Gå til innhold

[Løst] Huseier liker ikke trådløst nett pga stråling

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en venninne skal flytte inn i en sokkelleilighet. Vi får internett fra huseier, men de er ikke fan av trådløst nett pga stråling.

Det er lagt opp 3 punkter, så vi kommer på nett med kabel, men vi er begge storbrukere av smarttelefoner og nettbrett, som da ikke har mulighet til kablet nett.

Forstår mobilstråling, men er wi-fi så ille?

Noen som har forslag til hva man kan gjøre for å likevel ha trådløst nett?

Og et lite tilleggsspørsmål: Vil vi begge kunne være på nett samtidig hvis vi er koblet til hvert sitt punkt med kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 G signalene i telenettet er jo til stede i hele leiligheten hans uansettnhva han gjør. Bruk det mobile nettet på telefoner ipad ol. Lapptoppen kan du koble til med ledning. om begge laptoppene får samme ip eller hver sin avhenger av hvordan husverten har koblet punktene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mange trådløse routere kan du ha mulighet for å skjule nettverket (ved å ikke dele SSID), så ved mindre huseier kan litt om dette og søker det opp vil det ikke vises opp på hans/hennes PC om h*n sjekker om dere har noe nett. Google f. eks "hide wireless ssid <merkeNavnTilRouter>" eller let litt rundt i instillingene dine.

Du kan være på samme nett ja, hvertfall hvis det allerede er en router inni bildet. Hvis det kun er en switch kan det hende at det vil oppstå problemer om dere begge bruker f. eks et spill samtidig, men skal vel litt til såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Hvis huseier har gjort det riktig, så vil dere kunne bruke alle 3 punktene samtidig, ja.

Når det gjelder trådløst: Heng en trådløs router eller et aksesspunkt på et av punktene, skru av SSID broadcasting og hold kjeft.

This :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og en venninne skal flytte inn i en sokkelleilighet. Vi får internett fra huseier, men de er ikke fan av trådløst nett pga stråling.

[...]

Noen som har forslag til hva man kan gjøre for å likevel ha trådløst nett?

Jeg syns egentlig man bør innrette seg etter husets regler eller finne et annet sted å bo.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg er vel i grunnen enig med tigerdyr over her. Blir litt oppgitt over denne "gi fullstendig f*** i andre folk, gjør akkurat som du selv vil"-holdningen.

Jeg mener at det er lite som tyder på at det er noe særlig skadelig med stråling fra trådløsnett. Jeg tror huseieren din engster seg unødig. Jeg understreker; tror.

Men det er ikke poenget. Poenget er at huseier faktisk engster seg - og da er det ikke helt greit at du bare gir blaffen og setter opp et gjemt trådløsnett uansett. Det er rett og slett dårlig oppførsel. Godta nettaksessen slik den er, eller flytt til et bedre egnet sted.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er huseierens hus, ikke ditt. Når du har ditt eget hus, kan du gjøre som du vil. Spiller ingen rolle om du mener trådløs- eller mobilnettet er 100% uskadelig. Huseieren har sagt fra om sine ønsker - hvis du da sier "ja, ok", men i hemmelighet gjør noe annet, er det mangel på folkeskikk.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er vel i grunnen enig med tigerdyr over her. Blir litt oppgitt over denne "gi fullstendig f*** i andre folk, gjør akkurat som du selv vil"-holdningen.

Jeg mener at det er lite som tyder på at det er noe særlig skadelig med stråling fra trådløsnett. Jeg tror huseieren din engster seg unødig. Jeg understreker; tror.

Men det er ikke poenget. Poenget er at huseier faktisk engster seg - og da er det ikke helt greit at du bare gir blaffen og setter opp et gjemt trådløsnett uansett. Det er rett og slett dårlig oppførsel. Godta nettaksessen slik den er, eller flytt til et bedre egnet sted.

Du kan tro, men vitenskapen vet. Såkalte strålesensitive klarer ikke engang selv å bevise at DE merker noe til strålingen ved blinde forsøk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan tro, men vitenskapen vet. Såkalte strålesensitive klarer ikke engang selv å bevise at DE merker noe til strålingen ved blinde forsøk.

Det er ikke poenget. Huseieren tror. Da kan man gjerne forsøke å overbevise ham/henne om noe annet, men å føre ham/henne bak lyset, er ikke greit.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, husleieloven er klar over at du har fullstendig rett over din egen leilighet innenfor vanlige rammer. Huseier har ikke rett til å komme med slike restriksjoner. Det er som folk som leier ut en bolig og sier at du ikke får lov til å ha overnattingsgjester. Den kontrakten blir dømt ulovlig fordi du ikke har rett til å innskrenke rettigheter.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke poenget. Huseieren har sagt at han er skeptisk til trådløsnett. Implisitt da er at han heller ikke ønsker at leietager setter opp eget trådløsnett. Dersom man da sier nei, det skal jeg ikke gjøre, men gjør det likevel, er det mangel på folkeskikk. Dette er faktisk ganske elementært, det heter ærlighet. Og det handler om å ha standarder og prinsipper å leve etter.

Men go ahead, dersom man driter i sånt, er det bare å kjøre på.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, husleieloven er klar over at du har fullstendig rett over din egen leilighet innenfor vanlige rammer.

Når det gjelder en hybel, som jeg antar er tilfeldet her, kan huseier kaste ut leietaker uten såkaldt "saklig årsak."

Utover jussen, så er der også noe som hedder folkeskikk og jeg syns man skyldes huseier et minimum av respekt for dennes ønsker når man får bo i dennes hus.

Lenke til kommentar

Uten saklig årsak? Absolutt ikke.

http://www.lovdata.n...990326-017.html

http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420

Krav til utleiers oppsigelse

Tidsubestemte leieavtaler om enkle beboelsesrom(hybler) der leietakeren har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleier uten at ovennevnte vilkår behøver å være oppfylt.

Og husk: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Hvor står det i loven at en hybel eller leillighet skal ha trådløst nett?

I første innlegg går det til og med frem at de får internet av huseier. Det er vanskelig å se at det skulle være mindre gunstig enn å insistere på trådløst som er tregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...