Ga meg med dagens trening, prøvde igjen to dager senere og kjente samme smerten smyge seg på igjen. Tok meg like så godt en uke fri fra trening.

Uansett. Jeg snakket med både en pensjonert lege som trener der, og eieren av stedet som har svar på det meste treningsrelatert. Begge mente det bare var nakkemusklene som hadde fått det litt hektisk. Og det virker jo logisk nok når man tar i litt ekstra. Fort gjort å overanstrenge nakkemusklene om man gjør det feil.

Smerten min gikk ihvertfall i løpet av den uken jeg tok fri fra treninga. Har ikke merket noe mer til det, så det var heldigvis forbigående.

Lenke til kommentar

Som andre sier ta en uke fri fra styrketreningen og kardio. Hvis du etter en uke ikke har like mye hodepine kan du begynne med de to øvelsene jeg nevnte over; shrugs og stående roing 20+ reps. Tenk også over om du har avslappede skuldre når du løper/trener andre styrkeøvelser eller om du presser de opp mot hodet.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Småfrusterende å sette treningen på vent, med tanke på at jeg var gira for å kjøre på litt mer og fordi jeg ikke har trent like mye de siste to ukene. Kanskje like greit, så får jeg iallfall fokusert mer på å øve til eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med det samme, men for meg er løsningen å puste skikkelig. Om jeg trener tungt med mange repetisjoner og ikke har riktig pusteteknikk får jeg en hodepine som minner om et hammerslag i bakhodet. Det er en intens smerte i noen minutter før den dabber av. Morsomt at du opplevde det i forbindelse med beinpress for jeg har slitt med det samme i samme øvelse. Mitt tips er å puste skikkelig under trening.

Lenke til kommentar

For tre dager siden skulle jeg ta min vanlige styrkeøkt på treningssenteret. Jeg holdt på med beinpress, som er den første øvelsen jeg bruker å gjøre. Jeg skulle ta det tredje og siste settet og tenkte jeg skulle ta i litt ekstra, og da jeg holdt på med den siste repetisjonen så kjente jeg at jeg plutselig fikk hodepine. Jeg tenkte at den antagelig bare kom til å gå over, så jeg gjorde noen andre øvelser etter en kort pause, men kom ca. en tredjedel ut i økten da jeg bare ga opp, fordi den ble verre. Smerten var ikke uutholdelig, men vond nok til at jeg tenkte det var bedre å avslutte.

Jeg tenkte jeg skulle ta igjen for det tapte dagen etterpå, men jeg kjente at den samme hodepinen kom nesten umiddelbart, selv om jeg ikke tok i spesielt hardt.

I dag har jeg vært ut og jogget, og jeg kjente ganske kjapt at jeg fikk hodepine da også, men den var mildere enn den jeg fikk da jeg trente styrke, noe som sikkert har med intensitet å gjøre. Jeg klarte å jogge ferdig den vanlige løypa jeg tar, men jeg jogget roligere og gikk innimellom for sikkerhets skyld.

Så hodepinen som jeg fikk for tre dager siden er her enda. Den virker latent og dukker bare opp når jeg trener. Ellers kjenner jeg ikke noe spesielt, og den går bort relativt kjapt når jeg slutter å trene.

Det som er litt merkelig med den er at jeg kjenner det for det meste i den bakre halvdelen av hodet, i motsetning til andre hodepiner jeg har hatt. Jeg bruker ikke å ha hodepine til vanlig, og det virker som om den oppstod fordi jeg tok i for hardt på beinpressen. Kan det at jeg ikke trente spesielt mye i to uker før den økten ha hatt innvirkning på hodepinen? Jeg bruker vanligvis å trene tre ganger styrke og to ganger jogging i uka, og i en toukers-periode før den aktuelle økten hadde jeg bare 2-3 styrkeøkter. Har prøvd å ta paracet før trening, men det har ikke virket i nevneverdig grad. Med tanke på temperaturen ute tenkte jeg kanskje jeg hadde fått i meg for lite vann, men jeg har drukket mye vann både før den andre styrkeøkten dagen etterpå og før joggingen i dag. Jeg kjenner ikke noe annet ubehagelig som svimmelhet eller lignende. Det er ene og alene hodepinen jeg får ved trening som jeg kjenner.

Noen som har opplevd noe lignende, eller vet hva som eventuelt kan være galt?

Hei!

Det virker som om du har "weightlifters headache". Muskler i øvre del av nakken din kramper seg sammen under anstrengelse og gir hodepine. Kan ofte føles som et band rundt hodet, men også bare smerter i nakken. Da fungerer det dessverre ikke med shrugs eller roøvelser i seg sjølv. Mest sannsynlig er bevegelsen i brystryggen og øvre del nakke ganske nedsatt. Dette gjør at du får et feil arbeidsmønster når du trener.

Det er heldigvis en ganske rask behandlingsprosess, Og du er kan gå tilbake til trening etter 3-7dg.

Smerten kan også slippe av seg selv, men kommer fort tilbake.

Oppsøk en dyktig naprapat, fysioterapeut, etc som har fordypning i idrettsmedisin, så får du hjelp!

Mvh

Din Naprapat

alternativ medisin

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Etter at jeg var ferdig med eksamen 7. juni begynte jeg smått å trene igjen helgen 8.-10. juni. Jeg tok det litt lettere, og regnet med å være tilbake til vanlig tyngde etter 3-4 økter. Jeg hadde spesielt redusert intensiteten på beinpress. Jeg passet på å ikke anstrenge skuldrene, samt at jeg prøvde å puste ordentlig. Det gikk relativt greit, men i går kjente jeg at jeg fikk hodepine igjen under beinpress. Den var ikke like vond som da jeg fikk den første gangen, men de påfølgende øvelsene gjorde at den bare ble verre og at jeg avbrøt igjen. Har gjort en del øvelser for å tøye nakken, men det virker ikke som om det har hjulpet, så jeg får vel bare bestille meg en time hos lege.

Lenke til kommentar

En almenlege kan ikke gjøre mye med plagene dine, det eneste du kommer til å få av legen din er en henvisning til fysio, kiropraktor eller lignende. Bestill deg time til kiropraktor, naprapat eller lignende isteden. Har selv vært til kiropraktor for ryggsmerter og var smertefri på 4-5 behandlinger.

Lenke til kommentar

En almenlege kan ikke gjøre mye med plagene dine, det eneste du kommer til å få av legen din er en henvisning til fysio, kiropraktor eller lignende. Bestill deg time til kiropraktor, naprapat eller lignende isteden. Har selv vært til kiropraktor for ryggsmerter og var smertefri på 4-5 behandlinger.

Duger en fysioterapeut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...